12 828 läst · 42 svar
13k läst
42 svar
Hjälp mig att välja system
Telldus har billiga controllers, både med Z-wave och enbart 433 MHz
För 1500 kr får du en Z-wave-controller med Z-wave och 433 MHz (TX/RX)
Grejorna uppfyller din kravlista och är enkla att få igång, tar maximalt 10 minuter för att sätta upp systemet och styra det första uttaget.
Temp/fukt-mätning gör du sedan med billiga 433-sensorer.
För 1500 kr får du en Z-wave-controller med Z-wave och 433 MHz (TX/RX)
Grejorna uppfyller din kravlista och är enkla att få igång, tar maximalt 10 minuter för att sätta upp systemet och styra det första uttaget.
Temp/fukt-mätning gör du sedan med billiga 433-sensorer.
Jag kör Telldus och allt det du skriver funkar. Jag har det lite äldre Telldus Net motsvarande detta: https://www.dustinhome.se/product/5...emvwMWbpEq6vaggdGdzfIqebmfNp_qFQaAi9WEALw_wcB
Jag är sugen som attans på Telldus Znet Lite v2 för att kunna köra Z-wave men börjar nu tveka på om det är på väg ut? Eller har jag fattat saken fel? Det som talar för är att jag redan har ett antal 433MHz-prylar som dessutom funkar i princip 100%-igt. Enda gången jag får problem är när uppkopplingen mot Telldus strulat pga nätverksproblem eller ingen åtkomst till Telldus - då släcks inga lampor alls (controllern jag har kräver uppkoppling vilket Znet Lite v2 inte gör).
Klart är dock att jag INTE vill ha fyra appar för att styra olika saker i hemmet utan en räcker. Dvs vill inte kombinera saker som gör att man inte har endast ett GUI att pilla i.
Jag är sugen som attans på Telldus Znet Lite v2 för att kunna köra Z-wave men börjar nu tveka på om det är på väg ut? Eller har jag fattat saken fel? Det som talar för är att jag redan har ett antal 433MHz-prylar som dessutom funkar i princip 100%-igt. Enda gången jag får problem är när uppkopplingen mot Telldus strulat pga nätverksproblem eller ingen åtkomst till Telldus - då släcks inga lampor alls (controllern jag har kräver uppkoppling vilket Znet Lite v2 inte gör).
Klart är dock att jag INTE vill ha fyra appar för att styra olika saker i hemmet utan en räcker. Dvs vill inte kombinera saker som gör att man inte har endast ett GUI att pilla i.
Nya Telldus har ju stöd även för gamla enheter. Fördelarna med Z-wave framför enklare 433MHz är att det är lite säkrare kommunikation eftersom den sker åt båda hållen, man får bättre räckvidd eftersom prylar i nätet fungerar som repeaters och dessutom brukar det finnas energimätning inbyggt i switcharna så man får automatiskt koll på hur mycket energi motorvärmaren har gjort av med.
Tänk på att Telldus på sistone haft en del driftproblem vilket gjort en hel del kunder rätt sura.
V2 går köra delvis lokalt men är fortfarande till stor del beroende av deras molntjänst (som har gått ner då och då).
Sen har de utlovat en massa integrationer sen i våras, bl.a. mot Hue men än är det inte släppt skarpt. Att köra Z-wave mot belysning blir snabbt ganska dyrt. Puckarna kostar 3x mot en Hue-lampa och kräver om man ska göra det på rätt sätt en elinstallatör för montering.
V2 går köra delvis lokalt men är fortfarande till stor del beroende av deras molntjänst (som har gått ner då och då).
Sen har de utlovat en massa integrationer sen i våras, bl.a. mot Hue men än är det inte släppt skarpt. Att köra Z-wave mot belysning blir snabbt ganska dyrt. Puckarna kostar 3x mot en Hue-lampa och kräver om man ska göra det på rätt sätt en elinstallatör för montering.
Ja, det bästa är nog att utgå ifrån en öppen controller som har stöd för alla stora protokoll och sen välja kringutrusning efter behov och lämplighet. Det sämsta är nog att gå all in på en viss tillverkares prylar.
Låter rimligt!useless skrev:
Jag vill inte behöva bygga ihop så mycket själv.
Är Z-wave ett öppet protokoll? Så om jag köper en controller som stödjer det så kan jag välja mellan olika tillverkare på mottagare och prylar?
Jag gillar Nexas grejer, dom säljs via elgrossister vilket borgar för en viss nivå på kvalité.
Jag kör med Telldus TellStick Net och det fungerar smidigt. Kostar 799 riksdaler på jula nu och så får du med några fjärrströmbrytare. Jag kör med julas "anslut" fjärrströmbrytare som kostar 50:- styck och det fungerar bra. Kan vara att man får tända/släcka några extra gånger ibland för att få det att hoppa igång. Det kan exempelvis stå att det är tänt när det är släckt så man får trycka på knappen två gånger. Jag skulle aldrig klarat mig utan det här. Har en "home" knapp som jag trycker på när jag svänger in med bilen på gården. Då tänds i stort sett alla lampor i huset och som jag har kopplat till den knappen. Otroligt skönt att gå inte i ett ljust och välkomnande hem.
Jag kör Vera plus och styr belysning, värme osv i dagsläget. Har integration mot en server för loggning samt mot ett DSC larm i dagsläget.
Finns många bra appar att ladda ner för utökad funktion.
I sommarstugan kör jag en Vera Edge för styrning av belysning, krypgrundsventilation, värme och loggning av värden lite överallt. Här har jag även blandat in gamla nexaprylar som pratar med Edgen.
Satsa på Zwave och Vera skulle jag säga.
Finns många bra appar att ladda ner för utökad funktion.
I sommarstugan kör jag en Vera Edge för styrning av belysning, krypgrundsventilation, värme och loggning av värden lite överallt. Här har jag även blandat in gamla nexaprylar som pratar med Edgen.
Satsa på Zwave och Vera skulle jag säga.
Kan själv!
· Trelleborg
· 16 082 inlägg
Klarar plejd av att styras från flera enheter samtidigt?
Troligen är säkerheten bättre om man gör lösningen själv (många iot ovsett om det är från Kina eller större tillverkare sattsas det väldigt lite på säkerhet). Enhetens ska ju vara billiga och då för säkerhet komma i andra eller tredje hand.S johd01 skrev:
Vet inte om du hörde nyheten där miljontals iot enheter sänkte någon server (många kameror och andra iot enheter är anslutna till botnät).
Redigerat:
Gå till youtube sök
Plejd dimmer test
Döm själv
Jacob Wiqvist har använt dom flesta systemen under flera år.
Plejd dimmer test
Döm själv
Jacob Wiqvist har använt dom flesta systemen under flera år.
Redigerat av moderator:
Ett väldigt tjatande om Plejd och deras dimrar. Betvivlar inte alls att det är kvalitetsgrejor byggda av kompetenta svenska ingenjörer, men nu önskade trådskaparen något hemautomationssystem, och jag kan då inte se att Plejd uppfyller detta i dagsläget.