Efter att ha rivit vårt 17 år gamla halvruttna träväxthus så är det dags för ett nytt, som måste bli på en annan plats.

Vår tomt är ca 2000 kvm, men en stor del är berg och skog och det är inte så mycket plan mark för ett växthus. Efter diverse omplaceringar och hjärnsmältor så bestämde vi oss för att gräva oss in en bit från gräsmattenivån och upp mot skogen (åt väst. En liten grävare var här och grävde bort en massa sten. Det behövdes sprängas bort berg också. Efter tre dar, 20 borrhål med svartkrut och ett halvdussin vändor sten med en minidumper så ser det ut som på bilderna.

Det jag behöver råd om är grundläggningen, men först förutsättningarna:

Växthusmått:
L: 6 m
B: 3 m
H: 3,5 m i nock, ca 2,20 m i sidovägg

Den röda ramen på bilden visar ung. växthusets placering (det kommer faktiskt en halvmeter längre in). Det blir en träbyggsats, av accoya eller tryckat virke. Kallväxthus med ca 5-10 cm isolering i mark för jämnare temperatur. Enkelglas överallt. 70 cm sockel av begagnat skorstenstegel (eller vitputsad leca om jag inte får tag på tegel). Murad bakre gavel av tegel upp till 2,20 m höjd (dvs mot "berget"). Tegelgolv.

Det är kanske inte helt uppenbart av bilderna, men trots sprängning så är det fortfarande en nivåskillnad gentemot omgivande gräsmatta. Gräsmattan är ca 40 cm lägre.

Grundläggning är ett område som jag har mycket liten erfarenhet av. Ca hälften av underlaget är nu berg eller sten, och drygt hälften är lera/jord.
Först tänker jag lägga ett par dräneringsslangar i botten som får mynna ut i surjordslandet till vänster om tallen i bild. Sedan en tjock markduk över den jordiga ytan.
Alternativ 1 är att göra en form ca 25 cm bred och gjuta en sula längs det tänkta växthusets ram. Pga nivåskillnaden blir då sulan 5-10 cm hög längst in, och ca 45 cm längst ut för att den ska bli i våg. Sedan är det bara att mura tegelsten på sulan upp till 70 cm höjd och fylla på med makadam på insidan tills ytan är horisontell. Därefter stenmjöl och sedan tegelgolv.

Nackdel: man måste bygga form, det går åt mycket betong.

Alternativ 2 är att lägga lite makadam i botten och mura upp lecablock till rätt nivå.
Frågan är då: eftersom marken lutar, hur får jag hela "ramen" jämn och i våg. Hur gör man - sågar varje sten så att den får lagom höjd? Det verkar både svårt och tidsödande att få det perfekt.

Alternativ 3 är att fylla upp med makadam till horisontell nivå och sedan mura tegelsockeln direkt därifrån.
Frågan är då hur jag ska hindra makadamgrundens utsida, där den är ca 45 cm hög, från att rasa ner åt sidorna? Kommer väl inte heller att se särskilt bra ut med en makadamslänt.

Konsekvensen av nivåskillnaden är att det måste bli ett par trappsteg upp till växthusdörren (som kommer att sitta i närheten av det främre yttre hörnet), men det får man ta.

Nu är det *kanske* möjligt att sänka marknivån längst in mot berget. På bl a bortre långsidan är det en bergknalle som jag ska försöka ta ner med hjälp av berghammare och spräckkilar. (Kilar fungerar, men kräver tålamod och många hål när det gäller berg jämfört med lösa stenar.)
Allting skulle ju kännas betydligt lättare med en plan yta att utgå från.

Hur ska man tänka? Alla råd och tips mottas å det varmaste.
Trädgårdstomt med markerad plats för växthus, omgiven av gräs, berg och sten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Utgrävningsplats för nytt växthus med synlig berggrund, stenröse och nivåskillnad mot gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja du cosmic - det där ser inte så kul ut, kankse bäst du spränger bort hela berget nån meter ned, armerar o gjuter upp en fin mur ända nerifrån den nivån, och någon meter upp över markytan - det blir en fin pool att bada i, så kan du sen göra en liten brygga eller trampolin uppifån berget. Det där med växthus där är nog ingen bra idé, blir ju väldigt mycke jobb också sen att sköta alla växter - medans ligga i poolen är skönt och avslappnande - Ser ut att vara en bra plats för pool, redan mycke vatten där - så du kan fylla upp med ormbunkar och snygga växter runt om - ett exptiskt skogsbad. Skulle jag gjort!

Exotiskt Skogsbad, skulle de va!

V varga skrev:
Ja du cosmic - det där ser inte så kul ut, kankse bäst du spränger bort hela berget nån meter ned, armerar o gjuter upp en fin mur ända nerifrån den nivån, och någon meter upp över markytan - det blir en fin pool att bada i, så kan du sen göra en liten brygga eller trampolin uppifån berget. Det där med växthus där är nog ingen bra idé, blir ju väldigt mycke jobb också sen att sköta alla växter - medans ligga i poolen är skönt och avslappnande - Ser ut att vara en bra plats för pool, redan mycke vatten där - så du kan fylla upp med ormbunkar och snygga växter runt om - ett exptiskt skogsbad. Skulle jag gjort!
Du vargen - jag har ett förslag: medan jag drar iväg til Goa ett par månader och vilar upp mig så kan väl du fixa den lilla detaljen under tiden :crysmile:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.