38 799 läst · 77 svar
39k läst
77 svar
Få ett färdiginflyttat hus för 700-800 000, möjligt?
Dom som ska hjälpa mig är arbetar som snickare och bygger hus.
Men jag vill ju själv vara med och lära mig också.
Jag gav förslaget 2månader och han sa att det var möjligt bara det inte är för komplicerat vilket huset inte kommer bli.
Men nu har jag tanken att kanske köpa färdiga väggar och på så sätt snabba på det...
Jag har tummen mitt i handen.. Har snickrat egen altan men det är det mest komplicerade jag gjort.
Jag gav förslaget 2månader och han sa att det var möjligt bara det inte är för komplicerat vilket huset inte kommer bli.
Men nu har jag tanken att kanske köpa färdiga väggar och på så sätt snabba på det...
Jag har tummen mitt i handen.. Har snickrat egen altan men det är det mest komplicerade jag gjort.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 881 inlägg
Jag har bara mitt eget startmötet att utgå ifrån. Våtrumsityg och intygade om att säker vatten följts. Det går säkert att intyga själv som du säger men då det är teknik som ofta är inbyggd långt in i konstruktionen och besvärlig att byta är det troligen enklast att leja bort.S swirve skrev:
Vårt VA blev rimligt tycker jag. Tror det slutat på ca 150k och då är det 6 rum med vatten och avlopp.
Ovk och radonmätning har jag förstått är krav vid nybygge.
Jag bygger 50 kvm hus från CA-boden. Hus kostar under 300, platta 100. Sedan gör jag nästan allt själv, får hjälp med VVS, EL och våtrumsdelar. Kommer att landa på runt 600 (kanske under). TIDEN underskattar man alltid, speciellt med barn. Jag bränner all ledig tid till att bygga, bara problem hela tiden vid varje nytt moment, som måste lösas och det gör det. Men jag tänker att mitt hus kanske tar 3-4 månaders heltid att bygga (säger jag nu), där skalet som kommer som en byggsats är den lätta biten. Har du en ettåring med dig utan barnpass, så kommer du inte kunna slå i en spik...
Väggarna till ett så litet hus är nästan det som går fortast att spika ihop och resa. Särskilt om du har några snickare som hjälper dig.Marcus.v skrev:Dom som ska hjälpa mig är arbetar som snickare och bygger hus.
Räkna med att det kommer att ta tid. Dubbla vad du tror för att få med alla oförutsedda moment och problem, lägg till lika mycket om du inte är erfaren snickare, addera sen en del till för inköp, logistik, planering och samordning av hantverkare, väntetider. Sen går det inte att jobba med huset 100% så planera inte för det utan lägg in pauser. Summerat blir det år i kalendertid räknat, under tiden har du kostnader för både lägenhet och inköp du gjort. Jag rekommenderar någon form av byggsats för att det skall gå rimligt fort och för att man skall orka med.
Medlem
· västra götalalnd
· 48 inlägg
Var ska du bygga bågonstans ?
Allvetare
· Västra götaland
· 9 087 inlägg
"hjälp" betyder det att de ska arbeta gratis?Marcus.v skrev:Dom som ska hjälpa mig är arbetar som snickare och bygger hus.
Generellt kan man säga att yrkesfolk arbetar betydligt saktare när de inte får betalt...
Allvetare
· Västra götaland
· 9 087 inlägg
Tja, om person x gör något åtta timmar om dagen för att få lön,så behöver man ju inte vara psykolog för att inse att personens motivation att göra samma sak mer än åtta timmar om dagen för samma summa pengar, är mindre.A AG A skrev:
Det innebär att saker tenderar att ta längre tid i verkligheten, även om kompisarna vill vara schyssta och hjälpa till så har de också liv vid sidan om, och man behöver ju bara utgå ifrån sig själv och fundera på vad man prioriterar först.. Bästa polarens hus eller sitt sjuka barn?
Men visst, TS kanske känner ett par arbetslösa snickare (etc) som saknar familj,vad vet jag?
Jag skulle en gång i tiden bygga ett utrymme för värmepanna, hobby och förråd. Det blev så att jag fick syn på en annons om en barackbyggnad som var till salu. Åkte upp till Stockholm och kollade, det var fem bodar på rad i två våningar. Inredda som kontor och med hygienutrymme och fikarum med pentry. Frågade vad han skulle ha för övre våningen, lät ju ok, sen tvekade jag lite, kran och transport skulle ju bli lika dyrt ungefär. Plötsligt sade säljaren att han kör hem de i det priset, då slog jag till, det var 15 mil hem. Snabbt tog jag hem en grävare som fixade en singelbädd och köpte begagnade markpålar av betong, som jag lade tre st på längden. Hade sen tidigare klart med kommunen om storleken på byggnaden. Säljaren kom upp med bodar och kran och ställde på dem. Jag hade skaffat ett spel som jag drog ihop dem med, med tätning emellan. Sen byggde jag tak ovanpå av grov plank och plåttak på det. En kanonfin byggnad blev det, med lite anpassning inne, tog upp någon vägg och tätade skarver. Där fanns det dusch o toa, samt ett litet kök. 100m2 för 50 tusen inkl allt, visserligen ett antal år sedan, men som ett tips hur man kan gå tillväga.
Är det bara jag som blev fullständigt imponerad av detta bygge? Tycker det är märkligt att bygget inte hamnat på BH-forum i stället.sir_daniel skrev:
Visserligen har jag sett avsnittet i Grand Designs, men trodde inte att någon här hemma skulle ge sig på ett liknande projekt!
Verkligen coolt. Håller dom budget är det extremt imponerande!
Mvh/
Mvh/
nzsc skrev:
Ett fritidshus på 130 kvm från Lövångers bygg kostar ca 350000:-. Hus ca 250000, grund 50000 och isoleringspaket 50000. Sedan är det "bara" att montera och bygga innerväggar, kök, badrum, el etc. Huset kommer som byggsats så själva bygget bör gå betydligt snabbare än lösvirke.
Några budgettips:
- Innerväggar av 45x45 reglar och enkelgips.
- Målat system och vinylgolv i våtrum
- Enkelt elnät och datanät. Frågan är om man ens behöver ha vanliga strömbrytare idag? Mer och mer lampor blir ju trådlösa. Kolla in IKEAs trådfri t.ex.
- Luftvärmepump, inget vattenburet system.
- Byggmax furugolv ekonomi kostar nästan som golvspån per kvm och snyggare än alla fåniga parkettgolv. Du får ett färdigt golv för drygt 100kr/kvm. Passar särskilt bra på reglar (sämre på betongplatta).
- Plintgrund ger enkelt markarbete.
Några budgettips:
- Innerväggar av 45x45 reglar och enkelgips.
- Målat system och vinylgolv i våtrum
- Enkelt elnät och datanät. Frågan är om man ens behöver ha vanliga strömbrytare idag? Mer och mer lampor blir ju trådlösa. Kolla in IKEAs trådfri t.ex.
- Luftvärmepump, inget vattenburet system.
- Byggmax furugolv ekonomi kostar nästan som golvspån per kvm och snyggare än alla fåniga parkettgolv. Du får ett färdigt golv för drygt 100kr/kvm. Passar särskilt bra på reglar (sämre på betongplatta).
- Plintgrund ger enkelt markarbete.
Helt rätt!pelpet skrev:
Budgetrenoverar ett 40talshus nu och lägger detta golv (Som är från södra interiör) överallt. Ser riktigt bra ut gör det med.
Det är dock endast 15mm tjockt så något slags undergolv krävs.