Hej Funkar denna kombination för taklampa? Eller behöver jag köpa en annan kontakt?
taket:
grön gul grå
Lampan blå grön/gul brun
Kontakt brun blå
taket:
grön gul grå
Lampan blå grön/gul brun
Kontakt brun blå
Den på din bild är ojordad, men du har en lampa som har 3 kablar och är avsedd att anslutas till jord.
Du behöver en sådan.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...riel/lampproppar-och-uttag/sladdstall-402227/
Du behöver en sådan.
https://www.jula.se/catalog/el-och-...riel/lampproppar-och-uttag/sladdstall-402227/
Eftersom det är ojordat i taket så lär det även vara ojordade vägguttag, beroende på vad det är för rum så kan man använda utrustning som ”kräver” skyddsjord pga att det är metallhölje som skulle kunna bli stömförande vid fel, i uttag/rum som saknar skyddsjord.
Ok hur vet man om det är jordat i taket (3 trådar) dock är kontakterna i lägenheten i övrigt ojordade (förutom kök och badrum)
Kan jag köpa kontakten som hänvisades till här ovan oavsett?
Har haft lampa i taket innan men den kontakten va fast i lampsladden och verkar inte gå att ta bort eller dela på utan våld men den har fungerat utan problem.
Kan jag köpa kontakten som hänvisades till här ovan oavsett?
Har haft lampa i taket innan men den kontakten va fast i lampsladden och verkar inte gå att ta bort eller dela på utan våld men den har fungerat utan problem.
Då är det två hål och en pigg.
Den kontakten du har på bilden passar antagligen. Ska du bygga om uttaget måste man även dra fram skyddsjorden.
Jag skulle tro att den svarta är nolla och gul och grön tändtrådar. Så ett stift mot svart.
Det är bara att testa vilket/vilka av de tre möjliga positionerna som funkar. Jag antar att det är två lampknappar? I ett läge på proppen lyser det inte. I dom andra två tänds lampan med ena eller andra knappen.
Jo.Tania S skrev:
Bara för att förtydliga, gröngul jord ska inte kopplas någonstans i uttaget, bara gröngul i sladdstället mot gröngul i lampan.
Exakt höll just på att skriva.Fotografen skrev:
Koppla absolut INTE ihop gul eller grön med gul/grön. Gör du det blir det ström i metallhöljet på lampan.
Ta dit en elektriker.
Redigerat:
Ni gör mig snurrig
Taket, jag rör ingenting där, det är bara 3 hål i takets kontakt
Kontakten mellan lampan och taket, köper nya kontakten med 3 trådar
kopplar de 3 trådar mot samma färger mitt emot i lampans kontakt (bild2)
Trycker upp kontakten i takkontakten
ok?
Taket, jag rör ingenting där, det är bara 3 hål i takets kontakt
Kontakten mellan lampan och taket, köper nya kontakten med 3 trådar
kopplar de 3 trådar mot samma färger mitt emot i lampans kontakt (bild2)
Trycker upp kontakten i takkontakten
ok?