Hej,

Jag och min fru kommer snart sälja vårt 2 år nybyggda hus.(ett ä-hus)
Jag vet dock inte riktigt om jag ska göra en överlåtelsebesiktning och teckna dolda del försäkring på det eller ej.
Vi gjorde nyligen en 2-års besiktning och det hittades inga störe fel, bara småsaker som ä-hus kmr åtgärda i veckan... slutbesiktningen gick också superbra.
Med garbo har vi 8 år kvar på byggfelförsäkringen vilket borde skydda oss om något skulle hända. Det som den inte täcker är t ex altan, byggt carport själv (byggsats) och lite mindre smått o gått. Men inga ingrepp på huset.

Hur hade ni gjort med överlåtelsenbesiktning och en dolda fel försäkring? Mäklaren vi anlitat tkr inte vi behöver skaffa det.
Tack
//Joakim

L
Bry er inte om besiktning ,och någon säljarförsäkring mot dolda fel , kostar bara en massa pengar , huset är så nytt och 2 års besiktning gjord , ni är säkra ändå
Det är upp till köparen att besikta i å fall , men vadå , det finns vissa garantier från husleverantören och entreprenören

Försäkringen kan man nog skippa. Men det verkar som en säljarbesiktning numera är mer standard än undantag. Det låter som en del köpare blir oroliga om det inte finns ett bes. protokoll med bland dokumenten.

Men i så fall gäller det ju att få dit en vettig bes. man. Det finns exempel på att Anticimex besiktigat hus med betongbjälklag mot krypgrunden, och hävdat risk för mikrobiell påväxt. Allt för att få sälja en avfuktare. Eller samma påstående om ett hus med platta på mark.

Hej,
Tack för svar. Vi känner oss trygga med byggfelförsäkringen. För inte länge sedan gjorde vi 2 års besiktning där vi gick igenom hela huset från vind, våtrum och grund. Känns som att en köpare borde känna sig trygg med det. Dessutom från garbo som har i intresse att allt är ok, då dem har försäkringen på sig.
//Jocke

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.