F fiskbuggaren skrev:
Uppgraderat arbetsbordet några steg. [bild][bild]
”Några steg”... ser ut som ett rymdskepp. Ngt att inspireras av helt klart.
 
Köpte för ett år sen en Collins coping foot till min sticksåg för att använda vid förkroppningar.
Nu har jag äntligen fått använda den till nåt vettigt!
Vitmålade golvsocklar med profilerade kanter på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyinstallerade golvsocklar i ett hörn av ett rum med tapet och trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Golvsocklar på plats i hallen, bara resten av nedervåningen kvar. :)
 
  • Gilla
dostoro och 3 till
  • Laddar…
-RB- -RB- skrev:
Jag gillar egentligen inte "slit och släng"-grejer då det påverkar miljön negativt. Men ibland kan man bara inte motivera inköp av riktiga maskiner.
Håller helt med i den aspekten men som du säger ibland är det svårt att motivera priset t.o.m för hyr grejer vilket är lite surt, synd det ska va så egentligen
 
F fiskbuggaren skrev:
Uppgraderat arbetsbordet några steg. [bild][bild]
För mig skulle det göra ont själen när det första sågsnittet skär genom arbetsskivan. Bordet är ju nästan för snyggt för att nyttjas som arbetsbord.....
 
  • Gilla
fiskbuggaren
  • Laddar…
Hedens Hedens skrev:
Ser ju väldigt fint ut. Vad skör du på för profiler? Funkar de med Festool sken hållare osv?
Profilerna är motedis 40x160 i ramen och 40x80 (vill jag minnas) under skivan. Festools tvingar passar i spåren men inga v-spårdelar.

I originalplanen var underredet också alu, men eftersom nästan alla profilerna var transportskadade hade det funkar dåligt. Dessutom är det rätt mysigt med grovt trä.
Grova träprofiler skurna för att passa ihop i en ramkonstruktion, bakgrund av ritningar och penna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Björn Melander och 2 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Profilerna är motedis 40x160 i ramen och 40x80 (vill jag minnas) under skivan. Festools tvingar passar i spåren men inga v-spårdelar.

I originalplanen var underredet också alu, men eftersom nästan alla profilerna var transportskadade hade det funkar dåligt. Dessutom är det rätt mysigt med grovt trä.
[bild]
Träet ger ju också en tyngd som är positiv så länge det ska stå på stället. Då fungerar det ju med lite enklare hyvlingens och andra handverktyg som annars brukar vara uteslutet på den här typen av bord.

Snyggt jobbat!
 
Hedens Hedens skrev:
Blev en början till bord och annhåll till borrstativet. Även justerat bord allt glapp en svets loppa och fil kommer man långt med;)
[bild]

Passar på att slänga in en fråga.

Vilka mått skalor hade ni adderat på en bord till borrmaskin/ pelare?

Hade tänkt 2 st för att lätt kunna ställa annhållet. Men funderar på om man borde lägga höger vänster som räknar upp från mitten. Men undrar om det borde ligga i bordet eller på överkanten av anhålle?
Vad är det dör för borrstativ? Är på jakt efter något liknande, har bara hittat rangligt skräp hittills :)
 
Hedens Hedens skrev:
Träet ger ju också en tyngd som är positiv så länge det ska stå på stället. Då fungerar det ju med lite enklare hyvlingens och andra handverktyg som annars brukar vara uteslutet på den här typen av bord.

Snyggt jobbat!
Tack! De här aluprofilerna väger också en hel del kan jag meddela efter att ha flyttat bordsskivan ner en våning så alu-underrede hade nog också fungerat. Syftet med bordet var mycket riktigt att kunna hyvla och ha mig lite också. Det gick inte alls på förra bordsversionen.

Tanken var att nedre ramen skulle fungera med palltruck för små positionsjusteringar i verkstan, men det här är ingenting man bär runt på i huset direkt.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Vad är det dör för borrstativ? Är på jakt efter något liknande, har bara hittat rangligt skräp hittills :)
Det är grå Clas i sjön. Va skit men har modifierat det lite. Nu minimalt med spel för trä kommer det göra jobbet utmärkt.

Stativet har två glidbanor. En som går längs pelaren där är det mycket spel. Sen en fyrkants stång som sitter inne i stativets huvud den har en ställskruv som kunde ta bort det mesta spelet. Började där, sen bestämde jag mig för att gå djupare då några kuggar på stången inte var helt hundra gav det några resor med en fil så det löpte mjukt. Sen la jag en svets loppa på styrpiggen för den bakre glidbanan där det fanns en hel del spel.
Filade in det nu känns det toppen 2h jobb och tror det kommer duga länge.
 
Är det detta? https://m.clasohlson.com/se/Borrstativ/40-7141

Ser ju fantastiskt mycket mer stabilt ut än det ”Hard Head” från Jula som jag panikhandla :). Det är så rangligt att man måste kompensera för dess rörelser genom att shimsa inför varje ny borrning...

Får åka in o klämma på ett sånt :)
 
mexitegel mexitegel skrev:
Är det detta? [länk]

Ser ju fantastiskt mycket mer stabilt ut än det ”Hard Head” från Jula som jag panikhandla :). Det är så rangligt att man måste kompensera för dess rörelser genom att shimsa inför varje ny borrning...

Får åka in o klämma på ett sånt :)
Det stämmer!

Det är glappt första 2 cm innan styrprofilen glider ned i framkant du ser den om du vänder uppochner på steken. Juster skruv på höger sida framifrån sett. Men det är glappet va lätt att trolla bort.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag håller på med två konferens ord. Har äntligen riktat och planat upp dem till fyra limfog.

Fyra långa planade träpaneler förberedda för limning i verkstadsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
heos och 6 till
  • Laddar…
Vet inte om man kan räkna ett tågsätt som verktyg eller maskin, men är just nu på väg till Stockholm för att se utställningen om HI-gruppen på ArkDes.
HI-gruppen var ett hantverkskollektiv på 60-talet bestående av hantverksmästare och inredningsarkitekter som producerade möbler av hög kvalitet.
Det här ser jag mycket fram emot!
//Ronnie
 
  • Gilla
vectrex och 1 till
  • Laddar…
Lånat bil, köpt skivmaterial och fått både spott (bokstavligen!) och spe av en förbannad granne som tyckte det lät för mycket när jag packade in i förrådet. Vissa människor förstår sig tydligen inte på basala behov.
 
  • Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Fixat en ny bas till GKF600an för att komma närmare innerhörn vid fräsning med kopierhylsa. Den stora runda basen är stabilare men tar en hel del plats.
Som vanligt är det besvärligt att göra en fals med rätt djup/bredd, man borde investera i ett kit med flera olika kullager...

Tillverkad träbas för fräs och delar för kopierhylsa på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Skooda och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.