3 254 läst · 34 svar
3k läst
34 svar
Vad pratar rörmokaren om?
Administrator
· Skåne
· 7 845 inlägg
Jag ändrar gärna. Är 40 000 kr rimligt?
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Ett quiz för mig!
Ja 80,000:- är inte internetpriset för golvvärmeprylarna. Mer tydlighet där likt Jarlingar påtalar!
Sen med legionellan är det faktiskt 50º C som är korrekt. Inte 60º C.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella
Ja 80,000:- är inte internetpriset för golvvärmeprylarna. Mer tydlighet där likt Jarlingar påtalar!
Sen med legionellan är det faktiskt 50º C som är korrekt. Inte 60º C.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Legionella
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Ska vattnet vara min 50 grader vid alla tappställen?
Om man inte har VVC(?) så kallnar ju vattnet på sikt, blir det då risk för legionella?
Läste något om vår VP har någon funktion som automatisk höjer temperaturen periodiskt för att gardera sig mot bakterier.
Om man inte har VVC(?) så kallnar ju vattnet på sikt, blir det då risk för legionella?
Läste något om vår VP har någon funktion som automatisk höjer temperaturen periodiskt för att gardera sig mot bakterier.
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 446 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 446 inlägg
Om jag inte minns helt fel så ska vattnet ska minst vara 55º vid spolning på alla tappställen.
Naturligtvis så blir det "lagom" kallt för att bakterier kan växa till sig mellan spolningarna i/vid blandaren. Det går inte att komma ifrån. Men bakterierna dör direkt när varmvattnet kommer.
På byggena idag så godkänns inga anläggningar som inte har 50º i returtemp på VVC mot växlaren.
Naturligtvis så blir det "lagom" kallt för att bakterier kan växa till sig mellan spolningarna i/vid blandaren. Det går inte att komma ifrån. Men bakterierna dör direkt när varmvattnet kommer.
På byggena idag så godkänns inga anläggningar som inte har 50º i returtemp på VVC mot växlaren.
Man får tillväxt om man har vatten som står länge med en temperatur mella 20 och 50 grader värst är det 35-40 grader. Att temperaturen går ner något på väg till kranen är inget problem. Rekomendationen 60grader i beredaren är för att ha god marginal.
Ofta har man den ställd lägre. Och toppar upp någon gång i veckan för att döda av eventuella bakterier.
Jag själv gjorde vattenburen golvvärme på 90m2 för kanske 4år sen men dock med värmefördelningsplåtar och då efter en viss rabatt hamnade priset på 30k (exklusive glespanelen) på den billigaste webaffären så jag tycker att 80k låter betydligt mer rimligt än 10k som även andra påpekat. 10k täcker väl knappt ens inköpskostnaden för slangen.