Ska bygga uterum på plint och kommer att göra följande efter att ha läst runt...
145 golvbjälkar i icke tryckt virke (vill undvika gift å skit... )
trossbottenskiva i botten
100mm cellplast

Frågan är nu hur ja ska göra härifrån. Golvet i uterummet ska inte vara impregnerad trall utan något annat trägolv som lämpar sig för uterum (värmebehandlat eller likande). Oklart om det går att lägga direkt på golvreglarna eller om det måste ligga skiva först....

Utanför glaspartierna ska ja ha vanlig trall som bygger 28mm. Ska jag låta trallen gå in under skenorna till glaspartiet och sedan lägga golvet inne i uterummet fram till skenorna? Funkar det med golvspån inne i uterummet på golvbjälkarna innan trägolvet?

kan tilläggas att det blir ett vår höst uterum inte vinter

• Gilla
johannes81750
  • Laddar…
Du ska inte låta golvet ute gå in i uterummet, detta kan leda till problem med vatten som tränger in.

Trallgolvet utanför ska ligga lägre än undersida skena på uterummet, minst 20 mm men gärna mer.

Ska du ha golvspån i ditt uterum och det är ouppvärmt så behöver du en fuktbeständig skiva, kostar cirka dubbelt så mycket som vanliga.

• Gilla
bossespecial
  • Laddar…
ok, och vad ska golvskenorna skenan stå på då?

Blir ju en lite småjobbig kant om man sänker ner golvet utanför. Trodde det räckte att göra som min fina skiss visar. Trallbrädorna tål ju fukt . man skulle ju kunna lägga ett underbeslag oxå för att gardera sig med en liuten uppvikning under skenan

Golvspån känns riskabelt men vad är det då för skiva som gäller??

• Sektionsskiss av golvanordning med inomhusgolv, golvskena och trallbräda, inklusive mått och vatteninträngning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
mattias.tiaz@home.se
  • Laddar…
Det beror på hur skenan ser ut. När vi gjorde vårt uterum så ställde vi får skena på glespanelen, på glespanelen la vi sedan ett 11 mm laminatgolv. För är skenan hög så vill man inte bygga för mycket under.

Vatten har ytspänning samt att träet sväller så att tro att det kommer rinna som du skriver är inte särskilt troligt. Dock tätar man här med utesilicon eller dylikt men att ha en nivåskillnad är ändå önskvärt hur man än gör.

MAn ska tydligen ha en "CELLGUMMITÄTNING" under profilen. Oklart om det följer med när man köper...

Wilab Garden är d ja kikar på

Jag köpte också därifrån, vilket jag avråder starkt från med alla problem vi hade samt att kvaliten för den pengen vi gav inte var särskilt bra. Tror vi köpte WG 80 eller så var det WG85.

Det följde inte med någon tätning när vi köpte.

Ok det va ny info.. när köpte du ?

Jag har tidigare köpt från skånska bygg till sommarstugan och va inte särskilt nöjd med deras grejjer...

Köpte för 1,5 år sedan.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.