13 475 läst · 15 svar
13k läst
15 svar
Tystaste kylfrysen
Sida 1 av 2
Vi har en kylfrys i sommarstugan som låter alldeles för högt. Den är inköpt 2014. Vi vill köpa en ny, tyst kylfrys. Vilken är den tystaste på marknaden?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
Denna är den bästa just nu. 38dB är riktigt tyst och den har helt sjukt låg energiförbrukning.
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2588054
https://www.prisjakt.nu/product.php?p=2588054
Har precis invigt mitt kök med GSN36BI30 (42dB) + KSV36BI30 (39dB) och de är då inte tysta tycker jag... Nu är 4dB väldigt mycket, så visst kan väl den du länkar till vara mycket bättre. Men moderna kylar och frysar är helt klart inte generellt sätt bättre än äldre!Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
Energiförbrukningen är lägsta jag sett på just den länkade Bosch kylen. Kan säkert finnas några som är tystare. Brukar väl bli tystare med inbyggd också?
Jag var inne på Elgiganten Megastore i Bäckebol Göteborg för ett tag sedan där de flesta kyl/frys var igång och kunde inte höra att någon var igång, märktes först när man öppnade dom. Det var dessutom ganska tyst i butiken.
Jag var inne på Elgiganten Megastore i Bäckebol Göteborg för ett tag sedan där de flesta kyl/frys var igång och kunde inte höra att någon var igång, märktes först när man öppnade dom. Det var dessutom ganska tyst i butiken.
Rätt svårt att höra dessa ljud i en Elgigantenbutik skulle jag säga. Ljudet har inte mycket att studsa på heller. Vi har något Bosch-skåp som är 5 år eller så och det låter som sjutton och har alltid gjort. Det måste finnas en marknad för tysta skåp? Jag skulle lätt betala rätt mycket extra om skiten var typ helt tyst.Johannes Carlsson skrev:Energiförbrukningen är lägsta jag sett på just den länkade Bosch kylen. Kan säkert finnas några som är tystare. Brukar väl bli tystare med inbyggd också?
Jag håller med dig Bricco! Jag skulle också betala bra för att få tyst på skiten
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
har testat ett antal kylar, även 12 volts, tyvärr vill jag ha en som är extremt tyst, eftersom den skall stå i bion, runt 20 decibel hade varit bra.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 12 807 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 12 807 inlägg
Kollade lite snabbt på prisjakt och satte kyl/frys med ljud under 35 dB. En Bosch och en Siemens dök upp på 34 dB. Det är tyst. Sen beror det som alltid på vad man har runtom och om det skapar vibrationer som låter. De flesta kyl/frysar jag har varit i närheten av de sista 10 åren är rätt tysta tycker jag, så frågan är om jag är okänslig för ljudet, om det ligger inom "rätt" frekvens för mig, eller om det är vibrationer som hörs när det låter för mycket? Står kylen rakt?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 744 inlägg
Vill man ha det riktigt tyst är det nog enklare att bygga in den i ett litet skåp
Elektroniktokig
· skåne
· 712 inlägg
Vilken kylningsteknik skall man ha, finns 3 st
Absorption
Compressor
Thermoelectric
Absorption
Compressor
Thermoelectric
Absorptionskylskåp är tyst. Den används ibland i utrymmen där det är viktigt. Exempelvis hotellrum. Vidare kan den enkelt drivas med olika bränslen. Det finns kylskåp som drivs av gasol eller fotogen. Dessa är absorptionskylskåp. När tekniken uppfanns var dess företräden främst att den var billigare än kompressorkylskåp och att den enkelt kunde drivas utan el. Idag är den ovanlig eftersom den drar mer el än en kompressorkyl.kenneth5828 skrev:
Kompressorkylskåp är den äldsta varianten. Och den i särklass vanligaste idag. Enkelt att göra dem även för högre effekt. Effektiva jämfört med andra typer. Tillräckligt tysta för de flesta.
Termoelektriska kylmaskiner har jag bara sett för kylväskor och enklare båtkylar. Dessa är mycket ineffektiva. Drar mycket ström utan att leverera så mycket kyla. Har oftast en fläkt som surrar.
Vilken skall man ha? Det beror på vad den skall vara till. I hushåll brukar de flesta ha kompressorkylar. I husbilar och båtar samt stugor utan el är det vanligt med absorptionskylskåp drivna av gasol.