Sannolikt hög grundlast av andra förbrukare på den fasen + en rätt saftig startström på kylskåpets kompressor

Har du automatsäkringar som huvudsäkring?
Har den löst ut tidigare några gånger så har vi ringat in problemet. De flesta normsäkringar tröttnar med tiden om de löser ofta.

Redigerat:
Automatsäkring som huvudsäkring? Det låter udda. Vad är det för karakteristik på den. A, B eller C? Om du lägger upp en bild på den så går det nog att avgöra. Det är inte en personskyddsautomat? I så fall skulle det kunna vara jordfelsbrytaren i den som löser och inte säkringen.

• Gilla
Ljus
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Jag väntar mig att ett kylskåp drar i storleksordningen en ampere.
Men startströmmen kan vara tio gånger det. Visserligen brukar säkringar klara mycket under korta tider, men en snabb säkring kan lösa på den spiken.

B Bror skrev:
20 amp automatsäkring utbytt
Du behöver beskriva ditt problem lite mer för att få några relevanta svar härifrån.
- Vad är det som får säkringen att lösa? Har du en kortslutning i kylen som inträffar dagligen eller??
- Vilken typ av säkringar har du i elcentral och mätarskåp, dvärg/diazed, karakteristik?
Rent allmänt handlar det om selektivitet mellan säkringar. Den är dock "enkel" att sätta ur spel.

Elcentral med märkta säkringsgrupper, den andra säkringen uppifrån till höger löst ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det är alltså underhuvudsäkring som löser ut, nr två uppifrån till höger.
Vad orsaken är är den stora frågan, löst ut i natt trots att säkringen till kylen som jag misstänkte var avslagen.
Säkringen går ibland efter någon timme, ibland efter några minuter.
Börjar misstänka kabeln mellan central och hus.

Elcentral med säkringar och märkningar på en vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Huvudsäkringarna är de som sitter till vänster.

Ser att du har 3 16A-grupper och 12 10A-grupper.
Vilka belastningar ligger på den fasen som löser ut?

Ok, det är alltså en huvudsäkring på 20 A som löser ut. Mätarsäkringarna i form av diazed sitter till vänster. Mitt färgsinne är inte som det ska vara, men är plupparna blå (=20 A) på mätarsäkringarna?

Så det finns faktiskt inga indikationer på att kylen är inblandad här alls, kylen fungerar som den ska?

Du hade mätt strömmen till 6 A sa du vilket jag antar är någon form av normal belastning. För att en 20 A dvärg ska lösa behöver du upp i en belastningsström på ~ 25 A. Är det öht möjligt om du tittar på vilka belastningar som ligger på den fasen?

Om det skulle handla om överbelastning som löser denna dvärg men inte mätarsäkringen med samma märkström, då handlar det om en ganska precis överlast på runt 25 A som varar i typ en halvtimme.

Om det däremot skulle handlar om stum kortslutning, då borde mätarsäkringarna lösa före dvärgen.

Så jag är nog inne på att dvärgen är trasig. Eventuellt kan den vara påverkad av värme från den undre dvärgen, dvs att du har en överlast på den undre dvärgen också.

Nu har en elektriker varit här och mätt upp kabeln mellan hus och central, som jag misstänkte, kabelfel. Så nu är det bara att börja gräva för att lägga ner ny kabel.
Det har regnat mycket den sista tiden så antagligen är ett hål i kabeln så att det kommer in fukt och kortsluter mellan fas 2 och nolla.

• Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men startströmmen kan vara tio gånger det. Visserligen brukar säkringar klara mycket under korta tider, men en snabb säkring kan lösa på den spiken.
För att en säkring med C-karakteristik skall lösa för kortslutning krävs 5 - 10 ggr märkström. I fallet 20A säkring alltså 100 - 200 A. Och jag vidhåller att det är något fel på ett kylskåp som tar den startströmmen. Fast nu var det ju något annat som det var fel på.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Det är nog ett rätt ovanligt fel.

Vet du om något har hänt nyligen som skulle kunnat skada kabeln? Typ att du grävt och träffat på kabeln?

OM det går att hitta felstället, så finns det skarvsystem så att det går att laga kabeln.

Ovanligt och ovanligt, det förekommer. Oftast har kabeln legat mot en sten eller något annat, eller så är den bara gammal med passerat bästföredatum.
Det finns som sagt metoder att skarva jordkablar om kabeln är frisk för övrigt.

Jag har inte grävt upp kabeln, så vad som var orsaken till kabelfelet är inte klarlagt. Ny kabel på plats och allt funckar. Den är inte äldre än 11 år, så något längre borde den ha hängt med.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.