11 707 läst · 14 svar
12k läst
14 svar
Isolera snedtak, vilken tjocklek på isolering? (luftspalt ej helt jämn)
Hej,
Ska snart sätta igång och isolera snedtak i en 1,5 plan smålandsvillan kalmar. Byggde luftspalter förra hösten och vintern med läkt och 3mm board. Räknade med att få plats med 2x120mm isoleringsskivor, dvs 24cm isolering. Sedan tvärregla med 45x45 regel och lägga 45mm isolering där.
Dock så verkar boarden i luftspalten har slagit sig lite och är på vissa ställen vågig vilket gör att det inte längre är exakt 24cm djup över allt. Luftspalten buktar även in lite pga läkten i mitten bara är fäst i boarden och ej i taket, så denna tynger ner lite.
Det varierar mellan 22,5 till 24cm. Kan jag fortfarande använda 2x120? Kommer tryckas ihop lite där boarden har slagit sig.
Tack på förhand!
Ska snart sätta igång och isolera snedtak i en 1,5 plan smålandsvillan kalmar. Byggde luftspalter förra hösten och vintern med läkt och 3mm board. Räknade med att få plats med 2x120mm isoleringsskivor, dvs 24cm isolering. Sedan tvärregla med 45x45 regel och lägga 45mm isolering där.
Dock så verkar boarden i luftspalten har slagit sig lite och är på vissa ställen vågig vilket gör att det inte längre är exakt 24cm djup över allt. Luftspalten buktar även in lite pga läkten i mitten bara är fäst i boarden och ej i taket, så denna tynger ner lite.
Det varierar mellan 22,5 till 24cm. Kan jag fortfarande använda 2x120? Kommer tryckas ihop lite där boarden har slagit sig.
Tack på förhand!
Låter som en bra lösning. Du bör få ett U-värde runt 0,153 med denna lösning. Jag gissar att du tänkt använda dig av installationsskikt där plastfolien är indragen mellan takstolarna och 45mm regeln och att dessa monteras CC450. Angående isoleringstjockleken, så kommer du inte ha några problem att trycka in dessa 1,5 cm som saknas, var bara noga med att 240mm isoleringen inte trycker ut plastfolien så att tejpen släpper med tiden. (Var noga med överlapp och tejp)
Tack för snabbt svar . Japp, tanken med 45 reglar är att dra el mm mellan dessa. Så den sista 45 isoleringen hamnar mellan plasten och gipset, men som jag förstår det så ska det inte vara ett problem så länge 2/3 av isoleringen är på den yttre sidan av plasten.
Passar på och drar en fråga till ang välja rätt tjocklek på isolering..
Ska även isolera kortsidorna och där blir djupet i facken: 12,5 + 14,5 = 27 cm. Frågan är vilken tjocklek och kombination av skivor man ska välja.
Tanken jag har är att använda 3 * 95 (fick med ca 100kvm 95 med huset). Blir i så fall ungefär samma där som i snedtaket att isoleringen är ca 1,5 för tjock.
En annan lösning är att sälja av dessa 95or och köpa en annan kombination (eller använda dessa i taket), men hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte ihop en kombination av isolering som blir 27cm..
Några tankar om det?
Passar på och drar en fråga till ang välja rätt tjocklek på isolering..
Ska även isolera kortsidorna och där blir djupet i facken: 12,5 + 14,5 = 27 cm. Frågan är vilken tjocklek och kombination av skivor man ska välja.
Tanken jag har är att använda 3 * 95 (fick med ca 100kvm 95 med huset). Blir i så fall ungefär samma där som i snedtaket att isoleringen är ca 1,5 för tjock.
En annan lösning är att sälja av dessa 95or och köpa en annan kombination (eller använda dessa i taket), men hur jag än vrider och vänder på det så får jag inte ihop en kombination av isolering som blir 27cm..
Några tankar om det?
Hej!
2/3 principen stämmer bra i de flesta fall, på exempelvis låglutande tak brukar man ha ångspärren mindre indragen då det inte är ventilerat på kalla sidan.
1,5 cm är inga problem i ditt fall om det är vanlig mineralull med rätt format anpassat till regelavståndet. Att sälja 95 isoleringen med all den logistik som det krävs känns dessutom onödigt så tycker jag att du ska använda denna.
Alternativet skulle vara att du köper till 170mm isolering och isolerar 95+170 vilket gör att det saknas 5mm istället.
Däremot ska man aldrig använda sig av exempelvis 70mm isolering i 45 regel. Vid stora ytor kan detta innebära att gipsskivorna trycks ut från väggen med tiden.
2/3 principen stämmer bra i de flesta fall, på exempelvis låglutande tak brukar man ha ångspärren mindre indragen då det inte är ventilerat på kalla sidan.
1,5 cm är inga problem i ditt fall om det är vanlig mineralull med rätt format anpassat till regelavståndet. Att sälja 95 isoleringen med all den logistik som det krävs känns dessutom onödigt så tycker jag att du ska använda denna.
Alternativet skulle vara att du köper till 170mm isolering och isolerar 95+170 vilket gör att det saknas 5mm istället.
Däremot ska man aldrig använda sig av exempelvis 70mm isolering i 45 regel. Vid stora ytor kan detta innebära att gipsskivorna trycks ut från väggen med tiden.
En snickare jag hade hemma rekommenderade att istället för 45x45 använda 45x70. Detta för att ha en större yta att skarva/fästa gipsskivorna. 45x45 kunde visst lätt vrida sig lite, och då var det svårt att fästa gipsskivorna.B byggrn skrev:Hej,
Ska snart sätta igång och isolera snedtak i en 1,5 plan smålandsvillan kalmar. Byggde luftspalter förra hösten och vintern med läkt och 3mm board. Räknade med att få plats med 2x120mm isoleringsskivor, dvs 24cm isolering. Sedan tvärregla med 45x45 regel och lägga 45mm isolering där.
Dock så verkar boarden i luftspalten har slagit sig lite och är på vissa ställen vågig vilket gör att det inte längre är exakt 24cm djup över allt. Luftspalten buktar även in lite pga läkten i mitten bara är fäst i boarden och ej i taket, så denna tynger ner lite.
Det varierar mellan 22,5 till 24cm. Kan jag fortfarande använda 2x120? Kommer tryckas ihop lite där boarden har slagit sig.
Tack på förhand!
120x2 + 45mm låter rejält. Jag har planer på att sätta 95+45 i vårt tak Blir ju inget eko-hus direkt.
Låter bra byggrn, skriv gärna hur det blev och lägg gärna upp bilder =)
Jag planerar också att ha ett lager 45mm isolering som installationslager, men jag får inte ihop det med reglar och isoleringsskivor :/ Om jag använder 45x70 reglar att glesa med, på cc600 så ska isoleringsskivan vara 530mm bred för att passa perfekt. Vart hittar man skivor som är 530mm breda?
Jag planerar också att ha ett lager 45mm isolering som installationslager, men jag får inte ihop det med reglar och isoleringsskivor :/ Om jag använder 45x70 reglar att glesa med, på cc600 så ska isoleringsskivan vara 530mm bred för att passa perfekt. Vart hittar man skivor som är 530mm breda?
Hej!murak skrev:Låter bra byggrn, skriv gärna hur det blev och lägg gärna upp bilder =)
Jag planerar också att ha ett lager 45mm isolering som installationslager, men jag får inte ihop det med reglar och isoleringsskivor :/ Om jag använder 45x70 reglar att glesa med, på cc600 så ska isoleringsskivan vara 530mm bred för att passa perfekt. Vart hittar man skivor som är 530mm breda?
Skivor som passar för liggande 70 reglar finns inte att köpa färdiga. När det gäller installationsskikt i snedtak kan man med fördel använda 45x45 CC 450 och använda 900mm gips till dessa samt isolering som är 410mm bred. Det är inga problem att fästa gipsskruv i detta.
Produkter som diskuteras: "gipsskruv"
Gips- & skivskruv
Skivskruvar är specialdesignade för att säkert fästa skivor av olika material utan att skada dem. Dessa skruvar har ofta en platt undersida eller en försänkt huvudkonstruktion som hjälper till att fördela trycket jämnt över skivan, vilket
Läs mer
Tack Tony! Det köper jag rakt av.T Tony Kjellen skrev:
Väcker tråden än en gångT Tony Kjellen skrev:
Jag kollade priser på 45mm isolering och den skiljer sig ganska markant. Jag hade sett framför mig att jag skulel köra på Paroc stenullsskiva 45mm tjock och 410mm bred, men den kostar ca 50kr/m2 jämfört med byggmax billigaste skiva (icke 410mm bred) för 18,95kr/m2. Det blir visserligen ett himla kapande och passande och spill om jag inte köper 410mm brett men frågan är om det är värt den stora prisskillnaden? För min del blir merkostnaden att köpa Paroc 3500kr.
Har ni tips på billig 45mm isolering som är 410mm bred?
Lånar tråden.... om man ska isolera ett snedtak, börjar man att sättaB byggrn skrev:
1, läkt (20 - 30mm) direkt mot innertaket?
2. 3mm board fäst mot läkten?
Frågar därför att jag blev fundersam efter följande beskrivning
A ISOLERING MELLAN REGLAR:
https://www.paroc.se/losningar/byggisolering/vindsbjalklag/varmvind-snedtak
Det ser ut som innertak -> board -> läkt -> isolering
... alltså board fäst direkt på innertak och läkten fäst på boarden?
Du kan kolla i instruktionerna som följde med huset, samt kolla en mycket bra tråd hör på forumet https://www.byggahus.se/forum/threa...ak-i-detta-fall-en-smalandsvillan-smv.170384/
Men iaf, du kan fästa läkten I takstolarna. Fäster man dem genom yttertakets board så gör man onödigt många hål. Om du har fack som är 1200mm breda så behövs en läkt I mitten av facket också, den kan du fästa på luftspalt-skivan.
Lycka till!
Men iaf, du kan fästa läkten I takstolarna. Fäster man dem genom yttertakets board så gör man onödigt många hål. Om du har fack som är 1200mm breda så behövs en läkt I mitten av facket också, den kan du fästa på luftspalt-skivan.
Lycka till!
Nån som har lust att förklara det där med 2/3? Gäller det enbart tilläggsisolering? Alltså att det är möjligt att tilläggsisolera ytterligare 1/3 av totala isoleringstjockleken "utanför" ångspärren, innifrån räknat. Är det riktigt?B byggrn skrev:
Redigerat:
Det gäller alla väggar med fuktspärr/plast. Plasten max 1/3-dels total tjocklek in sett inifrån. Annars är det risk att plasten hamnar för mkt på den kalla sidan, och då finns risk för kondens på insidan.
Vid tilläggsisolering i en äldre kåk så gäller det att man vet hur bra isoleringen är som redan sitter. 1 dm glasull isolerar betydligt bättre än 1 dm spån t ex. Så då får man se upp, för då kan man inte gå på måtten längre. 1/3-del gäller bara om det är samma isoleringsvärde (lambda-värde) i ny och gammal isolering.
Vid tilläggsisolering i en äldre kåk så gäller det att man vet hur bra isoleringen är som redan sitter. 1 dm glasull isolerar betydligt bättre än 1 dm spån t ex. Så då får man se upp, för då kan man inte gå på måtten längre. 1/3-del gäller bara om det är samma isoleringsvärde (lambda-värde) i ny och gammal isolering.
Medlem
· Stockholms
· 1 556 inlägg
Minst två tredjedelar av isoleringseffekten ska vara utanför ångspärren, annars kan plasten bli kall jämfört med den varma inneluften och då kondenserar luftens fukt på plasten.A andfra skrev:
Utanför ångspärren kan du alltså isolera hur mycket du vill.
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Isolering av snedtak i garageloft där bjälklaget redan är isolerad
Isolering -
Vilken färg till isolerade rör
Färg, Måla & Tapetsera -
Isolera vindsbjälklag eller snedtak inifrån, eller båda?
Isolering -
Vilken klammer till isolerade pex rör i rör?
Värme allmänt -
isolera snedtak, vilken skiva mellan isolering och luftspalt?
Byggmaterial & Byggteknik