Har under lång tid haft problem med att systemet tappar tryck och mycket luft i. Är ett slutet system med vedex 3300 vedpanna med laddomat och 3 tankar. Hittade igår en läcka vid skarven på röret som går in i laddomaten från pannan, är väll returen tror jag. Se bild vid pil
Kan de vara på grund av detta jag tappar tryck och får luft i systemet?? Läcker ju inga mängder men nån droppe
Mvh Anders
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Kan de vara på grund av detta jag tappar tryck och får luft i systemet?? Läcker ju inga mängder men nån droppe
Mvh Anders
Inte omöjligt men var lite försiktig med att dra , det sitter avstängare skär pil ( en på varje rör som går in till ladden , inte säkert det går att röra dom , sitter dom fast så försök inte tvinga för mycket , då kan dom börja läcka vid pilen
Lossa lite på den med röd pil , då går det att vrida den med blå pil , men den måste släppa ,
det är en gummipackning mot ladden , den får inte börja skrynkla sig ,då blir det otät
Hålla i mot den del med blå pil och dra den med gul pil nedåd
Om det inte går att stänga så kan du vrida ändå , lite vatten kommer att läcka ut
Det är inte någon garanti att det blir tätt , men ett försök är alltid bra
Lossa lite på den med röd pil , då går det att vrida den med blå pil , men den måste släppa ,
det är en gummipackning mot ladden , den får inte börja skrynkla sig ,då blir det otät
Hålla i mot den del med blå pil och dra den med gul pil nedåd
Om det inte går att stänga så kan du vrida ändå , lite vatten kommer att läcka ut
Det är inte någon garanti att det blir tätt , men ett försök är alltid bra
Dom där avstängningarna brukar läcka bara man rör dom så det skulle jag låta bli och om du tappar ur systemet vilket du lär behöva göra med läcka på den sidan laddomaten byt packningarna som sitter mot laddomaten dom blir hårda av värmen.
Svårt att se hur koppling på röret är , men det verkar vara en gängmuff på kopparröret , som är gängad in i den till vänster , ( för den är en lös bit och kan vridas )
Det har blivit en läcka genom linet och det syns att den varit ett tag , det brukar bli som kex runt en sådan läcka ,
Men prova att göra som jag skrev tidigare med skiss , är lite äldre grejer där , så rör inte avstängaren som smurfen72 säger .
Det kommer att läcka vatten när du släpper på den stora muttern men inte så mycket , lossa inte helt på den , då kan det komma mycket vatten , kan tömma dina tankar innan det slutar rinna
Hjälper det inte utan läcker fortfarande , finns inget annat än att ta helt isär och lina om ,
Om du kommer till det stadiet , så kolla dom andra kopplingarna så det inte är kexaktigt även där , då blir det till renovera alla kopplingar
Det har blivit en läcka genom linet och det syns att den varit ett tag , det brukar bli som kex runt en sådan läcka ,
Men prova att göra som jag skrev tidigare med skiss , är lite äldre grejer där , så rör inte avstängaren som smurfen72 säger .
Det kommer att läcka vatten när du släpper på den stora muttern men inte så mycket , lossa inte helt på den , då kan det komma mycket vatten , kan tömma dina tankar innan det slutar rinna
Hjälper det inte utan läcker fortfarande , finns inget annat än att ta helt isär och lina om ,
Om du kommer till det stadiet , så kolla dom andra kopplingarna så det inte är kexaktigt även där , då blir det till renovera alla kopplingar
Systemet är sen 2005 tror jag så inte så jättegammalt. Men jag kan stänga tankarna med kranarna först och kanske bäst o stoppa cirk pumpen åxå innan jag lossar nått? Funkar de inte med nån sån vvs täting o smeta runt heller?
Ska pröva lossa på det imorgon. Måste elda nu.
Mvh Anders
Ska pröva lossa på det imorgon. Måste elda nu.
Mvh Anders
Kan du stänga av med andra kranar är det inget att tveka på. Stäng av pumpen och lossa paketet helt sen kan du i lugn och ro täta alla tre gängade anslutningarna. Skaffa lin och pasta så det blir bra du kommer aldrig lyckas genom att dra mer eller kleta utvändigt som det ser ut där.
Inget klet på utsidan fungerar , kletet ska vara ini gängan om det hjälpaA abel48 skrev:
I ditt fall lönlöst , stäng alla ventiler och pumpen , sen fritt fram och jobba
Skulle göra ett försök med kopplingen men fick då se att de läcker här vid pilen på pumpen.... är de bara o skruva åt eller är de nån packning bakom som kan läcka...? Har man tur kanske det är där de läcker o rinner ner på kopplingen men säkert läcker de på båda ställen.....
Mvh Anders
Logga in
Skapa konto
Mvh Anders
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 492 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 492 inlägg
Läcker luftskruven på pumpen så är det med största sannolikhet den som är boven.
Lossa luftskruven, rengör och kontrollera konditionen och återmontera! Det kommer lite vatten, men inga större mängder.
Lossa luftskruven, rengör och kontrollera konditionen och återmontera! Det kommer lite vatten, men inga större mängder.
Dubble
Brukar vara en O-ring bakom , den kan du bort och kolla , kommer liten skvätt eller droppar lite .
Har du möjlighet att stänga ventiler på båda sidor om pumpen så gör det först och elen till pumpen
Har du ingen O-ring men lite gängtejp så blir det tätt
Brukar vara en O-ring bakom , den kan du bort och kolla , kommer liten skvätt eller droppar lite .
Har du möjlighet att stänga ventiler på båda sidor om pumpen så gör det först och elen till pumpen
Har du ingen O-ring men lite gängtejp så blir det tätt
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Skruven på pumpen skruvade jag bara till o det blev tätt. Kopplingen som läckte brevid tog jag isär och drog på ny lin och unipack så nu är det tätt än så länge. Tack så mycket för all hjälp ni har bidragit med ☺
Mvh Anders
Mvh Anders
Produkter som diskuteras i tråden