S
Jag hade några paket Huntonit symfoni över sen förr och passade på att sätta in det i sommarstugan. Problemet är att jag missbedömde storleken och åtgången på skivorna. Jag räknade måttet på en skiva och "glömde" bort att taket trycks in i föregående skiva. Nu har jag en 45 mm glipa till väggen.

Jag funderade på en liggande 43 mm skugglist, men det är frågan om den täcker helt? Finns det något bredare alternativ? skugglist, hålkälslist eller annan list? Känns surt att åka och köpa ett till paket, när jag bara behöver 2 skivor och dessutom bara måste använda 45 mm av dem.

Mitt första och största misstag i min byggarkarriär.

L
En tunn 75 ( 45 ) målad bräda runt som en ram kanske inte fel , taklister kommer nog inte atttäcka

S
Jag hade en bit golvlist som jag testade, som var 56 mm. Den passade bra och är i samma färg 0502-y som taket.

Men blir man inte klassad som idiot som har en sådan list i taket? Som dessutom ligger.

Hade nog satt 56 eller 69mm hålkärlslist.

L
Varför inte med en sockel , spänn upp den och se hur det ser ut , flera i huset kan ha åsikter
en hålkärl i dom grovlekarna kan så lite tungt ut , men ni väljer

S Stadsfiskalen skrev:
Men blir man inte klassad som idiot som har en sådan list i taket? Som dessutom ligger.
Det kallas väl nytänkande …

Om det är en sommarstuga kanske vanlig ytterpanelbräda 16x70 som ram runt taket skulle se bra ut. Finns även som 22x45 om rummet är litet.

Edit/ Ser när jag läser tråden lite noggrannare att @Liteavvarje i princip redan föreslagit detta.

Redigerat:
S
Okej, jag förstår. Men är det någon skillnad på det ni har föreslagit mot för golvlister 12x56?

Tycker ni att jag bör gera dem i innerhörnen, eller ska jag göra som vid golv i innerhörn, att sätta ihop dem kant i kant?

L
Golvlister är rundade och kanske ser lite lustigt ut i tak , medans en bräda blir lite mer markant som en ram , om du vill kan du maskinputsa och lasera den i nyans med ljus pigment .
Eftersom det är trä så kommer den att mörkna med åren och bita av mot huntoniten lite mycket
det undviks med pigment till ca 50%

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.