Har nu gjutit helt ny sula i källaren med isolering osv... körde med självkompakterande som jag sedan gick in o rev av tre fall på och rev hela sulan med rivbräda, 70kvm totalt... phuu... blev riktgit bra...

Fråga, drar just nu om all el och stora delar av vatten o värme som hängt långt under källartaket som är gjutet valv.

Minsta bygghöjden på vinklarna på rören som går genom takvalven bygger 65 mm och jag åker då på att sala ned 65mm samt ett 10mm huntonit innertak på detta.

Ny minsta takhöjd blir då ganska exakt 2100mm.
Ni som gjort liknande, vad har ni för takhöjder på era källare, tror ni att det känns lågt med 2100mm?

Jag har 2100 i min källare. Det är väl helt okay höjd för att vara källare. Hört många som har det värre (alltså lägre). Jag är 185 cm lång och känner ingen klaustrofobi. Däremot om man börjar närma mig 2 meter så skulle jag nog vara lite mer ledsen. Men är man så lång så kanske man inte köper ett hus med dem förutsättningarna.. :)
Kan tillägga att alla dörrar är 2000 höga.

Har runt 195cm i takhöjd i källaren. Det är en smula begränsande. Inte för att jag slår huvudet i taket, men det är ett elände att hitta tillräckligt låga skåp och hyllor, samt att resa upp saker som värmepump. Även rördragningen uppe på värmepumpen krävde en del kreativitet för att få plats.

Rör slår jag dock huvudet i, så alla rör har endera fällts in i bjälklaget, under golvet eller samlats i ett gemensamt stråk.

Förstår jag rätt i att det är vinklar på rör som avgör hur mycket du måste regla ner taket?
i så fall kan du undvika det genom att lägga vinkeln längs väggen så att röret svänger 90-gareder men fortfarande ligger dikt an mot väggen, därefter kan du göra en mjuk sväng ut från väggen utan bockstöd för att komma ut längs taket. Då behöver bockstödens radie inte påverka takhöjden utan du behöver bara regla ner så att rören exakt får plats. Nu gör detta kanske inte en milsvid skillnad med det kan ändå vara värt att spara 3-4 cm när man är nere på de höjderna som du är.

• Gilla
BaggeniBorgen
  • Laddar…
Janus 82:
Det är rör som kommer ned vertikalt genom det gjutna valvet och de kommer ju mitt i källartaket så jag måste sätta en 90 gradare där och sedan ansluta rören horisontellt innanför ev nedsalning för innertak....
vinklarna bygger ca 65mmm...

Har runt 2.1 i hela min källare också, det fungerar för mig som är 1,9, men så mycket mindre hade nog inte gått.

D Deeler skrev:
Janus 82:
Det är rör som kommer ned vertikalt genom det gjutna valvet och de kommer ju mitt i källartaket så jag måste sätta en 90 gradare där och sedan ansluta rören horisontellt innanför ev nedsalning för innertak....
vinklarna bygger ca 65mmm...
Då fungerar ju tyvärr inte metoden som jag tänkte.

Dock så funkar 2.1m bra i en källare. Jag har mellan 2,0-2,1m i min källare och det fungerar bra. Det är dock en viss skillnad i upplevelse av de rum som har olika höjd. Man märker ganska väl att takhöjden är olika.

• Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.