Jula har kampanj på en Esab buddy arc 145 och jag undrar om den är något att ha som nybörjare.
ESAB Buddy Arc 145 svetsinverter i gult och svart med tillhörande sladd och svetspistol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Storleken är lämplig för husbehov och Esabs svetsar brukar hålla hyfsad kvalitet...... så mitt svar är JA med förbehållet att jag inte har egen erfarenhet av just den där modellen.

• Gilla
FreQa
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Storleken är lämplig för husbehov och Esabs svetsar brukar hålla hyfsad kvalitet...... så mitt svar är JA med förbehållet att jag inte har egen erfarenhet av just den där modellen.
Jag förstår att den inte klarar I-balkar men 3-5 mm gods?

ESABs buddy serie tror jag är kinatillverkad?

Bör inte vara några problem. Den funkar lätt med OK4800 / 2.5 mm2
Har du aldrig svetsat förut börja med ” häftepinnar ” t.ex. OK4332

ESAB hade aldrig satt sitt namn på en dålig produkt.

Recensioner på nätet säger olika men på Jula är det övervägande positivt.

Jag har viss nybörjarerfarenhet av Esab Buddy. Vårt exemplar är inget bra nybörjaraggregat. Det kan vara så att andra aggregat är bättre. Vad jag har fått fram är det en kinatillverkad svets, och vi har fått reparera huvudströmbrytaren på garantin. Kvalitetssäkringen verkar vara en kostnadsbesparande brist.

Om man googlar lite på aggregatet finner man att många andra är missnöjda med Buddy. Vissa hävdar att det aldrig borde ha sålts under Esabs namn.

För oss slutade det med att jag beställde en Kemppi Minarc 150 i stället, och det är som natt och dag. Den går ju faktiskt att svetsa med. Den finns här till ett anständigt pris:

https://butik.svetsmaskinservice.se/category/kemppi-2

• Gilla
DennisCA
  • Laddar…
"Allt" görs i Kina, men esab är annars ett säkert kort och utan att ha testat just denna maskin så tror jag absolut inte att du kommer bli missnöjd.

Och med 145A kommer du kunna svetsa 3.2or om du vill så du kommer fixa alla möjliga saker hemma

Nejdå Kemppi görs i fortfarande huvudsakligen i Finland, några komponenter i Indien. Även ESABs dyrare linjer görs i europa till varierande grader.

Buddy och Rebel görs i kina, och de flesta andra görs i Polen.

Jag skulle rekommendera en Caddy eller Rebel, Renegade är väl bäst men lite dyr. Alternativt kikar du på Kemppi eller Micatronic, buddy är inte speciellt trevlig

Aj då........ har Esab börjat sälja billighetsmaskiner....... det var därför den var billig...... inte för att det var ett bra erbjudande. Det var fult gjort av dem.

Att köpa en dålig sticksvets är ett av de effektivaste sätten att lura sig själv att man aldrig kan lära sig svetsa. Folk får för sig att de inte kan lära sig och så undviker de allt svetsande hela resten av sitt liv bara för att första svetsen var för billig.

En 150 amperes Kemppi Minarc går väl på ungefär 500 euro inklusive moms. De har mycket gott rykte. Flera av mina bekanta har den modellen eller litet äldre motsvarigheter.

Tyvärr har dom sen länge tillbaka börjat underminera det goda rykte för kvalitét dom jobbat så hårt för.

Man får vad man betalar för. Buddy är synd att Esab säljer men Caddy maskinerna är bra.

Jag är typiskt nybörjare. Mer än 40 timmars övning men mindre än 80. Lånade en Feltema inverter först och nu använder jag just den modell du frågar om. ESAB OK 48. 3,2 och 2,5 pinnar. ESAB Buddy är stadigare än Feltemas.

Erfarenheten än så länge är att OK 48 är lite tröga att tända, men blir bra resultat så vitt jag kan bedömma. Det som jag upplever som svårt är inte själva svetsandet. Det är hur materialet beter sig. Hur jag ska lära mig att hantera värmeutvidgning och krympning.

Svetsade ihop ett fotstöd till en 50-årsfest.
Svetsat metallfotstöd på stenplattor med verktygshinkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nu var det inte så klena rör... kanske 3mm gods. Svetsade ihop avgassystemet i båten. 2mm gods i de rören.

Råden du fått är säkert helt rätt. Men för en total novis som inte tänker sig någon karriär som svetsare är det svårt att motivera att kliva upp från ca 1-2000 till 5-8000 för en "riktig" svets.

Rådet jag fick var att inte snåla på hjälm och pinnar. Oavsett hur bra aggregatet är så är det enklare om man ser vad man gör.

Mvh Findus

Jag köpte en Kemppi 150 Kempak, en gammal likriktare fråm 80 talet. Den svetsade bra, lite hackigt som en enfas likriktare är, men jag lärde och använde den till att svetsa ihop saker, och den finns än idag hos farsan.

1000kr för svetsen och då ingick 10kg med 3.2mm stickor, billiga stickor men ändå skulle kosta 400kr att köpa nya, så 600kr för svetsen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.