Då kommer ännu en tråd i detta spännande ämne, då jag inte riktigt hittade någon uppdaterd tråd som passade in helt på mitt hus.

Jag ska bygga bort gamla kallvinden och istället öppna upp till nock.

Planen är att bygga utifrån:
1. 25 mm luftspalt (25x38mm läkt och masonit) mot råsponten.
2. 95 mm mineralull
3. Ångtät plast
4. Horisontella 45x45mm-reglar cc30
5. 45 mm mineralull mellan 45x45-reglar

På utsidan av råsponten sitter difftät papp och svarta betongpannor. Soliga dagar kan solen värma hela taket.

I nock finns vad jag kan se ingen luftning, förutom några få hål som är uppborrade i råsponten på ett par ställen.

Som jag ser det har jag två olika val (med varsitt b-alternativ).

1a)
Låta luftspalten vara 25mm hela vägen upp i nock, så att den går från takfot till takfot. Men utan möjlighet att ventilera genom nock.
1b)
Som a, men jag borrar upp för möggelstopper i varje fack.

2a)
Gör ett platt tak i nock så att det blir som en minikallvind vid nock, där luften kan förflytta sig mellan fack. Detta ger möjlighet till att ha ventilationsgaller i husändan (är parhus, så har bara en ända att ventilera på)
2b) Samma som a, men borra upp för möggelstopper.

Vilket alternativ hade ni valt, och varför?
Min farhåga är att luftspalten blir för kall med för mkt ventilation. Och min förhoppning är att kunna ta alt. 1a med tanke på ångtät plast som minimerar fukt inifrån, ganska tunn isolering (140mm) som kommer släppa igenom lite värme som värmer luftspalten, och att soliga dagar kommer torka ut allt ordentligt...

Bifogar bild som visar alt. 1a i lite genomskärning.
Diagram av takkonstruktion med färgkodade lager inklusive luftspalt, isolering och ångtät plast.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
L
Går du för högt upp med skivorna mot nock , eller har för litet utrymme ( trekanten ) uppe vid nock , så är det nog ett måste med vent ut i nock under pannorna mellan varje takstol .
Finns avluftningsventiler för det ( inte gratis ) men kan du få tätt ut en bit från nock , så går det att göra håll och sätta insekstnät i koppar där , dom fabriksgjorda är en plåtbit med nät under
Glöm inte att ha nät i takfoten , gärna metall om det går
 
  • Gilla
Chrlstlan
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Går du för högt upp med skivorna mot nock , eller har för litet utrymme ( trekanten ) uppe vid nock , så är det nog ett måste med vent ut i nock under pannorna mellan varje takstol .
Finns avluftningsventiler för det ( inte gratis ) men kan du få tätt ut en bit från nock , så går det att göra håll och sätta insekstnät i koppar där , dom fabriksgjorda är en plåtbit med nät under
Glöm inte att ha nät i takfoten , gärna metall om det går
Men om vi försöker få till en lite större "svängyta" i nock, klarar det sig utan extra nockventilation då? Kan det räcka att ventilera takfot till takfot, eller krävs alltid ngn slags ventilation i nock.

Vad är det för avluftningsventiler du menar? Mögelstoppers? Eller ngt annat?

Mögelstoppers verkar ju ha allmänt dåligt rykte, "mögel-turbos" osv...
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
L
Du kan inte få luften att snurra runt , bara kanske om du bor på 3000 meter med en långsida mot vinden och det alltid blåser 15 S/M , det ska alltid vara vent när övervåning inreds ,
Det med ventgaller ( mögelstopp som det kallas ) jag menar , är enligt skiss , enkelt att göra om man vill det och bra mycket större än dom som är till salu
Måste vara ärlig
En sak som slår mig är att dom sitter under pannorna , hur är det med den luft som ska gå ut under dom , enda stället är förbi nockpannan som en del fabrikat säger , tätas med nockband
 
  • Skiss av takkonstruktion med noteringar om nockplåt, ventilering och tätning mot takpapp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Victorss
  • Laddar…
K
Takpannor av betong är inte speciellt lufttäta så jag tror inte att det är något man behöver oroa sig över. Det kommer in lite luft i varje skarv och med 2000 takpannor blir det god ventilation!

Jag är inte ett fan av varken mögelstoppers eller längsgående luftspalt och tycker personligen att den bästa lösningen är den du beskriver med svängrum i toppen. Själv har jag svängrummet krypbart och med fuktstyrd tilluft enligt "säker vind"-systemet. Jag har inte någon öppen spalt i botten utan ventiler med backspjäll i kattvindarna.

Hittar inte någon länk till säker vind™ men här finns ett liknande system
http://www.corroventa.se/produkter/vindsavfuktare/ventovind-pro/

Jag vill även lägga till att det är betydligt viktigare att du skapar en tät ångspärr än att det är god ventilation på vinden. Med bara 95mm isolering kommer vindsutrymmet alltid vara varmare än ute och kommer det ingen fukt innifrån så kommer luftfuktigheten alltid vara relativt låg. Med mögelturbos riskerar du sänka temperaturen och ventilera in fuktig luft som får råsponten att mögla...
 
Redigerat:
K Kallebo skrev:
Takpannor av betong är inte speciellt lufttäta så jag tror inte att det är något man behöver oroa sig över. Det kommer in lite luft i varje skarv och med 2000 takpannor blir det god ventilation!

Jag är inte ett fan av varken mögelstoppers eller längsgående luftspalt och tycker personligen att den bästa lösningen är den du beskriver med svängrum i toppen. Själv har jag svängrummet krypbart och med fuktstyrd tilluft enligt "säker vind"-systemet. Jag har inte någon öppen spalt i botten utan ventiler med backspjäll i kattvindarna.

Hittar inte någon länk till säker vind™ men här finns ett liknande system
[länk]

Jag vill även lägga till att det är betydligt viktigare att du skapar en tät ångspärr än att det är god ventilation på vinden. Med bara 95mm isolering kommer vindsutrymmet alltid vara varmare än ute och kommer det ingen fukt innifrån så kommer luftfuktigheten alltid vara relativt låg. Med mögelturbos riskerar du sänka temperaturen och ventilera in fuktig luft som får råsponten att mögla...
Menar du då mitt förslag 1a?

Man skulle ju kunna försöka bygga så att luften har lite mer yta att "vända på" i nock, om det skulle vara till någon fördel? Så istället för 25mm så blir det 100-150mm just uppe i nocken.
Men vet inte om det är bättre... Blir ju samtidigt en större yta att värma och risken blir väl att det blir kallare just uppe i nock?

Jag kommer ha totalt 140mm isolering (inte 95mm), men det borde väl ändå gå upp en del värme från bodelen in i den smala spalten, så att det blir lite varmare än luften utanför!?

Är ju många hus som har byggt upp till nock. Har alla verkligen sådana problem med mögel?

Jag tänker att det säkert kommer bli lite påväxt under gynnsamma förhållanden, men att påväxten dör och torkar ut under andra perioder. För att det ska bli röta så tänker jag att det ska vara lite mer omfattande problem?

Vi har idag en ganska dåligt ventilerad kallvind där man kan krypa, det är denna vi tänkte bygga om till endast luftspalt.
Det kommer bli ungefär lika (lite) isolering som vi har nu, men en tätare ångspärr och utan otät vindslucka osv.

Vår takfot är som en låda på cirka 400x400mm, där luften kan komma in i underkant. Så det blir i ovankant på insidan av denna "låda" som luftspalten på 25mm går.
 
  • Gilla
RSRC
  • Laddar…
K
Nä. Egentligen är det ganska ovanligt med mögel på vinden men med ett allt fuktigare klimat kommer problemen att bli större med tiden
 
  • Gilla
hakanhanna
  • Laddar…
Om fuktspärren är tät överallt, liksom yttertaket, så ska det inte kunna bli några problem med fukt och mögel.

Enda poängen med nockventilation/mögelstoppers är dels om fuktspärren saknas eller inte är helt tät överallt, samt att kunna ventilera bort en del av bakugnsvärmen som bildas soliga dagar på sommarhalvåret. På vintern är detta inget problem utan bara bonus med extra varm luft i toppen av luftspalten.

Takfot till takfot bör räcka. Den sida där solen ligger på alstrar bakugnsvärme som stiger i luftspalten och trycker ner/ut luften vid takfoten på motsatta sidan. Likaså när det blåser bara så lite. Min erfarenhet från vårt hus är att det blir kraftiga över- resp undertryck på blås- resp läsidan, och att det drar duktigt i alla luftspalter och springor.

Jag rekommenderar vindtät papp mellan masonit och isolering för att minimera luftrörelse i 95-mm-isoleringen när luften drar i luftspalten, vilket den kommer att göra nästan alltid. Detta eftersom masoniten inte går att få helt tät i skarvarna, utan det blir större el mindre springor. Masoniten rör sig rätt mkt med luftfuktigheten (utvidgning/hupdragning).

Edit: Med tät fuktspärr så menas att den sluter tätt mot mellanbjälklag och ytterväggar så att ingen fukt kan tränga upp utanför (=in i luftspalten). Att den är helt tät i sig själv och i skarvarna över de stora takytorna är självklart.
Det är alltid ett problem att få helt tätt i anslutningarna (mellanbjälklag, ytterväggar och ev genomföringar) i befintliga (äldre) hus, och om man får läckage av fuktig inomhusluft upp i luftspalten då har man mögelrisk.
 
Redigerat:
Som flera har påpekat: Med endast 140 mm isolering, en tät ångspärr och ett lufttätt skikt mellan isolering och luftspalt, lär du inte få några problem. Ventil på en gavelspets tror jag inte tillför något i ditt fall. Det som brukar orsaka mögelproblem idag är de våldsamt stora isoleringsmängderna och det är ju inte aktuellt. Dessutom ligger råsponten redan på plats och är torr vid det här laget.
 
Vad tror ni om den extra vikt som kommer på takstolarna, i och med läkt, masonit, vindduk, 140mm mineralull samt gipsskivor...

Nu finns ju inget av det, utan takstolarna bär endast upp råspont, papp och takpannor.

Vad händer när jag hänger på allt på takstolarna? Eller ni tror inte det är någon fara?
 
K
Hur ser takstolarna ut idag?
 
K Kallebo skrev:
Hur ser takstolarna ut idag?
Takstolarna är 125x45 mm, med cc ~105cm.
Är ~6 m från takfot till nock.
Hanbjälklag består av dubbla horisontella ~120x45 mm vid varje takstol.
I nock är det byggt som en trekant.

Inre takkonstruktion med synliga takstolar och råspont, samt hanbjälkar och isolering vid sidovind.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takstolar och råspont sett från sidovindar.

Detaljbild av en takstolskonstruktion med isolering, visande hanbjälkar och råspont i en vindsvåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hanbjälke fäst på varsin sida om takstol, isolering mot nuvarande innertak.

Takstolar och råspont synliga i en vind med trekantskonstruktion i nocken och horisontell hanbjälklag med isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Konstruktion i nock.
 
  • Gilla
Floscy
  • Laddar…
K
Jom det tycker jag spontant känns lite klent. Men det finns ju utrymme för att slå på en extra regel på sidan.

Annars hänger här ju en del ingenjörer som kan ge en kommentar
 
Jag menar att 1a kommer fungera. Inte pågrund av vind, men av värme. Solen lyser på ena sidan, vilket get högre temperatur och stigande luft som pressar ut luften på andra sidan. Senare när solen har förflyttat sig får du omvänd effekt åt andra hållet.
 
Det behövs lite mer info. Hur ser det ut vid takstolens nedre del? Finns det inga stödben? 125x45 tror jag absolut inte det kan vara, möjligen 125x50, på den tiden var en tum en tum. Virkeskvaliteten är suverän, med inslag av kärnfuru. Men är längden på högbenen verkligen 6 meter? Det skulle peka på en husbredd på sådär 10 meter. Du ska inte räkna med taksprånget. Slutligen var i Skåne ligger huset, på ett ungefär. Det är stor skillnad på snölast i Falsterbo och Örkelljunga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.