Vi har haft en firma som har totalrenoverat vårt kök, de rev ut allt och satte in nytt. Nu är vi tyvärr inte nöjda med slutresultatet och undrar hur man ska gå tillväga. Vi har haft en slutbesiktning och påtalat felen men firman säger bara att de har följt branschstandaren. Nu har vi fått en slutfaktura och vet inte hur vi ska hantera denna.
Vi har läst följande dokument och tycker att det finns ett antal punkter som hantverkaren inte lever upp till. Vår storlek på plattorna är 100*300. Vi har mätt fogsprånget på ett antal plattor till att vara mer än 1,5 mm vilket gör att plattorna ser ut att leva och man ser tydliga skuggor. Fogarna ser inte bra ut. Vi är inte nöjda med plattorna runt fönstret, ful kant ovan fönstret.
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/byggkeramikhandboken/pdf/del_9_2012we.pdf
Vi har läst följande dokument och tycker att det finns ett antal punkter som hantverkaren inte lever upp till. Vår storlek på plattorna är 100*300. Vi har mätt fogsprånget på ett antal plattor till att vara mer än 1,5 mm vilket gör att plattorna ser ut att leva och man ser tydliga skuggor. Fogarna ser inte bra ut. Vi är inte nöjda med plattorna runt fönstret, ful kant ovan fönstret.
https://www.bkr.se/wp-content/uploads/byggkeramikhandboken/pdf/del_9_2012we.pdf
- Om antalet hela plattor inte stämmer med takhöjden kan skärning erfordras i plattsättningens översta eller nedersta skift, se Bild7 och Bild8
- Fogens yta ska uppfattas för ögat jämn, slät och porfri, se Bild2 – Bild6
- Fogsprång, det vill säga nivåskillnad mellan plattor i en fog, kan uppstå på grund av naturlig, tillverkningsbetingad avvikelse från planhet hos plattorna. Vid det hantverksmässiga monteringsarbetet kan även vissa nivåskillnader uppstå. se Bild1
- - Plattor med största kantmått 100 mm 0,7 mm
- - Plattor med största kantmått 150 mm 1,0 mm
- - Plattor med största kantmått över 150 mm Enl. formeln:
längd+bredd/1000 +1 mm (1,4 mm med våra plattor) - - Största tillåtna fogsprång 2,0 mm (lägre uträknat värde gäller som största tillåtna)
Har med släpljus och konvexa plattor att göra när det bli sådana skuggor och fogsprång, det kan inte ens den bäste undvika att få om man inte kan böja plattorna. Det bästa hade varit att sätta plattorna i rak fogföljd så hade man sluppit detta problem.
Att fogen blev lite bredare ovanför fönstret är det inte mycket att göra åt då man ju börjar med en hel platta längst ner mot bänkskivan. Personligen hade jag haft foder runt fönstret istället för en kakellist.
Att fogen blev lite bredare ovanför fönstret är det inte mycket att göra åt då man ju börjar med en hel platta längst ner mot bänkskivan. Personligen hade jag haft foder runt fönstret istället för en kakellist.
T tank77 skrev:Har med släpljus och konvexa plattor att göra när det bli sådana skuggor och fogsprång, det kan inte ens den bäste undvika att få om man inte kan böja plattorna. Det bästa hade varit att sätta plattorna i rak fogföljd så hade man sluppit detta problem.
Plattorna är inte speciellt konvexa, lägger upp en bild när de är utlagda på vår bänkskiva.
Varför ska man inte följa den regel som står i texten ovan kring att fogsprånget bara får vara max 1,4 mm?
Tycker du att fogarna också ser ut att vara korrekta eller får man räkna med det med?
Att fogen ovan fönstret har blivit så bred inser jag med beror på att man börjat med en hel platta nederst men varför utgår man inte från fönstret och sedan kapar varje platta nederst, antagligen för att detta tar längre tid eller? Sen följer man väl inte detta:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektroniktokig
· 2 451 inlägg
Högst personligt nu men jag tycker det ser ok ut. Men är ingen proffs.
Kan inte firman komma tillbaka och åtgärda bubblorna och den lilla missen med fogen?
Kan inte firman komma tillbaka och åtgärda bubblorna och den lilla missen med fogen?
Jag är glad amatör, och jag tycker det ser illa ut.
Om inte plattorna är konvexa är fogsprånget dåligt utfört. Fogningen är dåligt utförd, mjukfogen är slarvig.
Och sen har vi det här över fönstret. Dels så ser det ut som att plattorna sackar upp mot taket (kan vara bilden som ljuger), men sådär ansluter man ju inte mot ett fönster. Hade man kapat 1-2 cm på bottenraden hade man fått det där att ansluta snyggt, nu ser det ut som en amatör har varit framme.
Felet vid fönstret verkar vara att man inte tänkt klart innan man började. Man har inte insett när man satte första raden att raden över fönstret kommer hamna så illa. I min värld tyder det på orutin från plattsättaren.
Om inte plattorna är konvexa är fogsprånget dåligt utfört. Fogningen är dåligt utförd, mjukfogen är slarvig.
Och sen har vi det här över fönstret. Dels så ser det ut som att plattorna sackar upp mot taket (kan vara bilden som ljuger), men sådär ansluter man ju inte mot ett fönster. Hade man kapat 1-2 cm på bottenraden hade man fått det där att ansluta snyggt, nu ser det ut som en amatör har varit framme.
Felet vid fönstret verkar vara att man inte tänkt klart innan man började. Man har inte insett när man satte första raden att raden över fönstret kommer hamna så illa. I min värld tyder det på orutin från plattsättaren.
Godkänt enligt branschstandard, förutom lite miss i fogningen.
Du tror väl inte kakelsättaren stått och böjt kaklet som sticker ut? Vid bränningen uppstår dels att de blir konvexa i mer eller mindre omfattning, men även kryper något. Skall man få det 100% slätt, får någon stå och sortera ut kaklet och finna de som är helt perfekta.
Raden ovanför fönstret kommer ingen mer än ni själva att se, och bättre att ha det så, än anpassa allt ovanför diskbänken.
Du tror väl inte kakelsättaren stått och böjt kaklet som sticker ut? Vid bränningen uppstår dels att de blir konvexa i mer eller mindre omfattning, men även kryper något. Skall man få det 100% slätt, får någon stå och sortera ut kaklet och finna de som är helt perfekta.
Raden ovanför fönstret kommer ingen mer än ni själva att se, och bättre att ha det så, än anpassa allt ovanför diskbänken.
Vad menar du med att man följt branschstandarden, gäller det inte för fogsprång att det max får vara 1,4 mm i vårt fall?thomas33 skrev:Godkänt enligt branschstandard, förutom lite miss i fogningen.
Plattorna är väldigt lite konvexa, i många fall inte alls konvexa. Det är inte detta som är problemet. Vi inser också att man inte kan kräva att det ska vara 100% slätt men när man betalar dyra pengar för att få det professionellt utfört så tycker man att det bör vara minst lika bra utfört som om man själv hade gjort det.
Angående raden ovan fönstret så tycker du alltså att det är ok att det inte ser bra ut så länge det bara är vi som mår dåligt av det? Mycket märklig kommentar.
Vad tråkigt att inte renoveringen blev så bra som ni har tänkt er, det förtar ju en del av glädjen av det nya köket.
Vad gäller fönstret så förstår jag att ni inte gillar den kraftigare fogen, men hade det verkligen varit bättre med en hel rad med smalare plattor längst ner längs bänken? Det hade jag förmodligen stört mig mer på. En annan lösning hade förstås att haft en annan list/foderlösning som maskerat problemet. Ni kanske kan göra något sådant i efterhand?
Nu blir det ju inte lika tydligt på den bilden eftersom det inte är lika extremt släpljus, men nog ser väl plattorna aningen konvexa ut i ena riktningen (alltså inte sfäriska utan snarare lätt tubformade)? Isåfall är det ju tyvärr svårlöst. Hur ser det ut om du lägger en platta uppochner på bänken?X xit skrev:
Vad gäller fönstret så förstår jag att ni inte gillar den kraftigare fogen, men hade det verkligen varit bättre med en hel rad med smalare plattor längst ner längs bänken? Det hade jag förmodligen stört mig mer på. En annan lösning hade förstås att haft en annan list/foderlösning som maskerat problemet. Ni kanske kan göra något sådant i efterhand?
Som andra redan skrivit, är det bättre med en hel rad smalare kakel utmed diskbänken?X xit skrev:
Det går knappast att få det mycket bättre, när fönstret inte är i linje med valt kakel och ni vill ha det helt perfekt överallt. Utan att kompromissa är det i det närmaste en omöjlig uppgift att få ihop det. Givetvis skall ni inte må dåligt, men det finns så mycket annat man kan haka upp sig på.
Vad anser ni att företaget skall göra? Riva ned allt och kakla med smalare bitar över diskbänken eller flytta fönstret så det stämmer med kakelfogarna?
Självbyggare
· Stockholm
· 9 884 inlägg
Kollat vad tillverkaren av kaklet anger för sättning? Många avlånga plattor skriver de uttryckligen inte skall halv-sättas utan endast rakt eller max 1/3.
Man kapar ALDRIG första plattan mot bänkskivan, ser för jävligt ut. Sätt lite släpljus på plattorna du har lagt upp så ska du se att det skuggor där med........
Sätter alltid sådana avlånga plattor i rakt förband just för att slippa detta problem och att just tillverkaren ofta förordar att INTE sätta i halvförband!
Sätter alltid sådana avlånga plattor i rakt förband just för att slippa detta problem och att just tillverkaren ofta förordar att INTE sätta i halvförband!
Jag misstänker att man har mätt och kommit fram till att man ska klara fönstret med hela plattor hela vägen, i teorin, men i praktiken så blev det lite fler millimeter. Tråkigt men väldigt svårt att korrigera när när man är 12 rader upp på väggen.
Vad gäller skurna plattor mot skivan så går det utmärkt, gjort det själv (glad amatör) för att undvika att sista raden mot taket blev 15mm. Mycket mätande men det blev bra.
Vad gällande fogarna så kan det göras bättre, firman får komma och skrapa och fylla i ny, faktiskt ett enkelt, lösbart problem.
Vad gällande plattornas konkav/konvexa yta så tycker jag, högst personligen, är snyggt. Med släpljus på kommer väggen till liv! Vill man ha kakel som livar till 110% så skulle laminatskivor a la Fibo Trespo (eller motsvarande) stark rekommenderas.
Med släpljus tätt inpå väggen kan även den bäst spacklade väggen se ut som en ocean!
MrS
Vad gäller skurna plattor mot skivan så går det utmärkt, gjort det själv (glad amatör) för att undvika att sista raden mot taket blev 15mm. Mycket mätande men det blev bra.
Vad gällande fogarna så kan det göras bättre, firman får komma och skrapa och fylla i ny, faktiskt ett enkelt, lösbart problem.
Vad gällande plattornas konkav/konvexa yta så tycker jag, högst personligen, är snyggt. Med släpljus på kommer väggen till liv! Vill man ha kakel som livar till 110% så skulle laminatskivor a la Fibo Trespo (eller motsvarande) stark rekommenderas.
Med släpljus tätt inpå väggen kan även den bäst spacklade väggen se ut som en ocean!
MrS