2 002 läst · 7 svar
2k läst
7 svar
Hyr lokal som eventuellt ska säljas
Vad har jag för rättigheter när jag som privatperson hyr en lokal som ägaren nu verkar vilja sälja.
Har läst på lite om att man kan skriva in nyttjanderätt hos lantmäteriet i fastighetsregistret. Är detta något jag kan göra utan att prata med hyresvärden? Hjälper det mig på något sätt?
Jag har ett skriftligt kontrakt att jag endast får avhyssas om jag misskött mig och fått klagomål eller dylikt.
Jag har 3 månaders uppsägningstid. Enligt avtalet och förköp rätt till marknadsvärdet.
Hur kommer man fram till marknadsvärdet?
Jag anser summan som kommit på tal är för hög.
Det är en såkallad industrienhet om det är till någon hjälp.
Jag vill självklart fortsätta hyra lokalen, men även köpa den fast inte just nu då ekonomin inte tillåter detta just nu.
Har läst på lite om att man kan skriva in nyttjanderätt hos lantmäteriet i fastighetsregistret. Är detta något jag kan göra utan att prata med hyresvärden? Hjälper det mig på något sätt?
Jag har ett skriftligt kontrakt att jag endast får avhyssas om jag misskött mig och fått klagomål eller dylikt.
Jag har 3 månaders uppsägningstid. Enligt avtalet och förköp rätt till marknadsvärdet.
Hur kommer man fram till marknadsvärdet?
Jag anser summan som kommit på tal är för hög.
Det är en såkallad industrienhet om det är till någon hjälp.
Jag vill självklart fortsätta hyra lokalen, men även köpa den fast inte just nu då ekonomin inte tillåter detta just nu.
Marknadsvärdet är ju vad någon vill betala. Så om hyresvärden hittar en köpare har du rätt att köpa för samma pris. Det kan ju eventuellt leda till en budgivning mellan dig och den potentiella köparen.
Om du nu tycker att priset som satts är för högt är det väl bara bra. Förhoppningsvis köper ingen lokalen och du kan fortsätta hyra. Men om någon köper var det inte för högt.
Om du nu tycker att priset som satts är för högt är det väl bara bra. Förhoppningsvis köper ingen lokalen och du kan fortsätta hyra. Men om någon köper var det inte för högt.
Jag tror mig ha en idé, om det nu skulle komma till det att uppsägning blir aktuellt. Så kommer jag med den fasta installationen jag gjort, erbjuda min nuvarande hyresvärd att köpa för x pengar, det handlar om innerväggar, fönster ä, elinstallation osv...
Finns inte intresset kommer jag på ren pin kiv riva ner allt jag själv har bekostat och göra det obrukbar genom att fylla elrör, avlopp och liknade med byggskum/gjuthartsbellerndylikt. Likaså demontera alla väggar, fönster och vvs. Detta då jag misstänker att varför just min lokal jag hyr ska säljas beror just på de sakerna jag byggt, tror jag blivit utnyttjad helt enkelt och hyresvärden hoppas väl på att jag inte ska orka riva det jag byggt.
Men återigen tillbaka till grundfrågan, finns det någon form av besittningsrätt för lokal jag hyr i privat regi?
Finns inte intresset kommer jag på ren pin kiv riva ner allt jag själv har bekostat och göra det obrukbar genom att fylla elrör, avlopp och liknade med byggskum/gjuthartsbellerndylikt. Likaså demontera alla väggar, fönster och vvs. Detta då jag misstänker att varför just min lokal jag hyr ska säljas beror just på de sakerna jag byggt, tror jag blivit utnyttjad helt enkelt och hyresvärden hoppas väl på att jag inte ska orka riva det jag byggt.
Men återigen tillbaka till grundfrågan, finns det någon form av besittningsrätt för lokal jag hyr i privat regi?
För lokaler finns det ett indirekt besittningsskydd. Det går att avtala bort. Man har rätt att få någon form av ersättning för de kostnader man haft.
Hur länge har du hyrt lokalen?
Hur länge har du hyrt lokalen?
Skrev kontrakt i slutet på februari, med tillträde 1 mars. Har en rad i kontraktet där det står att "Hyresvärden inte har rätt att avhysa mig om inga problem uppstår som klagomål eller annat".D dextrocell skrev:
Står även att 3 månaders uppsägning gäller från båda parter.
Och att jag har rätt till förköpsrätt till marknadsvärdet om försäljning skulle ske.
Men tyvärr har jag inte de ekonomiska förutsättningarna för detta just nu och inte till priset som begärts vilket är drygt 350k över det jag vet att hyresvärden köpte lokalen för i början på året.
Moderator
· Stockholm
· 52 359 inlägg
Det där med 3 månaders uppsägning, tror jag kan betyda lite olika saker beroende på hur resten av avtalet är formulerat. Normalt sett så innebär det att du har just 3 månaders uppsägning. Men det kan också betyda att om du har ett hyreskontrakt på ex. 1 år. Så måste avtalet sägas upp 3 månader innan avtalet går ut, annars förnyas det, på ett år osv.
Men det kan vara värt att få hjälp med tolkningen av en jurist.
Klausulen om rätt att avhysa vid problem, kan vara svårtolkad. Den skulle kunna betyda att OM du missköter dig så har hyresvärden rätt att säga upp avtalet, och du får flytta ut om 3 månader. Annars har han inte rätt att säga upp alls. Men det låter för mig som en orimlig tolkning. Det skulle innebära att du har ett livstidskontrakt som hyresvärden inte kan säga upp någonsin.
För mig låter det som en "amatörparagraf" som bara strular till tolkningen av avtalet.
Men det kan vara värt att få hjälp med tolkningen av en jurist.
Klausulen om rätt att avhysa vid problem, kan vara svårtolkad. Den skulle kunna betyda att OM du missköter dig så har hyresvärden rätt att säga upp avtalet, och du får flytta ut om 3 månader. Annars har han inte rätt att säga upp alls. Men det låter för mig som en orimlig tolkning. Det skulle innebära att du har ett livstidskontrakt som hyresvärden inte kan säga upp någonsin.
För mig låter det som en "amatörparagraf" som bara strular till tolkningen av avtalet.
Det är jättesvårt att ge några exakta tips utan att veta hur avtalet är utformat.
Det indirekt besittningsskyddet träder i kraft efter 9 månader. Över lag så kan man säga att dina fördelar ökar efter nio månader. Du som hyresgäst har 3 månaders uppsägningstid enligt hyresavtalet medans ”hyresvärden” har 9 månader enligt hyreslagen (oberoende av hyresavtalet).
Viktigt är att skilja på hyrestiden och hyresförhållandet. Har man haft ett korttidskontrakt på 3 månader som förlängts med ett nytt avtal på 6 månader så lägger man ihop dem.
Under perioden 3-9 månader är det 3 månaders uppsägningstid. (Det går givetvis att ha längre uppsägningstid)
Angåedne uppsägningstid så finns lite information här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hyreslagen
En ”hyresvärd” måste dessutom tänka på att undvika vissa fallgropar. Finns lite mer att läsa om det här:
https://www.bostadsjuristerna.se/10-vanligaste-misstagen-vid-uppsagning-av-lokalhyresavtal/
Hoppas det hjälper dig lite på vägen.
Det indirekt besittningsskyddet träder i kraft efter 9 månader. Över lag så kan man säga att dina fördelar ökar efter nio månader. Du som hyresgäst har 3 månaders uppsägningstid enligt hyresavtalet medans ”hyresvärden” har 9 månader enligt hyreslagen (oberoende av hyresavtalet).
Viktigt är att skilja på hyrestiden och hyresförhållandet. Har man haft ett korttidskontrakt på 3 månader som förlängts med ett nytt avtal på 6 månader så lägger man ihop dem.
Under perioden 3-9 månader är det 3 månaders uppsägningstid. (Det går givetvis att ha längre uppsägningstid)
Angåedne uppsägningstid så finns lite information här:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Hyreslagen
En ”hyresvärd” måste dessutom tänka på att undvika vissa fallgropar. Finns lite mer att läsa om det här:
https://www.bostadsjuristerna.se/10-vanligaste-misstagen-vid-uppsagning-av-lokalhyresavtal/
Hoppas det hjälper dig lite på vägen.