Vi håller på att slutföra projekt multirummet. En tvättstuga/pannrum har byggts om till en tvättstuga / badrum / pannrum (värmepump).

Självklart är det omt om plats, se planritning nedan. Viss plats för att hänga tvätt kommer ombesörjas

Nu till våra funderingar:
* Ska vi ha troktumlare eller ej (två tjejer 1,3 och 3 år)
* Torskåp är det ett alternativ till torktumlaren? Då blir vi av med högskåpet intill vasken!

Synpunkter på en "normal" småbarnsfamiljs behov vs utrymme mottages!

/a

• Tv_ttstuga_v2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej A!

Vi är nästan i samma sits, vi har 2 pojkar 1 år och 3,5 år. Mina svar kanske inte hjälper så mycket men vi har faktiskt bägge delar. Torktumlare = mjuka goa handukar och underkläder (vissa barn tål ju inte sköljmedel och då är det perfekt att tumla). Vi använder vårat gamla torkskåp att hänga i dag men fixar ni något annat så skulle jag ta bort skåpet och satsa på tumlare. Drar kanske lite mer el men det är lite som AC på bil, har man väl vant sig...

MVh Usse

Ni kan inte flytta in VVB i utrymmet mellan murstock och avloppstammen ? Då skulle du kunna få plast med underskåp m. bänk + överskåp i ca 90 bredd ?

JAg skulle satsat på en torktummlare.. Som sånt som ska hängas kan man ju hänga i ett torkställ.. Men det är nog som föregående skrev.. Har man en gång vant sig vid torktummlare så..

Torktummlare känns bra.
Men som någon sa, man lägger inte in blöta och grusiga overaller i en tummlare. Där kan torkskåpet göra nytta.
I går när barnen varit utre en stund efter dagis rann det friskt om overallerna, trots galonisar....

/A

Jag tycker som föregående talare att satsa på torktumlare istället för torkskåp!

Kläder som inte ska tumlas kan man exempelvis hänga upp på en takhiss istället.

Vi har torkskåp idag, det används aldrig! I nya huset blir det inget. Barnens ytterkläder (har en 2- och en 4-åring) kan vi ändå inte hänga in i torkskåpet då vi alltid använder Reima Tec. Idag är det fler och fler ytterkläder som har limmade sömmar och som då inte tål torkskåp (de är alltså vattentäta, men andas, och blir då inte blöta på insidan, så därför behövs heller aldrig torkskåp! Galonbyxor behövs heller aldrig till dessa overaller!).

:)

Har förstått att Reima Tec kan användas till allt från att bestiga Mount everest, korsa Amzonas, till att hoppa i vattenpölar, men ej tokas i torkskåp!
Dagispersonalen brukar beklaga sig över detta...

Blir det mot förmodan några pengar över efter renoveringen, kanske barnen stoltserar i ett Reima ställ nästa vinter!

Det blir nog inget torkskåp.

/A

Vi ska också äntligen köpa den där torktumlaren istället för torkskåpet :)

Men visst är torkskåpet suveränt när ungarna kommer in med blöta overaller och skor men det blir dyrt och bökigt att slänga igång skåpet bara för det och som ni sa innan, alla kläder tål inte torkskåp längre.

Nuförtiden hängs kläderna in i skåpet men istället för att sätta på värmen sätter jag på luftavfuktaren som står på golvet i skåpet.

Billigare och snabbare!

A skrev:
Har förstått att Reima Tec kan användas till allt från att bestiga Mount everest, korsa Amzonas, till att hoppa i vattenpölar, men ej tokas i torkskåp!
Dagispersonalen brukar beklaga sig över detta...

Blir det mot förmodan några pengar över efter renoveringen, kanske barnen stoltserar i ett Reima ställ nästa vinter!

Det blir nog inget torkskåp.

/A
Lustigt att dagispersonalen beklagar sig, kläderna är ju torra på insidan?! :surprised: Vad gör det om de är blöta på utsidan?

Vår dagispersonal prisar Reima Tec över allt annat. Förutom att barnen håller sig varma och torra, är passformen oslagbar! :)

Lite utanför tråden................ Men jag har alltid torkat mina Reima overaller i torkskåp , och de har ändå varit vattentäta till 3 barn :)

Hej, äntlige ska badrummet/tvättstugan fokuseras igen.
Titta på ritningen först i denna trå (den gäller än!).
Funderar på två alterantiv:
1) Stavlimmad ek 210 cm och sedan valig rostfri diskbänk i vinkel (90-100 cm)
Fördel, diskbänken tål mycket. Nackdel dyrt (kommer specielbeställa diskbänken så att den precus passar in mot garderoben) samt kanske lite kall känsla
2 Stavlimmad skiva på båda ställen med ursågning för diskbänk.
Fördel; Mer trä = mer ombonad känsla, nackdel, ej lika tålig diskbänksdel, billigare

Synpunkter mottages tacksamt! Om man går på alt två, hur får man en snygg och tålig skarv mellan skivorna?/A

Ni har inte funderat på att ha en tvättbänk i stället för diskbänk :-/
Kolla Frankes, tänker på TB-9 eller TBS-9
Jag saknar min :'(

Ifö har diskbänkar i många olika mått .... kolla .... så kanske slipper du den dyra beställningen ;). Avråder för mycket trä i ett våtrum.
En lång draperistång tvärs över rummet som kan avskärma bad från resten med en draperi, draperistången kan också användas som klädstång för att torka kläder hängda på klädhängare ;). Underkläder och annat smått kan torkas i torktumlaren du kommer inte att sakna torkskåpet ;)
gaia

garderoben bredvid diskbänken hade jag nog platsbyggt, så den utefrån följer linjen med värmepumpen, men är djupare, ända in till väggen

Tack för alla synpunter:

Morsan, vi har funderat på en tvättbänk. Får mäta igen om en 100 cm går in. Tanken med att använda köksinredning från IKEA är att få en mer enhetlig och ombonad känsla. Tvättbänkar är ju lite "råa"

Gaia, draperistången var en ny ide!

carMan, problemet med platsbygge är att jag vill ha en lös garderob för att kunna dra ut den och komma åt bakom värmepumpen. Dör finns bla en golvbrun för spillvatten.

/A

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.