hej!

har en jordkällare i betong, rätt stor ca 4x5 meter invändigt. gissningsvis från 30-40 talet

taket består av 3 "block" betong ser det ut som, med ett vågrätt i mitten och 2 lite lutande mot sidorna.

dessa är såklart gjutna på plats och har en stålbalk alternativt järnvägsräls eller liknande ingjuten i skarven mellan varandra.

här vid stålbalken droppar det ner vatten och detta måste vara prio 1 att åtgärda tänker jag.

ovanpå jordkällaren är det jord (såklart) och en gammal trasig presenning halvt inväxt i gräset.

jag gissar då på att det alltid, eller iaf väldigt länge har läkt in vatten från taket eftersom man lagt på en presenning.

nu har jag lite olika funderingar på hur man skulle kunna åtgärda detta läckage

*fylla på lite jord ovanpå den gamla presenningen, jämna till med lämpligt fall för avrinning och på med en ny kraftig pvc presenning, sedan ytterligare jord för att dölja spåren av presenning.

* gräva bort all jord ovanpå jordkällaren och lägga platonmattor eller liknande som man har när man dränerar vanliga källare och sedan på med jord igen.

*bygga enklare takstolar ovanpå jordkällaren och lägga takplåt så hela jordkällaren får sig ett tak

jag har aldrig använt mig av en jordkällare tidigare men funderar på odla lite potatis så det hade varit bra om den fungerade =)

Jag hade valt lösningen med platonmatta, för då går det väl att återställa gräsytan ovanpå.
Möjligen skulle man lika gärna kunna lägga en tjärpapp t.ex.

• Gilla
scim
  • Laddar…
troligen går det återställa gräsytan även ovanpå en pvc/gummi presenning?
lägger man 2-3dm jord på så ligger den nog kvar.

frågan är hur länge en presenning håller under jord?

och vad finns för olika platonmattor ock liknande?
jag är inte alls insatt i husgrundsdräneringar etc.

hsd
Förmodligen är det takpapp under gräs/jordlager som är dags att byta ut
Skala av en bit så ser Du hur det är

så kan det absolut vara.

men hade dom sånt på 30-40 talet?

Staffans2000
Visst hade de det.
Gör som hsd föreslår.

Eller lägg en gummiduk som används vid anläggning av trädgårdsdammar. Den håller nog ännu bättre.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
A
Gummiduk är nog det bästa snordyr dock , kollat pris på sån i sommar för att renovera dammen på gården men priset som iallafall Ahlsell hade varavskräckande

jo ahlsell har bara fantasiprislistor vilket konstaterats ett antal gånger på detta forum.

men tyckte ändå det var rätt dyr duk då en kraftig presenning kostar hälften..

Har en med plåttak kanon

L
Sätt tak över så har du inga problem , så gjordes förr på landet

T Trollskidan skrev:
Har en med plåttak kanon
en bekant avrådde mig att lägga plåttak pga att då blir det ingen isolerande snö, så det blir kallare i källaren.

borde gå åtgärda med mer material ovanpå innan man lägger tak.

jag har dessutom gott om gammal takplåt som skulle fungera bra

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
L
C camaro1969 skrev:
en bekant avrådde mig att lägga plåttak pga att då blir det ingen isolerande snö, så det blir kallare i källaren.

borde gå åtgärda med mer material ovanpå innan man lägger tak.

jag har dessutom gott om gammal takplåt som skulle fungera bra
Kanske inte helt fel tankgång då isolerar bra :)

ligger en i en slutting eller på en slät gräsmatta?

lite svag sluttning på gräsmattan :)

tror den har haft pärinkast på bakgaveln som är igenmurat nu. så det är som en kulle över hela källare

• Gilla
Trollskidan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.