G guggen skrev:
...Jag påtalar bara problemet med att man kommer stöta på olika benämningar...
Just därför som Daniel 109 inte är besserwisserinlägg utan försöker hjälpa till med att påtala korrekta benämningar.
 
M MagHam skrev:
Just därför som Daniel 109 inte är besserwisserinlägg utan försöker hjälpa till med att påtala korrekta benämningar.
Att påstå att det inte kallas silverlod är helt felaktigt. Det må vara så att det rent tekniskt är felaktigt (väldigt mkt är det), men faktum är, som jag påtalar, att det är oftast den benämningen som anvands oavsett om det är rätt eller fel.
 
Om du söker på silverlod så är en stor majoritet av träffarna just lod med typiskt 56% silver för hårdlödning. Så i handeln är silverlod just det, att folk på diverse forum säger något annat kan förvisso stämma. Men om TS ska köpa ett lod för mjuklödning så är det inte lämpligt att leta efter silverlod.
 
D Daniel 109 skrev:
Om du söker på silverlod så är en stor majoritet av träffarna just lod med typiskt 56% silver för hårdlödning. Så i handeln är silverlod just det, att folk på diverse forum säger något annat kan förvisso stämma. Men om TS ska köpa ett lod för mjuklödning så är det inte lämpligt att leta efter silverlod.
Fast där har du fel. Pröva Google. De flesta, tex gelia kallar det för silverlod.
Sen har du fel ang hårdlödning också, även om det korrekt kemsikt bör kallas silverlod om den komponenten är basen (över 50%), så är det sällan bara då man gör det, hårdlod för vvs kallas ofta också för silverlod, utan benämningarna uppkommer ofta av tradition.
Anledningen är såklart att man ej ville förväxla legeringen med silver med den traditionella som har bly som bas.
Så, som jag skriver bör ts kontrollera innehållet och inte bry sig så mkt om den kemisk riktiga termen, då detta sällan stämmer.

Jag har lött mycket med silverlegeringen genom åren, men faktiskt aldig koppar varianten av mjuklod. Det blir ju en light-brons rent kemiskt. Är det ngn som vet det praktiska skillnaden? Flyter det bättre? Eller är det bara billigare att framställa?
 
Redigerat:
Jag prövade Google precis innan jag skrev.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag prövade Google precis innan jag skrev.
Och du lyckades missa... 2 träffar på första sidan.. :)
Skärmbild av Google-sökresultat för "silverlod", visar olika webbsidor som listar information och produkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser bara ett för mjuklödning bland de träffarna, och det står som tennlod i första hand. Jag sa dessutom majoriteten av träffarna.
 
D Daniel 109 skrev:
Jag ser bara ett för mjuklödning bland de träffarna, och det står som tennlod i första hand. Jag sa dessutom majoriteten av träffarna.
"Det står tennlod i första hand" :)
Snälla sluta nu.
Det kallas ibland felaktigt eller inte för silverlod, flera tillverkare gör det, därav använder en del den benämningen.
Men som vi alla vet är detta en kemisk felaktig benämning.
Jag brukar inte låta trollen som förstör trådar få rätt, men nu orkar jag inte mer.
 
Jarlingar Jarlingar skrev:
Inga problem att löda både snyggt och tätt med lödtång.

Men det måste vara riktiga grejer.

Tex Rems Hot Dog 2 är en kontaktvärmare.
[bild]

Tar lång tid att värma upp.
[media]
Men en riktig lödtång som tex Rems contact 2000 leder likström genom bitarna.
[bild]
Går snabbt och är säkert.
Går faktiskt tom hårdlöda med!
[media]
Jag har en äldre Ridgid lödtång som jag byggt om till att använda Rems grafitkol, Ridgid's egna kol kostar 75$ +frakt..

[media]
Har en extra Ridgid tång om du är intresserad?
Har lod, pasta och putsduk också.
Gammal tråd men jag har också en välfungerande Ridgid lödtång men skulle behöva nya kol. Hur gick du tillväga för att byta till Rems?
Jag har testat att mjuklanda med låga men jag tycker tången värmer mer koncentrerat om ma tex ska löda ett T-rör så smälter inte lödning 1&2 när man löser 3:an.
 
O.RING O.RING skrev:
Hur gick du tillväga för att byta till Rems?
Rems har spetsarna som reservdel.
Köpte såna och svetsade dit efter att jag kapade bort lämplig bit på min tång.

Mycket billigare att köpa grafitblock på tex Amazon och tillverka egna elektroder än ridgids egna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.