14 617 läst · 3 svar
15k läst
3 svar
kostnad m2 bygga till själv ?
Frågan är ställd till er som byggt till era hus själva.
Grävning , el , rörmokare lejer jag bort .
Men allt byggjobb gör jag själv , är snickare .
Tillbyggnaden på 80 m2 blir platta på mark med golvvärme . Kommer bestå av allrum sovrum och 1 badrum .
Materialvalen blir kvalitet men inte påkostad design.
Är det någon som har koll på sina faktiska byggkostnader/m2 ?
och ni som tycker frågan ställts för många gör tidigare i detta forum får gärna tipsa om forumtrådarna med aktiva diskussioner och inte sådana som är o aktiva sen 8 år tillbaka.
Tack för seriösa svar.
Grävning , el , rörmokare lejer jag bort .
Men allt byggjobb gör jag själv , är snickare .
Tillbyggnaden på 80 m2 blir platta på mark med golvvärme . Kommer bestå av allrum sovrum och 1 badrum .
Materialvalen blir kvalitet men inte påkostad design.
Är det någon som har koll på sina faktiska byggkostnader/m2 ?
och ni som tycker frågan ställts för många gör tidigare i detta forum får gärna tipsa om forumtrådarna med aktiva diskussioner och inte sådana som är o aktiva sen 8 år tillbaka.
Tack för seriösa svar.
Design kostar inte om du står för den själv. Det går att åstakomma mycket fint med enkla material med lite eftertanke.
Jag är själv snickare och har byggt en villa från grunden. Sålde den 2011 och fick då anledning att räkna igenom hur mycket jag betalade för allt. Har inte strävat efter att undvika moms och skatt så jag hade kvitton.
Tomt 250kkr
Bygglov underentreprenader och material (inte sugen på att reda ut vad varje del kostat) ca 1140kkr
Totalt 1390kkr enligt deklarationen när jag sålde.
Ca 6400 kr/m2 i byggkostnad.
Köpte tomten 1994
Började bygga 105 m2 bostadsyta 1997
Byggde till upp till 180 m2 bostadsyta 2007-2011
Det säger inte mycket utifrån dagens situation. Jag kunde undvika de flesta konsultkostnader som måste betalas nuförtiden. Första grundgropen fick jag ta in en grävare en vecka. Tillbyggnaden grävde jag själv med en hyrmaskin. El fick jag bra priser på. VVS tog jag in en kille som visade sig vara periodare. Han hade den goda smaken att ordna ett konto åt mig med väldigt bra rabatter så att jag kunde göra klart jobbet själv.
Betongbalkar från Ärla som grund. Vanliga byggmaterial etc etc. Inget överdåd.
Det gick att bygga billigt, men jag ser mindre möjligheter till det nu.
Mvh Findus
Jag är själv snickare och har byggt en villa från grunden. Sålde den 2011 och fick då anledning att räkna igenom hur mycket jag betalade för allt. Har inte strävat efter att undvika moms och skatt så jag hade kvitton.
Tomt 250kkr
Bygglov underentreprenader och material (inte sugen på att reda ut vad varje del kostat) ca 1140kkr
Totalt 1390kkr enligt deklarationen när jag sålde.
Ca 6400 kr/m2 i byggkostnad.
Köpte tomten 1994
Började bygga 105 m2 bostadsyta 1997
Byggde till upp till 180 m2 bostadsyta 2007-2011
Det säger inte mycket utifrån dagens situation. Jag kunde undvika de flesta konsultkostnader som måste betalas nuförtiden. Första grundgropen fick jag ta in en grävare en vecka. Tillbyggnaden grävde jag själv med en hyrmaskin. El fick jag bra priser på. VVS tog jag in en kille som visade sig vara periodare. Han hade den goda smaken att ordna ett konto åt mig med väldigt bra rabatter så att jag kunde göra klart jobbet själv.
Betongbalkar från Ärla som grund. Vanliga byggmaterial etc etc. Inget överdåd.
Det gick att bygga billigt, men jag ser mindre möjligheter till det nu.
Mvh Findus
Intressant diskussion, står själv inför en liknande situation inför min utbyggnad på 30+30 m2 i 1,5 plan på betongplatta. Det ska bli spännande att se vad folk fått betala. Jag har börjat ta in priser på allt material. Får in en offert till veckan på material till plattan samt stomme, panel, Isolering, gips och tak så kan jag återkomma med m2 priset.
Medlem
· Östergötland
· 53 inlägg
Hej
Vi har byggt till en övervåning och byggt ut huset bakåt själva. Vi har lejt bort elen samt grävningen av tillbyggnad i övrigt har vi gjort allt själva. Matrialen har varit ganska så påkostade och vi har även dragit in ftx i hela huset. Kostnaden för detta landar på ca 850 kkr för 70 kvm dvs 12 kkr/ kvm.
Vi kunde antagligen sparat en hel del på materialen om vi velat. Lycka till med bygget
Vi har byggt till en övervåning och byggt ut huset bakåt själva. Vi har lejt bort elen samt grävningen av tillbyggnad i övrigt har vi gjort allt själva. Matrialen har varit ganska så påkostade och vi har även dragit in ftx i hela huset. Kostnaden för detta landar på ca 850 kkr för 70 kvm dvs 12 kkr/ kvm.
Vi kunde antagligen sparat en hel del på materialen om vi velat. Lycka till med bygget
Liknande trådar
-
Kostnad bygga fritidshus
Fritidshus -
Bygga egen lekstuga - steg för steg, kostnad, bygglov
Artikelkommentarer -
kostnad m2 bygga till själv ?
Utbyggnad och tillbyggnad -
Bygga till 38m2 stomme, göra resten själv. Kostnad per kvm?
Utbyggnad och tillbyggnad -
eventuellt bygga till 30-40 m2 kostnad??
Utbyggnad och tillbyggnad