18 213 läst · 14 svar
18k läst
14 svar
Ska tapetseras, hur lösa vävtapeten som sitter nu?
Hallå hallå, tänkte tapetsera en hall som nu har en målad vävtapet från 80-talet (tror jag)... Strukturen är ganska grov, se bifogad bild. Under tapeten är det gips.
Vilka alternativ har vi, vad är att föredra?
1. Spackla, vanligt eller rullspackel?
2. Renoveringstapet, tveksamt om den kommer täcka ordentligt, nån som testat?
3. Renoveringsgips, bygger på rätt mycket och ställer till det med bröstpanelen som ska vara kvar, blir även bekymmer kring fönster och dörr.
4. Riva bort, aldrig testat, kanske värt att testa och se om den sitter som berget?
Vilka alternativ har vi, vad är att föredra?
1. Spackla, vanligt eller rullspackel?
2. Renoveringstapet, tveksamt om den kommer täcka ordentligt, nån som testat?
3. Renoveringsgips, bygger på rätt mycket och ställer till det med bröstpanelen som ska vara kvar, blir även bekymmer kring fönster och dörr.
4. Riva bort, aldrig testat, kanske värt att testa och se om den sitter som berget?
Renoveringsgips eller breddapackling är väl att föredra .Renoverigsgipset bygger ca 6mm. Renoveringstapet har jag dålig erfarenhet ifrån, väldigt svårt att få ett slätt och fint resultat.
Det finns även ångmaskiner att hyra, har man tur så släpper/luckrar tapeten upp sig och går att få bort.
Lycka til
Det finns även ångmaskiner att hyra, har man tur så släpper/luckrar tapeten upp sig och går att få bort.
Lycka til
Om väven sitter bra är det enklast att bredspackla. Renoveringstapet tror jag inte täcker + att den inte är helt lätt att hantera (stel, svår att skära mot lister och att få bra i hörnen).
Enkelt val, bredspackla hela ytan. Riv INTE ner väven, det blir bara ännu mer jobb. En målare bredspacklar ca 200-250 kvm på 8 timmar så det kanske är en idé att ta in en offert på spacklingsjobbet? Vill du göra jobbet själv så rekommenderar jag att du rullar upp spacklet på väggarna, det är lättast för Gör-Det-Självare. Materialåtgången är ca 1 liter / Kvm om man spacklar 1 mm tjockt. Tänk på att ett dåligt underarbete avslöjas direkt vid målning eller tapetsering.
Jag har fått bort väv som sitter mot betongvägg med ånga, fungerat riktigt bra. Fått använda en begagnad black o decker, men biltema/jula har ju billigare för 299 kr. Den variant som verkligen är gjord för att ta bort tapet/väv.
Men det är ju betongvägg, och du har nog garanterat något annat i hallen. Men kan åtminstone verifiera att ångmetoden är bra att ta till om man absolut vill få bort väv som verkar sitta som berget.
Men kommer nog märka när jag renoverar längre upp i huset att det ibland är enklare med de andra förslag som kommit upp i tråden.
Men det är ju betongvägg, och du har nog garanterat något annat i hallen. Men kan åtminstone verifiera att ångmetoden är bra att ta till om man absolut vill få bort väv som verkar sitta som berget.
Men kommer nog märka när jag renoverar längre upp i huset att det ibland är enklare med de andra förslag som kommit upp i tråden.
Tack för alla svar! Det lutar starkt åt att vi bredspacklar allt utan att ta ner väven, det är grovt uppskattat max 4kvm så vi borde kunna fixa det själva med några svordomar.
Blir säkert bra övning inför vardagsrummet som nog är närmare 40kvm att spackla...
Märker vi att det är fasansfullt så blir det nog att ta in offert inför vardagsrummet.
Blir säkert bra övning inför vardagsrummet som nog är närmare 40kvm att spackla...
Märker vi att det är fasansfullt så blir det nog att ta in offert inför vardagsrummet.
Tänkte jag kan uppdatera med hur vi gjorde. Det visade sig att väven satt så pass löst så vi väldigt enkelt drog bort den och sen bredspacklade vi med flytspackel, det gick rätt hyggligt, förutom all damm som blir vid slipningen... Till vardagsrummet så sa vi att vi testar med renoveringstapet istället ffa för att slippa allt dammade.
Har ni använt flytspackel på väggarna?
Är det en glasfiberväv så är det nog bäst att den får sitta. Är det en textilväv så brukar det vara väldigt enkelt att riva ner, pappersbaksidan blir kvar på väggen. Testa på nåt ställe som är lite i skymundan.
Det var glasfiberväv som jag drog bort, målad sådan. Det gick mycket bra.M mlkjhr skrev:
Liknande trådar
-
Går det att lösa på snyggt sätt?
Badrum -
Hur ska jag lösa extrahusets ventilation?
Ventilation -
Fortfarande är vindsluckornas snäpplås i plast och helt värdelösa!
Tak & Vind -
Råd om effektiv dränering för att lösa källarproblem i gammalt hus
Grund & Markarbeten -
Mellösaverken AB meterstock
Övrigt Off Topic