Hej!

Har nyligen flyttat in i ett Boro-hus från 1989 med ett luftburet värmesystem av typen Bahco ACJ med tillhörande Minimaster ACF FTX system.
Luftvärmeaggregatet tar in uteluft som förvärmts av FTX:en samt en cirkulationskanal och har en termostat för att avgöra om luften som ska pumpas ut har tillräckligt hög temperatur eller inte. I det fall luften är för kall värms den upp av ett en elpatron (3 st värmeslingor) på 6kW som går på 3 faser.

Jag skulle vilja göra denna uppvärmningen mer flexibel genom att koppla den till mitt Tellstick Znet v2 system för att möjliggöra scenarior som:

1) Styra till och frånslag baserat på avläsning av temperatur i något utrymme i huset där jag placerat en termometer snarare än av termostaten som är inbyggt inne i aggregatet

2) Om man är borta en längre tid under den kalla årstiden vill man kunna slå på värmen strax innan man kommer så att det är 20 grader i huset. Onödigt att ha 20 grader hela veckan.

3) Det är mitt i svinkalla vintern. Jag vill ha 20 grader i huset när jag kommer hem från jobbet mån-fre. Jag sätter igång elpatronen några timmar innan jag kommer hem för att få upp temperaturen i huset.

Jag är medveten om att det finns teorier som säger att man inte vinner något på att sänka värmen då det kostar lika mkt eller mer att värma upp från kall temperatur, men det intressanta är HUR det skulle kunna gå att lösa. Behöver inte betyda ATT jag gör det :)

De fjärrströmbrytare jag sett tål en max-effekt på runt 2kW som mest, och inte heller strömbrytare för 3-faser.

Alla tips, råd och förslag tas tacksamt emot! Är det rentav någon som gjort något liknande
 
Det enklaste är om du skaffar en normkapsling, och i denna monterar en kontaktor och tillhörande radiomottagare. Då har du möjlighet att styra de effekter som krävs.

Jag har själv en Minimaster ACF, men där har jag helt sonika vridit ner termostaten för elpatronen, tycket inte det gav någon närmevärde värme i förhållande till vad den drog i energi.
 
Jag har också skruvat ner ACF:ens termostat så att elpatronen (som är på 1kW har jag för mig) inte går igång överhuvudtaget.
Antar att du menar att jag ska koppla kontaktorn inne i aggregatet och inte i elcentralen eftersom aggregatet i sig sköter både uppvärmning OCH den mekaniska tillluftsventilationen. Kopplar jag den till elcentralen så släcker jag ju ventilationen också :)

Har du tips på vilka prylar (mer specifikt) jag skulle kunna använda (kontaktor och radioenhet) - är som sagt oerhört grön inom området :)
 

Bästa svaret

Tackar så hjärtligt, vilken klippa du är!! :)
 
Fick ett tips i ett annat forum att paralellkoppla en extern brytare över befintliga termostaten/givaren.
Dvs sätta nuvarande potentiometer till tex 16 grader och sen paralellkoppla över så att man får en "default" på 16 om fjärrbrytaren inte har slutit kretsen, dvs den befintliga skulle då fungerar som en reserv och garantera att hela systemet inte står still. Skulle det funka tror du? Bifogar kopplingsschemat.
 
  • En bild på ett kopplingsschema för en termostat med markerade komponenter som transformator, strömbrytare och potentiometer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vågar inte svara på om det funkar. Om du tittar på schemats så finns det en "nattkopplingsplint" Kolla upp vad den gör, kanske har du möjlighet att sänka tempen genom en reläslutning på en av plintarna.
 
E etompau skrev:
Vågar inte svara på om det funkar. Om du tittar på schemats så finns det en "nattkopplingsplint" Kolla upp vad den gör, kanske har du möjlighet att sänka tempen genom en reläslutning på en av plintarna.
Jo jag har förgäves försökt gräva fram info om den men gått bet... vad gäller det andra tipset så antar att det är på ingång 3 och 4 i nedre plinten på styrkortet som en eventuell parallell brytarkrets skulle kopplas. Låter ju inte så tokigt i teorin eftersom systemet idag är ju inte intelligent med olika effekt på värmen utan är brutalt "på eller av".... Shit va svårt :/
 
Ja att manipulera potentiometer eller ingången på styrkortet kan vara en lösning. Om möjligt, försök reda ut hur kretsen fungerar, alltså vilka resistansvärde som används för normal temp och minimal temp. Utifrån detta ska det gå att knåpa ihop en passande koppling.
Eftersom bara två trådar går till poten så borde ett av ytterlighetstempvärdena vara noll ohm.
 
E etompau skrev:
Ja att manipulera potentiometer eller ingången på styrkortet kan vara en lösning. Om möjligt, försök reda ut hur kretsen fungerar, alltså vilka resistansvärde som används för normal temp och minimal temp. Utifrån detta ska det gå att knåpa ihop en passande koppling.
Eftersom bara två trådar går till poten så borde ett av ytterlighetstempvärdena vara noll ohm.
Bra tips! Får mäta med ohm-meter eller vanlig multimeter , men vilka pinnar mäter jag då resistansen över? räcker ju inte att bara mäta över pinne 3 och 4 i nedre plinten (potentiometern) - eller vilka resistansvärden är intressanta?

Sorry för dom dumma frågorna men är novis som sagt - men en oerhört taggad och entusiastisk sådan :D
 
Stäng av matningen till aggregatet (säkerställ att det är spänningslöst!), lossa kablarna på plint 3 och 4. Mät sedan resistansvärdet från poten. i läget för normal temp. och min.temp (eller önskad säkningstemp.).
En vanlig digitalmultimeter ska fungera för mätningen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.