Hej!
Jag har blivit lovad 2 m^3 ved som jag tänkte stapla i ett hörn av vår lilla villatomt. På lastpallar med ett litet plasttak över.
Har jag rätt att göra det utan bygglov och tillåtelse från grannen? Anledningen till att jag inte frågar grannen är att de är omöjliga att ha att göra med. De gav mig muntligt ok att bygga ett förråd 3 m från tomtgräns och krävde sedan att jag skulle flytta det när det var färdigbyggt.
En trave ved kan väl inte anses vara en byggnad, även om den har tak. Finns det någon höjdbegränsning?
MVH
Anton
Jag har blivit lovad 2 m^3 ved som jag tänkte stapla i ett hörn av vår lilla villatomt. På lastpallar med ett litet plasttak över.
Har jag rätt att göra det utan bygglov och tillåtelse från grannen? Anledningen till att jag inte frågar grannen är att de är omöjliga att ha att göra med. De gav mig muntligt ok att bygga ett förråd 3 m från tomtgräns och krävde sedan att jag skulle flytta det när det var färdigbyggt.
En trave ved kan väl inte anses vara en byggnad, även om den har tak. Finns det någon höjdbegränsning?
MVH
Anton
Bra poäng. Jag kör på det
Suck...
Grannen har tagit det till kommunen som tycker att det är ett skärmtak och därför krävs grannemedgivande alternativt bygglov.
Diskussionen utgick från denna skiss:
Jag försökte påtala att ståhöjden är under 160 cm, vilket inte verkar spela någon roll.
Om jag istället lägger en presenning på eller har ett tak som går att lyfta av är det plötsligt ok. Så om jag inte skruvar fast plasttaket.
Detta är ju bara för löjligt. Kombinationen av den här typen av grannar och en knepig kommun. :S
Grannen har tagit det till kommunen som tycker att det är ett skärmtak och därför krävs grannemedgivande alternativt bygglov.
Diskussionen utgick från denna skiss:
Jag försökte påtala att ståhöjden är under 160 cm, vilket inte verkar spela någon roll.
Om jag istället lägger en presenning på eller har ett tak som går att lyfta av är det plötsligt ok. Så om jag inte skruvar fast plasttaket.
Detta är ju bara för löjligt. Kombinationen av den här typen av grannar och en knepig kommun. :S
Bilden kom inte med:
Vi hade en liknande person på området och han anmälde en annan granne för att ha satt korrugerad plåt över sin ved. Så fick man inte göra!
Då fixade de en ful presenning istället för plåten. Ny anmälan till kommunen som svarade att presenning inte krävde något bygglov eller tillstånd, även om det var fult.
Då fixade de en ful presenning istället för plåten. Ny anmälan till kommunen som svarade att presenning inte krävde något bygglov eller tillstånd, även om det var fult.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Flytta vedtraven precis intill tomtgränsen och låt plasttaket ligga löst ovanpå traven. Lagra lösa plåtar får man göra utan bygglov.
Fast jag vill ju inte reta upp grannen i onödan. Jag är rädd att det skulle medföra att de kommer göra otrevliga/olagliga saker... Det bästa är ju en lösning som vi båda tycker är acceptabel.
Det enklaste sättet som fortfarande ser bra ut (för både oss och grannen) är ju att plasttaket inte skruvas fast. Jag kan ju lägga på det med stenar uppepå, alternativt fastspänt med band.
Frågan är hur det gynnar grannen att taket inte är "fast monterat". Det blir ju bara lite fulare, men i övrigt identiskt. Med grannemedgivande får jag ju ha taket fast monterat, så jag ska ge dem möjlighet att välja. Förhoppningsvis tar de sitt förnuft till fånga
Det enklaste sättet som fortfarande ser bra ut (för både oss och grannen) är ju att plasttaket inte skruvas fast. Jag kan ju lägga på det med stenar uppepå, alternativt fastspänt med band.
Frågan är hur det gynnar grannen att taket inte är "fast monterat". Det blir ju bara lite fulare, men i övrigt identiskt. Med grannemedgivande får jag ju ha taket fast monterat, så jag ska ge dem möjlighet att välja. Förhoppningsvis tar de sitt förnuft till fånga
Produkter som diskuteras: "spännband"
Spännband & remmar
Upptäck vårt sortiment av spännband och remmar, perfekt för att säkra last och utrustning under transport eller lagring. Vårt sortiment omfattar allt från lätta spännband för enklare uppgifter till tunga lastremmar för tyngre jobb.
Läs mer
Nu är tydligen inte reglarna problemet, utan att ha ett fast monterat tak. Om jag spänner presenning över reglarna jag skruvat fast är det ok enligt kommunen. Likaså om jag lägger på ett plasttak (men inte skruvar!).T toolman77 skrev:
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 469 inlägg
Fäst plasttaket med skruvtvingar. Gärna fula sådana.
Skruva fast en "pinne" i vardera ändan av taket och sätt sedan spännkrokar av något slag, liknande de man spänner fast presenningen eller grinden på släpkärran med.
Finns väl på Biltema?
En sån här tex:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-och-Regel/Excenterlas-2000018857/
Finns väl på Biltema?
En sån här tex:
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Beslag/Las-och-Regel/Excenterlas-2000018857/