När jag renoverar mitt hus från 1876 så är jag tvungen att ha ca en meter fritt utrymme framför och på ena sidan om WC-stolen så att det ryms både en rullstol och en ledsagare...
 
useless useless skrev:
När jag renoverar mitt hus från 1876 så är jag tvungen att ha ca en meter fritt utrymme framför och på ena sidan om WC-stolen så att det ryms både en rullstol och en ledsagare...
Knasigt men sant...
 
BirgitS
FreQa FreQa skrev:
Hur kommer man in på toaletterna och tvättstugan när man sitter i rullstol? Hur når man handfatet och hur kommer man in i duschen?
Eftersom det inte finns något foto som visar en översikt av badrummet och ritningen inte stämmer med det foto som finns av badkaret är det ju omöjligt att veta hur det egentligen ser ut.

Tillägg:
Det är en dålig mäklarritning som t.o.m. har placerat hällen i köket på helt fel ställe.
 
Redigerat:
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Knasigt men sant...
De ser ut att klara de kraven i badrummet, även om vi inte säkert vet eftersom skala saknas. Men som BirgitS skriver är ritningen dålig och stämmer uppenbarligen inte med badrummet riktigt.
Enligt de diskussioner jag haft med SBF, att det är en helt okej åtgärd att bära ut ett icke-väggfast badkar för att uppnå kraven på tillgänglighet i badrummet.

Köket är uppenbarligen inga problem, det är som i de flesta andra hus.

Tvättstuga vet jag faktiskt inte vad det är för krav, men möjligen att det ser lite smalt ut. Men eftersom skala saknas har vi egentligen ingen aning utan bara gissar.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
MrPlow
FreQa FreQa skrev:
Hur kommer man in på toaletterna och tvättstugan när man sitter i rullstol? Hur når man handfatet och hur kommer man in i duschen?
Allting behöver inte anpassas till minoriteter.
 
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag flyttade den allmänna diskussionen om handikappanpassning till en egen tråd: [länk]
MrPlow MrPlow skrev:
Allting behöver inte anpassas till minoriteter.
Se länk flyttad. Det handlar inte om minoriteter utan den då du själv sitter i rullstol efter fyllan/skidolyckan...
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
Martin_B
Stilpolisen ger en överstruken batong i betyg :thumbdown:
 
Den blå mattan sticker i ögonen...
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
Håller inte med. Dels "råkade" bilderna med fler färger inte bli inklippta och dels är en hel del av snickerierna målade i grått, inte vitt. Så minst tre färger. ;)
 
Martin_B
Dalbotant Dalbotös skrev:
Håller inte med. Dels "råkade" bilderna med fler färger inte bli inklippta och dels är en hel del av snickerierna målade i grått, inte vitt. Så minst tre färger. ;)
De enda bilderna med "lite mer" färger, eller kalla det kulörer, är följande första två bilder:
Sedan finns det ytterligare en bild med mer färger, men det är enbart mattan, två kuddar och en filt, inte ytskiktet, då rummet är precis lika grått där :D ...men jag bifogar det längst ner för skojs skull.

c5efc243-5aaf-4697-8271-0476c43872bc.jpg

99c619bb-4ee7-4195-bb69-2ae3c64b2f8c.jpg

9af09f0c-71b1-41d1-8de4-2d6d0e32b7b0.jpg
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Nåja, alla kopparrören som går mellan värme-elementen livar ju upp :rofl:

Och sedan är det kanske tänkt att nästa ägare skall få sätta sin egen stil med krukväxter, tavlor, böcker, gardiner osv.
 
  • Gilla
Noseone och 1 till
  • Laddar…
Martin_B
Ja, kopparrören syns bra! Liksom apelsinerna i skålen på första bilden! De nästan hoppar ur bilden så mycket som de syns.
Man kan nästan tro att bilderna är photoshoppade och konverterade till grayscale förutom några få detaljer som kopparrören och apelsinerna exempelvis :D

Där är liksom knappt en varm ton i interiören i övrigt. T.o.m s0502-y skulle liva upp i jämförelse! :D
 
Betänk att du tittar på ett strippat hus. Släng in ett par flyttkartonger med prylar, en röd kaffebryggare i köket, en grön hallmatta, en dubbelsäng med azurblått överkast etc så hade det inte uppfattats som lika sterilt. I köket sitter det en hylla på ena väggen där det med 101% säkerhet stått antingen kokböcker eller fotoramar, säkerligen bidrog de med färg. Ovanför soffan sitter det kvar hållare efter tavlor/affischer/nåt liknande, troligtvis färg där med.
Tror inte alls att huset uppfattats som lika enfärgat med mer prylar på plats.
Dessutom är det inte bara svart/vitt enligt min skärm. Många av snickerierna är i olika nyanser av grått. ;)

För övrigt älskar jag dörren i trappan! Helt underbar placering.
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.