J
Ja hör att det klonkar. Vad tror du att felet är? Kan det vara så att när huset byggdes gjorde man inte helt rätt med ventilationen?
 
L
Det verkar lite mysko från min sida sett , har du provat papperstricket med olika inställningar av fläkten
 
J
Japp papperstricket funkar när fläkten är i läge 1-3 utan problem.

Vet inte vad mer jag kan eller borde göra med ventilationen.
 
L
Vad händer med ventilationen när du sätter fläkten på 3 i köket ökar den eller stannar den ,
prova med att öppna ett fönster lite grann när du steker nästa gång , jag tycker som att det är ett undertryck i huset , det finns inte luft för att dra ut matoset.
Läste lite från början , du säger att det susar vid ytterdörren , du har klart för lite luft in i huset ,
skulle tänka mig att ytterdörren går igen av sig själv med en liten duns
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
J
Bara spekulerar efter att ha läst lite till om hur mekanisk frånluft ventilation fungerar.

Kan det vara så att fläkten på taket som jag kan styra mellan läge liten prick och stor prick behöver vara i stor prick hela tiden och inte bara när man duschar? Dvs att takfläkten i grundläge (liten prick) inte räcker för att skapa det nödvändiga undertryckte som behövs för att ny luft skall dras in alla rum på ovanvåningen?

Talar jag :poop:?
 
J
Såg precis din senaste inlägg Liteavvarje. Jag testar imorgon och återkommer med svar på dina frågor.
Hoppas att med din och andras hjälp mysteriet kring min ventilation osv kan lösas ;)
Ha en fort. trevlig kväll/natt.
 
För att kunna suga ut luft måste det även kunna komma in luft. Vad jag förstår så stänger ni tilluftventilerna vid fönstren? Då blir det dålig ventilation och den luft som tvingas in kommer genom otätheter runt dörrar t ex.
 
En annan sak som kan orsaka problem är om fläkten i köksfläkten är för kraftig i förhållande till centralfläkten på vinden/taket. Kan hända om centralfläkten är sliten. Köksfläkten kommer då att orsaka övertryck i frånluftskanalen och göra att matos istället trycks ut i ventilen i t.ex. badrum och tvättstuga. Bör gå att ganska enkelt känna efter med stängda dörrar och om en bit hushållspapper fortfarande sugs fast över ventilationsdonet i badrummet om köksfläkten står på 3 och går för fullt.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
Om det sitter fungerande termostater på radiatorerna gör det inget om kurvan är lite för hög då har du lite marginal för tex en blåsig dag.
 
  • Gilla
janerik12
  • Laddar…
L
En köksfläkt ska inte kopplas samman med övrig ventilation blir matfett i alla rör och växlare , all skit ska ut på taket ograverat , alltså rakt ut
Ökar ventfläkten farten när du sätter på köksfläkten , då blir det ytterligare undertryck
( finns inte luft i huset som räcker till allt ut )
Vissa FTX system är kopplade så , men inte bra , detta finns i en annan tråd här ,
kanske kan ge något och återkom gärna
www.byggahus.se/forum/threads/ftx-hur-goera-med-koeksflaekt.46306/
 
Förekommer många gånger att köksfläkten kopplas ihop med övrig ventilation, särskilt i hus från 70/80-tal men även t.ex. i nybyggda flerfamiljshus där man återvinner frånluftsvärmen inklusive köksfläkten. Men man få rengöra och byta filter regelbundet.
 
J
L Liteavvarje skrev:
Vad händer med ventilationen när du sätter fläkten på 3 i köket ökar den eller stannar den ,
prova med att öppna ett fönster lite grann när du steker nästa gång , jag tycker som att det är ett undertryck i huset , det finns inte luft för att dra ut matoset.
Läste lite från början , du säger att det susar vid ytterdörren , du har klart för lite luft in i huset ,
skulle tänka mig att ytterdörren går igen av sig själv med en liten duns
När köksfläkten är på 3 sugs luften ut från frånluftventiler i badrum, tvättrum utan problem. Testade med hushållspapper. Det fungerar också bra när fläkten är på liten prick bara inte lika mycket sug förstås.

Det är korrekt att man kan höra att någon ytterdörr på bottenvåningen susar ok ibland hör man en liten duns.
 
J
useless useless skrev:
För att kunna suga ut luft måste det även kunna komma in luft. Vad jag förstår så stänger ni tilluftventilerna vid fönstren? Då blir det dålig ventilation och den luft som tvingas in kommer genom otätheter runt dörrar t ex.
Detta har jag fått ordning på och alla tilluftsventiler har öppnats och rengjorts. Kommer framöver aldrig att stängas oavsett säsong nu när jag har lärt mig att de fyller en viktig funktion ;)
 
L
Det med duns var nog en dörr som stängde när luften sögs därifrån ( lika korsdrag )
Har du ordning nu , är det frid och fröjd med ventilationen nu , matos ut och inte in
 
J
L Liteavvarje skrev:
En köksfläkt ska inte kopplas samman med övrig ventilation blir matfett i alla rör och växlare , all skit ska ut på taket ograverat , alltså rakt ut
Ökar ventfläkten farten när du sätter på köksfläkten , då blir det ytterligare undertryck
( finns inte luft i huset som räcker till allt ut )
Vissa FTX system är kopplade så , men inte bra , detta finns i en annan tråd här ,
kanske kan ge något och återkom gärna
www.byggahus.se/forum/threads/ftx-hur-goera-med-koeksflaekt.46306/
Har nu läst lite snabbt vad FTX är och det har vi inte i huset. Frånluft värmen återvinns inte.

Det är bara ett mekanisk ventilation av typen frånluftsventilationssystem som finns installerat. Stor svart fläkt på taket (styrs av Franke i köket) som suger ut luft från huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.