8 007 läst · 59 svar
8k läst
59 svar
Telia framtidens nät, era erfarenheter, fungerar det eller inte?
Sida 1 av 4
Snart är det sista november och då försvinner kopparledningen med fast telefoni och adsl för min del. Ni som råkat ut för detta vad är era erfarenheter. Fungerar det eller inte med ersättningstjänsterna via mobilnätet och 4g eller strular det? Vad har ni valt för tjänster och varför? Har ni valt kombolösningen med 4g router och telefoni i samma eller ska man välja fastmobil och separat 4g abonnemang med router?
Vet inte riktigt men har för mig att när Telia klippte kopparn uppåt i landet , så fick dom ersätta
med mobilnät , inte säker men dom som blev utan fick mobiler och samma kostnad för abonnemanget som var för fast , ( kan ha fel ) men det är klart att Telia vill att ni tar mera abonnemang , det är ju pengar för dom , inget är gratis , ( Telia höjer inte för ro skull , dom höjer de fasta kostnaderna så kunderna tycker det blir för dyrt och tar annat som ska verka billigare , men blir det så ) du får jämföra och se vad du får för det du betalar
Alla teleabonnemang är en djungel med hit och dit , alla vill ha dig , men det finns gropar att falla i , så tänk till
med mobilnät , inte säker men dom som blev utan fick mobiler och samma kostnad för abonnemanget som var för fast , ( kan ha fel ) men det är klart att Telia vill att ni tar mera abonnemang , det är ju pengar för dom , inget är gratis , ( Telia höjer inte för ro skull , dom höjer de fasta kostnaderna så kunderna tycker det blir för dyrt och tar annat som ska verka billigare , men blir det så ) du får jämföra och se vad du får för det du betalar
Alla teleabonnemang är en djungel med hit och dit , alla vill ha dig , men det finns gropar att falla i , så tänk till
Medlem
· Stockholm
· 1 392 inlägg
Funkar ok på landet, men har inget bra abonnemang avs datamängd, ingår 20 GB vilket inte räcker långt med barn som är vana vid fiber hemma i lägenheten.
Allt handlar om täckning, kolla vilken leverantör som har bäst räkning i området och leta abonnemang på blocket med fri data.
Allt handlar om täckning, kolla vilken leverantör som har bäst räkning i området och leta abonnemang på blocket med fri data.
Har ett gammalt 3 G abn mobilt för 199 mån tar hem 100Gb eller mer i månaden om jag vill , bra när barnbarn 4 st kommer och stannar en vecka på sommaren , då blir det varmt i grejerna den sortens abn går inte att få längre , dom vill att jag ska uppdatera till 4G men då tappar jag obegränsat , klarar oss bra med 3G
I erbjudandet jag fått kan man få en trådlös fastmobil med basstation för 99kr/mån och eller en 4g Huawei B5186 router med 100 GB (200 GB första året) surf i 5-20 Mbit hastighet för 359 kr/mån. Till denna kan man istället för separat fastmobil välja till en trådlös telefon som är kopplad till routern för 80 kr/mån. Allt har 12 mån bindningstid.
Tele2 och Telenor sambyger 4G har du 4G täckning med Telia så bör du ha det med telenor.
Kolla upp vad det kostar att köpa routern separat och sedan ta ett abonnemang utan bindningstid inte allt för sällan så blir det inte så mycket dyrare.
Kolla upp vad det kostar att köpa routern separat och sedan ta ett abonnemang utan bindningstid inte allt för sällan så blir det inte så mycket dyrare.
Redigerat:
Ditt tidigare inlägg.M Mike N skrev:
Tre, Telenor eller Tele2. Tele2 funkar inte och de har inga planer på förändringar i mitt område.
Jag tolkar det som att Tre och Telenor fungerar men inte Tele2, är problemet 0 täckning dvs inga signalstaplar eller att tele2 inte har 4G i området?
Men det är egentligen skit i samma välje en operatör som fungerar för dig.
Redigerat:
Kommer fiber inom ett år som du anger och du kommer att beställa är det väl bara att köra på med det erbjudande du fått. Har du täckning med 4G så kommer det med största sannolikhet att fungera till 99,x% och det är ju inga stora pengar. Kostar mera i tid och kraft att hålla på att leta runt för att ev. spara någon krona.
Tänk på att idag är det bara datakom som går i 4G-nätet, såvida du inte kör någon form av IP-telefoni. Så om du testar telefoni i en mobil så går den via GSM/3G nätet även om mobilen visar 4G-mottagning.
Kör 4G i fritidshuset med ca 5km fågelvägen till 4G-master mitt ute i skogen och inga problem där PlayTV fungerar utan minsta hack. Som jag förstod är ju inte TV aktuellt men det var som exempel hur stabil vår uppkoppling är.
Och så kan man ju montera extern antenn om jag uppfattat det riktigt på de paket som erbjuds när kopparnätet kopplas ned.
Tänk på att idag är det bara datakom som går i 4G-nätet, såvida du inte kör någon form av IP-telefoni. Så om du testar telefoni i en mobil så går den via GSM/3G nätet även om mobilen visar 4G-mottagning.
Kör 4G i fritidshuset med ca 5km fågelvägen till 4G-master mitt ute i skogen och inga problem där PlayTV fungerar utan minsta hack. Som jag förstod är ju inte TV aktuellt men det var som exempel hur stabil vår uppkoppling är.
Och så kan man ju montera extern antenn om jag uppfattat det riktigt på de paket som erbjuds när kopparnätet kopplas ned.