Båda har uttag för extern antenn.

Merkostnaden för en fristående trådlös fastmobil med det gamla hemnumret kopplat till är visst bara ca 20 kr/mån mer jämfört med en telefon kopplad till routern. Dvs 99 istället för ca 80 kr. Även denna ska ha uttag för extern antenn. Blir nog en sådan om jag inte dumpar hemnumret helt.
 
Vad har du för operatör på mobilerna i hushållet idag 3G eller 4G?
Utgår från att du har minst en mobiltelefon, du kan ju prova att använda den som internetuppkoppling för att se hur det fungerar.
 
Har Tele2 på en mobil genom min arbetsgivare med nästan noll mottagning på 4g och 3g och hjälpligt på 2g. En privat med Telenor som fungerar dåligt på 4g och 3g men bra på 2g.
 
M Mike N skrev:
Har Tele2 på en mobil genom min arbetsgivare med nästan noll mottagning på 4g och 3g och hjälpligt på 2g. En privat med Telenor som fungerar dåligt på 4g och 3g men bra på 2g.
Då vet du att de två operatörerna inte är aktuella för din lösning. Be någon du känner med Telia komma till dig eller testa med deras lösning och ev. nyttja öppetköp 30 dagar om det inte fungerar (du får kolla vad som gäller).
Tycker du har svarat på din egen fråga med det senaste svaret utifrån operatör.
 
Jo när det gäller operatör så är det nog Telia eller möjligtvis 3 som gäller. Min ursprungliga fråga var egentligen hur bra ersättningslösningarna från Telia fungerar då du får ett färdigt paket med avtal och router och/eller fastmobil med Telefon. Det är ju mer än bara täckningen från operatören som påverkar.
T.ex hur bra är mottagningen i routern? Enligt Telia mycket bättre än en Telefon.
Fungerar den stabilt eller hänger den sig?
Hur bra wifi har den?
Det som oroar mig är att ingen som hänger på olika forum har ett något av dessa abonnemang så användarna verkar få och det brukar innebära att tjänsten är dålig eller har många barnsjukdomar.
 
Det är täckningen till mobilnätet som till 99% avgörande och har betydelse, är den bra får man det mesta att fungera. Allt det andra är beprövad teknik som funnits 10-15 år (även långre) och vidareutvecklats, t.ex. wifi som får nya frekvensband och högre hastigheter, men där man i de flesta fall plockar ihop lite burkar själv.
Jag körde själv några trådlösa telefoner direkt mot en Teliarouter tills jag fimpade all fasttelefoni. Tror du gör det mera "krångligt" än vad det är ;)
 
Hoppas du har rätt men även gammal teknik kan strula med hjälp av lite slarvigt ihopsatt mjukvara.
Har du använt Huawei B525 eller B5186?

"Hörde just på radion att många laddstolpar för elbilar inte fungerar men kommer att göra det efter en uppdatering av mjukvaran."
 
A AndersS skrev:
Det är täckningen till mobilnätet som till 99% avgörande och har betydelse
Ja, men jag tolkade Mikes fråga som "hur mycket bättre mottagning blir det med den här mobilroutern jämfört med en mobiltelefon, som förmodligen har sämre radioförutsättningar". Jag har inte svaret på den frågan, men är själv nyfiken.
 
  • Gilla
Mike N
  • Laddar…
Telia skryter(skrämmer) med att de utvecklat egen programvara för routrarna ovan. Jag får en B525 om mjukvaran hinner bli klar annars blir det en B5186. Mjukvara under tidsbrist -Yes
 
T TowaTei skrev:
Ja, men jag tolkade Mikes fråga som "hur mycket bättre mottagning blir det med den här mobilroutern jämfört med en mobiltelefon, som förmodligen har sämre radioförutsättningar". Jag har inte svaret på den frågan, men är själv nyfiken.
Routrarna är likvärdiga med en telefon, vill man ha bättre mottagning så är det extern antenn som gäller.
 
A Andy78 skrev:
Routrarna är likvärdiga med en telefon, vill man ha bättre mottagning så är det extern antenn som gäller.
Nej, så är det inte. En router har i regel en bättre radiodel och inbyggda antenner för den kan konstrueras utifrån de förutsättningarna, dvs i slimmade mobiler så blir t.ex. i många fall nödlösningar pga av mobilens storlek, antennplacering och att spara batterikapacitet. Har testat det i praktiken när 4G kom och jag körde en Samsung som hotspot och sedan jämförde med en Huawei 4G mobilpuck. När mobilen började hacka pga av mottagning fungerade mobilroutern utan problem.
 
  • Gilla
Mats
  • Laddar…
M Mike N skrev:
Telia skryter(skrämmer) med att de utvecklat egen programvara för routrarna ovan. Jag får en B525 om mjukvaran hinner bli klar annars blir det en B5186. Mjukvara under tidsbrist -Yes
Är det inte VoLTE som de försöker klämma in i burken, så visst kan det finnas buggar så då är det väl bara att välja den äldre modellen om du har bra mottagning på GSM/3G.
 
Skulle tro att det är det de håller på med. Volte alltså. Man kan dock inte välja vilket router du vill ha utan får den som erbjuds när du tecknar avtal.
 
Kör på det du får. Har pysslat med det inom branschen i 40 år, t.ex. mobila datkomlösningar i början av 80-talet och sedan började vi mixtrade vi med t.ex. IP-telefoni och "bredband" för ca 20 år sedan, innan Birgersson och Bredbandsbolaget fanns.. Buggar finns alltid, saknas det buggar utvecklas tekniken inte. Idag kör jag bara på med tekniken och fokuserar på de funktioner jag vill ha och har nytta av.
Kanske inte det detaljsvar du önskar, men kanske en förklaring varför jag tycker att det är välbeprövad teknik och inte så mycket att fundera över. Mina gamla Ruckusburkar som rullar trådlös IPTV från routern i källaren har funnits där i ca 10 år och fortfarande diskuteras det med "oro" om man kan köra trådlöst. Det men får höra i forum är oftast när det inte fungerar och det blir då normen även om 98% av lösningar fungerar utan problem.
 
A AndersS skrev:
Mina gamla Ruckusburkar som rullar trådlös IPTV från routern i källaren har funnits där i ca 10 år och fortfarande diskuteras det med "oro" om man kan köra trådlöst
Nu är ju förvisso grejen med dina ruckusburkar att de eliminerar just det problem som IPTV över wifi även idag kan medföra (de omvandlar multicast till unicast), så det kanske inte är det bästa av exempel. :) I övrigt håller jag förstås med dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.