Lizzardo
Är det någon som med säkerhet vet om inbyggnadshögtalare som är monterade i både väggar och tak räknas som fast eller lös egendom vid försäljning/flytt?

harry73
Om du vill ta med dom är det bara att vara tydlig vid visning och kontraktskrivning att de inte ingår eller så tar du bort dom innan visningen.

• Gilla
episcopus och 2 till
  • Laddar…
Precis.
Att lämna stora hål i tak och väggar kan knappast räknas som att fastigheten är i samma skick..

Lizzardo
Tack för svaren, misstänkte att det var så men ville ha det bekräftat

Vad skulle TS tycka själv om denne tillträdde nåt nyinköpt och det gapade stora hål i tak och väggar efter nån tidigare ägares hifiintresse?

• Gilla
Kungen_283746 och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Tex en lös micro är i gränslandet mellan byggnadstillbehör och lös egendom.
Håller inte med om något gränsland. Är den verkligen lös, fristående på en bänk exempelvis, tycker jag den tveklöst är lös egendom och inget man kan räkna med ska ingå.

Vad skulle skilja en lös micro från exempelvis kaffebryggare, brödrost och matberedare. Ingen räknar väl med att liknande apparater ska följa med i köpet.

• Gilla
maxmsm och 7 till
  • Laddar…
Om inte annat så byt ut till enklare billigare modell innan visning.
Vill minnas att takhögtalare kan vara väldigt dyra så jag förstår att man vill ta med sig dem om man lagt ner en del pengar på dem.

Hemmakatten
Vi har inga inbyggda högtalare men en inbyggd, nedsänkt köksmaskinsmotor i köksön.
(På motorbaden, Bosch, sätter man sedan valfria tillbehör såsom, debunke, blender, köttkvarn mm).

Anser självklart att maskinen ingår i huset om man säljer. Som sagts tidigare, ingen vill nog köpa ett hus med ett stort hål i köksön.

Hemmakatten: Nu blev jag nyfiken, var hittar jag mer information?

Beroende på hålet kan man ju faktiskt plugga det och ta med sig maskinen om man är fäst vid den.

• Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Anser självklart att maskinen ingår i huset om man säljer.
Håller med. Min gräns går vid inbyggda saker som inte kan avlägsnas utan att skapa "onaturligheter".

Vissa belysningsarmaturer kan dock kännas som gränsfall. En traditionell hängande taklampa tar man självklart med. Inbyggda spottar lämnas lika självklart. Vissa "fast" monterade vägglampor exempelvis kan nog vara svårbedömda. Jag skulle lämna kvar alla gränsfall för att slippa strul. Normalt kaffepengar i sammanhanget.

Alfredo Alfredo skrev:
Håller inte med om något gränsland. Är den verkligen lös, fristående på en bänk exempelvis, tycker jag den tveklöst är lös egendom och inget man kan räkna med ska ingå.

Vad skulle skilja en lös micro från exempelvis kaffebryggare, brödrost och matberedare. Ingen räknar väl med att liknande apparater ska följa med i köpet.
Läs pdfen jag länkade till.

När mina föräldrar sålde huset -01 så var mäklaren övertydlig på visningarna att den lösa micron inte ingår, samma sak med en parabolskål som stod löst på tomten, bägge sakerna var mina egna.

S Stefan1972 skrev:
Vad skulle TS tycka själv om denne tillträdde nåt nyinköpt och det gapade stora hål i tak och väggar efter nån tidigare ägares hifiintresse?
Det kanske är det TS ska göra? (Få tillträde till nyköpt alltså) :)

nizzehult
Så längen man skriftligt exkluderat saker vid objektbeskrivningen så att det är otvetydigt att detta inte ingår i fastigheten vid ett övertagande så kan man tillämpa detta på i princip vad som helst.
Gjorde det själv på en torktumlare och en halvt-om-halvt inbyggd mikro. Inga problem.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.