Vart har ni som tänkt sätta in (eller satt in) en kamin i smålandsvillans hus Stora katthult eller Lammhult placerat denna? Vi har tänkt att sätta dit kaminen senare då budgeten är lite tight. Bör man göra några förberedelser innan? Fungerar det med standardgrunden?

En sak som kan vara bra att tänka på i förväg är tilluft till kaminen. Om du tror att kaminen kommer att stå mitt inne i huset, utan kontakt med yttervägg, bör du fundera på att dra tilluftsanslutningar i grunden innan det är för sent! Uteluften till en kamin tas lämpligtvis utifrån för bästa ekonomi, det är onödigt att "elda" upp redan uppvärmd rumsluft i skorstenen!

En del jag vet har satt den i vardagsrummet mot väggen till tvättstugan. För dom, vad jag vet, har det funkat med standardgrunden!

Vi ska också sätta in, men vi har Lönneberga och vi är också osäkra på placeringen! I vinkeln eller inte?

Lycka till!

Hej !

Vi kommer att sätta vår kamin mot väggen mellan kök och vardagsrum(lammhult). Du behöver som tidigare talare nämnt ordna tilluft i grunden.

/ Thomas

försök att planera var pipan skall upp, så du inte får den rätt i en takstol.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.