Hur såg uppdraget ut? Har de bytt rör i golvet, eller bara satt nya ytskikt?

Det är svårt att avgöra från bilderna, men kravet (on jag minns rätt) är att toaröret skall komma upp minst 60mm från väggen. Men iom. att du har röret som går på tvären bakom toan, så tror jag att man måste ut ytterligare lite, om valfri toastol skall passa.

I äldre badrum är det vanligt att röret sitter närmare väggen, för det ändamålet finns "ROT versioner" av toastolarna, där avloppsanslutningen sitter längre bak.

Avståndet 60mm gäller även för tätskikt om man sätter kakel/klinkers. Osäker på om kravet finns även när tätskiktet är plastmatta. Men OM röret sitter närmare väggen än 60mm så kan badrummet vara "regelvidrigt". Kravet finns dels av mekaniska skäl för toastolen, men också för att möjliggöra att tätskiktet får en rimlig sträcka att fästa på golvet mellan rör och vägg.

Kraven ställs upp av BKR för keramisk beläggning, och GVK för plastmattor, GVK fungerar även som en konkurrerande standard till BKR för plattsättning, GVK har något lägre krav på tätskikt för klinkers. Kraven finns hos rep. organisation på nätet, och är lättlästa.
 
F f91jsw skrev:
Följande gäller för svetsade skarvar i våtrum enligt GVK:

"Skarv på golvmatta placeras minst 500 mm från golvbrunn. Skarv, parallell med vägg, placeras minst 300 mm från väggen."

Lösningen faller ju då på att den parallella svetsen ligger närmare väggen än 300 mm. Men personligen skulle jag inte vara så orolig. Det kommer ju aldrig stå vatten under toalettstolen.
Jo med en sådan stol så kommer det lätt att stå vatten kvar under toalettstolen. Om man får ut vatten på golvet från duschen eller vid rengöring så rinner det lätt vatten in under den där luckan som sitter där.

Min dotter har en liknande stol i sitt badrum och plastmatta på golvet och vattnet från duschen bär ibland iväg in under toalettstolen och där blir det stående. Så det är en klar läckagerisk. Jag skulle aldrig godkänna det där badrummet. Dom ska göra om alltihop, väggar, golv och nytt avlopp till toastolen. Då är det risk att en svetsad skarv runt avloppet går sönder och så rinner vattnet som står under stolen in och vipps så är det en vattenskada. Dom får göra om och göra rätt.
Extra viktigt om det är ett trähus som är ett levande material och rör sig, krymper och expanderar.
 
[QUO="Amie77, post: 2807961, member: 172261"]Visa bilaga 239221

Har precis renoverat badrum och bakom toaletten (Gustavsberg) ser det ut som på bilden. Hål som man kan sticka ner finger i. Jag kommer att ringa VVS-firman idag men då jag inte kan något om detta så vet jag inte ens vad frågan är... Borde inte toaletten täcka avloppet helt? Vad är e detta hål för något? Sticker ju inte ens upp från golvet så att säga. Innan toastolen sattes dit var det ju ett avlopp som stack upp...

Alltså: är detta normalt? Inga problem med golvtätskiktet?[/QUOTE]
Det är ju det gamla avloppsröret som troligen dolts av den toastol du hade innan. Denna har en annan form och det går inte att dölja och inte heller att sätta närmre väggen då rören är i vägen. Lite klantigt att inte dölja det lite snyggt bara!
 
S sune73 skrev:
Denna bild berättar hur avloppet till toaletten skall vara eller inte vara

[bild]
Nej det gör det inte. Avloppet till wc ska sitta 125mm centrum rör från färdig vägg.
 
Du får göra så som dom gjort men dock ska de göras innan mattläggning.. så att du får uppvik på minst 1.5 cm på stosen.. självklart går det att skära upp och lägga dit en bit och sedan svetsa ihop..är väl mer skönhetsfrågan då förmodligen svetsarna kommer komma utanför toastolen på sidorna.. kanske inte något man vill ha i ett nytt badrum...
 
D docboy skrev:
Nej det gör det inte. Avloppet till wc ska sitta 125mm centrum rör från färdig vägg.
Nä 90 mm räcker centrum färdig vägg iaf dom flesta stolar
 
Tack för alla svar även om de är lite olika.

Uppdraget var: byta golvbrunn i dusch och nya tätskikt samt synliga rör. (Sen annat som installera torktumlare, montera duschvägg etc.)

Okej, det viktiga för mig är att ha ett badrum som är godkänt ur försäkringssynpunkt. Bygger det på Gvk? Att behöva göra om hela badrummet känns fruktansvärt! Men alla tycks ha olika åsikt här... blir väl bara till att betala en besiktningsman som för berätta.
 
Mattläggarn har skött sin bit korrekt av fotot ovan att döma, d e vvs som sabbat genom att såga av allt uppstick jäms me golvet, d där lär de få göra om!
 
M marionett skrev:
[QUO="Amie77, post: 2807961, member: 172261"][bild]

Har precis renoverat badrum och bakom toaletten (Gustavsberg) ser det ut som på bilden. Hål som man kan sticka ner finger i. Jag kommer att ringa VVS-firman idag men då jag inte kan något om detta så vet jag inte ens vad frågan är... Borde inte toaletten täcka avloppet helt? Vad är e detta hål för något? Sticker ju inte ens upp från golvet så att säga. Innan toastolen sattes dit var det ju ett avlopp som stack upp...

Alltså: är detta normalt? Inga problem med golvtätskiktet?
Det är ju det gamla avloppsröret som troligen dolts av den toastol du hade innan. Denna har en annan form och det går inte att dölja och inte heller att sätta närmre väggen då rören är i vägen. Lite klantigt att inte dölja det lite snyggt bara![/QUOTE]

Vad menar du med det gamla röret? Något har ju kapats av då det går ett hål rätt ner i golvet... Kan du förklara vad du menar?
 
  • Gilla
J-stedt
  • Laddar…
Dum fråga: är ett avlopp en golvbrunn? Tänkte på detta med svetsarna enligt GVK?

Måste man flytta avlopp i ett 25 år gammalt badrum om det ska renoveras och sitter för nära väggen eller är det bara i nybyggen dessa ”måsten” finns?
 
Elkludde Elkludde skrev:
Nä 90 mm räcker centrum färdig vägg iaf dom flesta stolar
Om man inte följer regelverket eftersom standardmått är 125mm
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
40 mm från vägg inte upp, tveksamt om det gäller renoveringar.
 
K Krypstocken skrev:
40 mm från vägg inte upp, tveksamt om det gäller renoveringar.
Vad menar du med detta? Tror avståndet mellan vägg och kant avlopp är ca 50 mm.
 
A Amie77 skrev:
Dum fråga: är ett avlopp en golvbrunn? Tänkte på detta med svetsarna enligt GVK?

Måste man flytta avlopp i ett 25 år gammalt badrum om det ska renoveras och sitter för nära väggen eller är det bara i nybyggen dessa ”måsten” finns?
Nej ett avlopp är inte synonymt med en golvbrunn. Golvbrunn har du i duschen, under badkar osv. I en golvbrunn finns det ett vattenlås, så att illaluktnade luft från avloppssystemet inte kan tränga upp i badrummet. Vattenlåset är den vattenfyllda skålen.

Där ex. en toalett är ansluten till avlopp, är det bara ett rör, vattenlåset finns i toaletten, lukt kan inte tränga förbi vattnet i toastolen. Om man är bortrest länge på sommaren så händer det att vattenlåsen torkar ut, och det luktar apa när man kommer hem.
 
Enl. GVK så skall avstånd till vägg vara minst 60mm. Har man mindre än så, uppfyller du inte kravet, det kan bli problem med försäkringsbolag. Och det kan bli problem vid försäljning av lägenheten, en besiktningsman slår ned på sådant.

Vid renovering av äldre badrum, kan man välja att istället skriva en avvikelse. Det innebär att firman "friskriver" sig från att ha gjort fel. Det är en korrekt metod, som visar att firman agerar fackmannamässigt. Avvikelserapporten innebär att OM en skada uppstår just pga. reglerna inte följts på den punkten, så kan försäkringsbolaget neka ersättning. Men förs. bolaget kan inte ta det felet som intäkt för att hävda att renoveringen i stort inte är fackmannamässig.

Om man nu ändå byter golvbrunnen så är det lite synd att inte samtidigt fixa toaavloppet.

Men i det här fallet så misstänker jag att man skulle behöva ytterligare lite mer än 60mm, pga. det där röret som går på väggen.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.