Jag förstår att element skydden är väldigt dåliga för cirkulationen, men de är också en väldigt stor del av karaktären i de rummen det berör.

Om jag bara kan få tätt på ventilen igen så ska jag överväga att komplettera med elementfläktarna som tipsades om ovan, är i vardagsrum/kök samt hall radiatorerna står så är inte så ljudkänsligt och man behöver ju bara använda dem när det är som kallast.

Utöver de tidigare utbyta fönstren av förra ägaren (till 2-glas), och nu skumisolering av vinden kommer vi även att installera ftx-ventilation, vilket bör hjälpa att sprida ut värmen. Sen om det räcker får jag väl vänta och se, hoppas på det i alla fall. De berörda rummen är på botten våningen, så har isolerat bjälklag med golvvärme ovanför och källare/krypgrund under sig. Krypgrunden är tänkt att konverteras till varmgrund (isodrän) i samband med att vi gör om dräneringen, så efter det är väl nästan bara genom fönster och väggar (putsat tegel) vi har värmeförluster.
 
Om du inte har så hög framledning i dag så inte vp klarar den så gör det ingen jätte skillnad på drift kostnaden om du lyckas sänka framledningen med tex 5 grader och mer ska du nog inte räkna med.
 
Det långa elementet ser ut att kunna vara Lenhovda MR.
2400 långt ger 64 sektioner om det verkligen är MR. Med en höjd av 59 cm ger det ca 1250 watt vid delta 30 grader.

Dubbelpanel med konvektionsplåtar (typ 22) i måtten 2400x600 ger 2100 watt. Dessa bygger dock 135 mm från väggen - 35 mm mer än MR.
Typ 21, dubbelpanel med en konvektionsplåt bygger 100 mm precis som MR, men då får man bara lite drygt 1600 watt.
 
Man kan ju undra vad dom ger inbyggda i element skydd ?
 
Steg 1 är väl att rengöra elementen och skydden ordentligt så att luften kan cirkulera fritt. Steg 2 är att testa med lite lägre framledningstemperatur.
Moderna vattenfyllda element har inte per automatik en större värmeavgivning än gamla segmentradiatorer. Men är bra mycket fulare.
 
K
Ett riktigt luftigt elementskydd som det på bilden ovan kan väl inte hindra flödet av luft speciellt mycket. En förbättring skulle väl i så fall vara att öppna en spalt i botten
 
Jag kanske ska förtydliga att jag inte har ett problem i dagsläget med värme, men förhoppningen är att kunna få bättre driftsekonomi efter ombyggnaden och eftersom 3/4 av huset då kommer att ha golvvärme hade det varit trevligt att kunna ha en framledningstemperatur anpassad för det, istället för att förlora effektivitet pga de tre kvarvarande radiatorerna.

G GabrielH skrev:
Det långa elementet ser ut att kunna vara Lenhovda MR.
2400 långt ger 64 sektioner om det verkligen är MR. Med en höjd av 59 cm ger det ca 1250 watt vid delta 30 grader.

Dubbelpanel med konvektionsplåtar (typ 22) i måtten 2400x600 ger 2100 watt. Dessa bygger dock 135 mm från väggen - 35 mm mer än MR.
Typ 21, dubbelpanel med en konvektionsplåt bygger 100 mm precis som MR, men då får man bara lite drygt 1600 watt.
Delta 30 är då skillnaden i framledning och returtemperatur? Det låter väldigt högt, men att det avger m'stam dubbelt så mycket borde gälla vid lägre temperatur också?

Att de moderna är fulare är inte så stort problem eftersom de ändå ska stå bakom elementskydd...

Oavsett så har jag för tillfället bestämt mig för att låta vår VVS-are byta luftningsventilerna på alla tre elementen i samband med att han anslutet golvvärmen på ovanvåningen, så får jag längre fram utvärdera om jag ska byta ut radiatorerna.
 
Delta 30 här menas skillnaden i rumstemp o framledning.
 
K Kallebo skrev:
Ett riktigt luftigt elementskydd som det på bilden ovan kan väl inte hindra flödet av luft speciellt mycket. En förbättring skulle väl i så fall vara att öppna en spalt i botten
Tanken är ju att luften ska kunna stiga efter radiatorn nu är ju den gamla typen av radd öppen så där kanske luften lättare cirkulerar än med moderna raddar som har helt slätt framsida och där det måste finnas möjlighet för luften att komma in nere samt ut där uppe
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.