A
T Thomas_Blekinge skrev:
???
Dåligt utryckt av mig. Agget har bara 4 kablar. Hur kopplar man en 3 fas med 5 kablar till en 3 fas med 4 :) Det är utrett nu !!

A
T Tobbe_3 skrev:
Rent tekniskt kan du driva ett bastuaggregatet från en byggcentral. Att bastuaggregatet enbart kräver 3 faser och skyddsjord är inget problem. Man ansluter ingen ledare till nollstiftet i cee kontakten. Den kopplingen är normal vid t.ex motordrift.

Att göra tvärtom är däremot inte lämpligt eller tillåtet. Förövrigt är det ingen lämplig installation att ha ett löst bastuaggregat i ett rum. Om det gäller rumsuppvärming , då finns det mer passande apparater.
Ska då nollan ej vara kopplad i båda ändarna av 3 fas sladden eller räcker det med att jag inte kopplar in den i bastuagget?

A
L Leif i Skåne skrev:
OBS det är felkopplat på bilden !!!!!!

Jord skall ej sitta till vänster i bilden ej fas till höljet !!

Som jag ser det inga problem.
Om du använder en 5-ledare 2.5 mm² gummikabel skall inte nollan kopplas in, jag brukar i sådana fall linda den runt klingan på en skruvmejsel så det blit en spiral, så man ser att den är utlämnad med vilje.
En 4-ledare kabel är bara att koppla in men inte som på bilden!!
Dett aggregat är Y- kopplat och termostatet/timer bryter 2 faser.
Tack tack :)
Visst menar du att jord ska sitta till vänster och inte till höger som den nu är kopplad?

A
R RoBo skrev:
Du skriver ju koppla till byggcentralen inte från byggcentralen ? Därför ingen förstod.
Jag pudlar!

A
GK100 GK100 skrev:
Frågan är vad du ansluter din byggcentral till och varför du ska gå den vägen. Är det något tillfälligt med bastun som du kör någon enstaka gång behöver det inte vara fel men är det något permanent ska du ordna fast matning dit.

Du ska ha korrekt fempoligt uttag till matningen av byggcentralen och den ska vara i skick med fungerande JFB. Är du så långt kommer du in på sakfrågan kring aggregatet och där verkar det enligt ovan som det är gjort för tre faser och jord. Då ska du inte ansluta någon nolla i aggregatet även om den är med i kabeln från byggcentralen.

På dina frågor verkar du lite för grön för att göra detta helt säkert så rådet tidigare att låta en elektriker titta på det håller jag med om.
Så jag ansluter helt enkelt inte nollan till aggregatet. Och det går ju inte heller. Men att nollan är ansluten i andra änden spelar ingen roll eller ?
Tack för ditt svar

Koppla ej in nollan i aggregatet men koppla in den i handsken !!!

En vacker dag behöver du kabeln till något annat klipper av den och monterar en hona /uttag då är det viktigt att nollan är ansluten i matande ända !!

• Gilla
Tobbe_3 och 4 till
  • Laddar…
JohannesP skrev:
Tack tack :)
Visst menar du att jord ska sitta till vänster och inte till höger som den nu är kopplad?
Gul/grön skall anslutas till höljet ! Där är ett metallbleck på en plint.

Det är lite förvirrande med höger / vänster !
Vi på forumet kan bara referera till bilden i inlägg # 17

• Gilla
1
  • Laddar…
A
L Leif i Skåne skrev:
Koppla ej in nollan i aggregatet men koppla in den i handsken !!!

En vacker dag behöver du kabeln till något annat klipper av den och monterar en hona /uttag då är det viktigt att nollan är ansluten i matande ända !!
Jag trodde också så

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
P Pumba skrev:
Som jag läser inläggen är det tvärt om.
Det finns en byggcentral som man vill plugga in kabeln från bastuaggregatet till

Borde ju inte vara några konstigheter alls, min nya kompressor jag köpte hade även den bara 3 faser + jord och det går ju hur bra som helst i ett 5 poligt uttag
Ja det verkar som om jag läst fel. :D

Mikael_L
Ska vi ta detta lite steg för steg.

1. Det är inte lämpligt att ansluta en bastuaggregat annat än fast anslutet (samt fast monterat i vägg naturligtvis också). Jag har lite svårt att säga att det skulle vara rent "olagligt", jag kan inte hiva fram någon klar regel.
Men om det nu verkligen bara är för en kortare tids tillfälligt bruk så blir det absolut mindre dåligt. Jag ogillar provisorium när det kommer till el, de har en tendens att bli permanenta, och ofta blir det dåligt förr eller senare.

2. Det är inga tekniska problem att koppla in bastuaggregatet med sladd till ett trefasuttag. Uttaget måste vara skyddat av jordfelsbrytare, detta kan medföra problem med ett äldre bastuaggregat då krypströmmarna kan bli för stora. Detta är ett problem som inte märks vid fast inkoppling utan JFB. Vid fast inkoppling är det inget krav på JFB.

3. Använd en gummisladd av bra och slitstark kvalitet, lägst RDO (H05RN-F), men RDOE (H07RN-F) är ännu bättre. Sätt en tillräckligt lång sladd så det inte blir någon trefashandske liggande i vattnet på golvet i bastun eller dess närhet där man rör sig.
Koppla in de tre faserna i aggregatet på plintar märkt 1,2 och 3, och skyddsjorden i plint märkt med jordsymbol (plinten som är punktsvetsad i chassit).
I handsken kopplar man in alla ledare, av den anledning som "Leif i Skåne" skrev.
Nu en mycket viktig sak. Du måste anordna en bra dragavlastning av sladden i aggregatet. Det får inte finnas någon risk att man kan dra ut sladden och få ut bara strömförande ledare.

4. Avsluta med att kontrollmäta chassit på det inkopplade aggregatet mot jord någon annanstans, åtminstone ett jordbleck i något vägguttag som går på annan säkringsgrupp.

Redigerat:
  • Gilla
Bo.Siltberg och 3 till
  • Laddar…
A
E EyEr0n skrev:
Ja det verkar som om jag läst fel. :D
Gruppkram

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:

1. Det är inte lämpligt att ansluta en bastuaggregat annat än fast anslutet (samt fast monterat i vägg naturligtvis också). Jag har lite svårt att säga att det skulle vara rent "olagligt", jag kan inte hiva fram någon klar regel.
Men om det nu verkligen bara är för en kortare tids tillfälligt bruk så blir det absolut mindre dåligt. Jag ogillar provisorium när det kommer till el, de har en tendens att bli permanenta, och ofta blir det dåligt förr eller senare.

2. Det är inga tekniska problem att koppla in bastuaggregatet med sladd till ett trefasuttag. Uttaget måste vara skyddat av jordfelsbrytare, detta kan medföra problem med ett äldre bastuaggregat då krypströmmarna kan bli för stora. Detta är ett problem som inte märks vid fast inkoppling utan JFB. Vid fast inkoppling är det inget krav på JFB.

3. Använd en gummisladd av bra och slitstark kvalitet, lägst RDO (H07RN-F), men RDOE (H07RN-F) är ännu bättre. Sätt en tillräckligt lång sladd så det inte blir någon trefashandske liggande i vattnet på golvet i bastun eller dess närhet där man rör sig.
Koppla in de tre faserna i aggregatet på plintar märkt 1,2 och 3, och skyddsjorden i plint märkt med jordsymbol (plinten som är punktsvetsad i chassit).
I handsken kopplar man in alla ledare, av den anledning som "Leif i Skåne" skrev.
Nu en mycket viktig sak. Du måste anordna en bra dragavlastning av sladden i aggregatet. Det får inte finnas någon risk att man kan dra ut sladden och få ut bara strömförande ledare.

4. Avsluta med att kontrollmäta chassit på det inkopplade aggregatet mot jord någon annanstans, åtminstone ett jordbleck i något vägguttag som går på annan säkringsgrupp.
Riktigt klart och pedagogiskt som vanligt, TS borde kunna ta sig genom det hela lite försiktigt med detta i bakhuvudet.

Bara en liten rättning för sakens skull om det nu väljs RDO är det bäst att leta efter H05RN-F enligt sentida beteckning, men varför inte direkt gå på lite robustare H07RN-F. (Siffrorna 05 och 07 står för 0.5 respektive 0.7 kV märkspänning).

Mikael_L
GK100 GK100 skrev:
Bara en liten rättning för sakens skull om det nu väljs RDO är det bäst att leta efter H05RN-F enligt sentida beteckning, men varför inte direkt gå på lite robustare H07RN-F. (Siffrorna 05 och 07 står för 0.5 respektive 0.7 kV märkspänning).
:oops: Såg nu att jag skrivit fel, H07 på båda ... :oops:
Jag har korrigerat i mitt inlägg.

A
Mikael_L Mikael_L skrev:

3. Använd en gummisladd av bra och slitstark kvalitet, lägst RDO (H05RN-F), men RDOE (H07RN-F) är ännu bättre. Sätt en tillräckligt lång sladd så det inte blir någon trefashandske liggande i vattnet på golvet i bastun eller dess närhet där man rör sig.

Tack så mycket :)

A
Nu är den inkopplad och allt gick bra. Tack för alla råd

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.