A
Jag skrev att jag vill koppla agg till byggcrntral. I första inlägget. Blev idiotförklarad. Jag tyckte jag uttryckte mig tydligt?

• Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
A
Elektrisk anslutningspanel med kablar och säkringskomponenter inuti en metallbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Etikett med installationsmått och instruktioner för montering under snedtak på svenska och finska.
Skapa konto
Typskylt på en elektrisk enhet som visar specifikationer och diagram, märkt Bahco Komfort, Enköping SWEDEN.
Skapa konto

Mikael_L
JohannesP skrev:
Jag skrev att jag vill koppla agg till byggcrntral. I första inlägget. Blev idiotförklarad. Jag tyckte jag uttryckte mig tydligt?
Jag uppfattade dig rätt från början, men när andra ifrågasatte det så insåg jag att det var inte helt glasklart.

Men helt klart går det där aggregatet att koppla in på en byggcentral.
OBS På bilden är det felkopplat, det är livsfarligt OBS.
Med den koppling som syns på bilden blir bastuaggregatets hölje strömförande.

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
OBS det är felkopplat på bilden !!!!!!

Jord skall ej sitta till vänster i bilden ej fas till höljet !!

Som jag ser det inga problem.
Om du använder en 5-ledare 2.5 mm² gummikabel skall inte nollan kopplas in, jag brukar i sådana fall linda den runt klingan på en skruvmejsel så det blit en spiral, så man ser att den är utlämnad med vilje.
En 4-ledare kabel är bara att koppla in men inte som på bilden!!
Dett aggregat är Y- kopplat och termostatet/timer bryter 2 faser.

Redigerat:
JohannesP skrev:
Du skriver ju koppla till byggcentralen inte från byggcentralen ? Därför ingen förstod.

• Gilla
1
  • Laddar…
A
Jag pudlar och ber om ursäkt. Kan inte termerna.
Trefas sladden ska stoppas in i en bygg central. Gissar att det är att koppla från som ni säger.

A
Jag har inte kopplat Agget än. Jag tänkte jord skulle vara till vänster och inte som det är kopplat tidigare.
Att jorden kopplas där den är ansluten till chsssit

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Precis. Som det är kopplat nu så kommer man att få en rejäl överraskning när man kastar vatten på aggregatet...

• Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
A
Det var använts i en bastu tidigare.

A
Köpte det av en kund när vi rev bastun

Rent tekniskt kan du driva ett bastuaggregatet från en byggcentral. Att bastuaggregatet enbart kräver 3 faser och skyddsjord är inget problem. Man ansluter ingen ledare till nollstiftet i cee kontakten. Den kopplingen är normal vid t.ex motordrift.

Att göra tvärtom är däremot inte lämpligt eller tillåtet. Förövrigt är det ingen lämplig installation att ha ett löst bastuaggregat i ett rum. Om det gäller rumsuppvärming , då finns det mer passande apparater.

JohannesP skrev:
koppla till en 3 fas kabel med 5 kablar
???

JohannesP skrev:
Köpte det av en kund när vi rev bastun
Enda rimliga är att den kunden har haft den felkopplad i andra änden också. Annars hade kunden varit död.

Fast om man tänker på det. Hur många vidrör någonsin ett varmt bastuaggregat? Och när det är kallt så är ju faserna brutna.

Det kan ha suttit där som en dödsfälla i många år, utan att upptäckas.

• Gilla
1
  • Laddar…
Hur ser det ut med jordfelsbrytare? Skulle starkt rekommendera det även om det kan vara känsligt på aggregat man öser vatten på.

A
H hempularen skrev:
Enda rimliga är att den kunden har haft den felkopplad i andra änden också. Annars hade kunden varit död.

Fast om man tänker på det. Hur många vidrör någonsin ett varmt bastuaggregat? Och när det är kallt så är ju faserna brutna.

Det kan ha suttit där som en dödsfälla i många år, utan att upptäckas.
Jag tror det funnits en anledning. För det är klart ngn måste tagit i bastun under alla dessa år

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.