6 575 läst · 44 svar
7k läst
44 svar
Koppla gammal 3 fas till bygg central?
Jag uppfattade dig rätt från början, men när andra ifrågasatte det så insåg jag att det var inte helt glasklart.JohannesP skrev:
Men helt klart går det där aggregatet att koppla in på en byggcentral.
OBS På bilden är det felkopplat, det är livsfarligt OBS.
Med den koppling som syns på bilden blir bastuaggregatets hölje strömförande.
OBS det är felkopplat på bilden !!!!!!
Jord skall ej sitta till vänster i bilden ej fas till höljet !!
Som jag ser det inga problem.
Om du använder en 5-ledare 2.5 mm² gummikabel skall inte nollan kopplas in, jag brukar i sådana fall linda den runt klingan på en skruvmejsel så det blit en spiral, så man ser att den är utlämnad med vilje.
En 4-ledare kabel är bara att koppla in men inte som på bilden!!
Dett aggregat är Y- kopplat och termostatet/timer bryter 2 faser.
Jord skall ej sitta till vänster i bilden ej fas till höljet !!
Som jag ser det inga problem.
Om du använder en 5-ledare 2.5 mm² gummikabel skall inte nollan kopplas in, jag brukar i sådana fall linda den runt klingan på en skruvmejsel så det blit en spiral, så man ser att den är utlämnad med vilje.
En 4-ledare kabel är bara att koppla in men inte som på bilden!!
Dett aggregat är Y- kopplat och termostatet/timer bryter 2 faser.
Redigerat:
Rent tekniskt kan du driva ett bastuaggregatet från en byggcentral. Att bastuaggregatet enbart kräver 3 faser och skyddsjord är inget problem. Man ansluter ingen ledare till nollstiftet i cee kontakten. Den kopplingen är normal vid t.ex motordrift.
Att göra tvärtom är däremot inte lämpligt eller tillåtet. Förövrigt är det ingen lämplig installation att ha ett löst bastuaggregat i ett rum. Om det gäller rumsuppvärming , då finns det mer passande apparater.
Att göra tvärtom är däremot inte lämpligt eller tillåtet. Förövrigt är det ingen lämplig installation att ha ett löst bastuaggregat i ett rum. Om det gäller rumsuppvärming , då finns det mer passande apparater.
Medlem
· Blekinge
· 10 432 inlägg
Moderator
· Stockholm
· 52 332 inlägg
Enda rimliga är att den kunden har haft den felkopplad i andra änden också. Annars hade kunden varit död.JohannesP skrev:
Fast om man tänker på det. Hur många vidrör någonsin ett varmt bastuaggregat? Och när det är kallt så är ju faserna brutna.
Det kan ha suttit där som en dödsfälla i många år, utan att upptäckas.
Jag tror det funnits en anledning. För det är klart ngn måste tagit i bastun under alla dessa årH hempularen skrev:Enda rimliga är att den kunden har haft den felkopplad i andra änden också. Annars hade kunden varit död.
Fast om man tänker på det. Hur många vidrör någonsin ett varmt bastuaggregat? Och när det är kallt så är ju faserna brutna.
Det kan ha suttit där som en dödsfälla i många år, utan att upptäckas.