Hej!

har snart färdigställt golvbjäklaget till min utbyggnad 3,6mx10m. Snart dags för regling av väggar. Finns ju en mängd trådar och youtube-klibb om hur man reglar en "vanlig" vägg, men hur ska man tänka då man reglar kortsidan av byggnaden. Jag kommer ha ett sluttande tak ut från befintligt hus, alltså ingen brutet tak på bygget.

1. Reglarna på bilden jag bifogat är alla 170x45 med cc60 men jag är osäker på hur man ska tänka med de tvärgående kortlingarna: räcker det med sådana och i så fall - i vilken höjd ger de mest stabilitet? Eller ska man ha en regel liggandes på högkant som ett bärlag upptill och som man placerar i infasning av stående reglar?

2. Infästningen i befintligt hus? Sätter man en regel emot och förankrar i befintligt hus? Och ska man låta reglarna vila uppe på denna regel eller ska man montera dem i sidan på regeln?

3. Taket, jag kommer välja limträbalk eller vanlig regel (har inte bestämt vilket ännu) men ska ha dessa i ETT fack, det blir fria längder på cirka 3,60 m men givetvis väljer jag en tjocklek och cc som håller. Men det jag inte fattar är hur man gör på sidorna där tacket ska sticka ut. I och med att jag endast ska ha reglar ut från huset så antar jag att jag får fästa regel/limträbalk på korrekt avstånd utanför utbyggnad - dvs att regeln sticker ut så långt som taket ska bli brett. Och att jag får låta den regel som fungerar som infästningen för reglarna i nock löpa ut utanför huset och även funka som förankring för de takreglar som sitter ytterst.

Tacksam för all input!
 
L
Inga fönster på gavlarna ? Kanske kottlingar 1,5 m upp i gaveln för att styva upp , ståndarna är rätt långa , takbeklädnad råspont ??
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Inga fönster på gavlarna ? Kanske kottlingar 1,5 m upp i gaveln för att styva upp , ståndarna är rätt långa , takbeklädnad råspont ??
Tack för svar! Jo, fönster på ena kortsidan och råspont på taket. "Ritningen" är för sidan utan fönster dock. Ska vara ett avlångt liggande fönster. Har inte hittat något bra än men det litar åt något som är över metern brett så där blir jag lite osäker med reglingen.
 
L
Då måttar du in fönstret och får reglar över och under detta , tänk till om fönstret blir långt , med avväxlingen ovanför , kanske 125X45 på högkant eller så , infällt i stående på sidorna ,
Angånde taket , gavel , råspont , bara dra ut dom så långt språng du vill ha plus lite till ,
när allt är lagt , mätt , snörslå och såga av , klart med utsprånget , en trekantslist i ytterkant för pappen att vika upp mot
Hoppas du förstår
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
Då måttar du in fönstret och får reglar över och under detta , tänk till om fönstret blir långt , med avväxlingen ovanför , kanske 125X45 på högkant eller så , infällt i stående på sidorna ,
Angånde taket , gavel , råspont , bara dra ut dom så långt språng du vill ha plus lite till ,
när allt är lagt , mätt , snörslå och såga av , klart med utsprånget , en trekantslist i ytterkant för pappen att vika upp mot
Hoppas du förstår
Tackar! Gaveln, ska även det vara en takregel eller kan man ta klenare där?
 
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
Tackar! Gaveln, ska även det vara en takregel eller kan man ta klenare där?
Regel ovanför som på bilden då eller behöver den gå ut ännu mer åt sidorna?
 
1) Kortlingar ger mest nytta på halva höjden. Man kan välja ett annat höjdläge om de behövs för att kunna skruva i. Upptill avslutar man normalt med en liggande regel, ett hammarband, som takbjälkarna vilar på.

2) Förankringen i det befintliga huset beror lite på hur dess yttervägg ser ut. Generellt sett är en horisontell regel som är ordentligt infäst i den gamla ytterväggen ett bra upplag för nya takbjälkar.

3) Om du klär taket ovanifrån med råspont, kan du låta denna sticka ut lämpligt taksprångsavstånd, ca 300 mm. I denna råspont fäster du vindskivor enlig bifogade skiss. Om du inte bor i Skåne kommer du behöva minst 45x220 C24 c/c 1200 mm som takbjälkar. Skiss som illustrerar förankring av horisontell regel i en yttervägg för upplag av takbjälkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
1) Kortlingar ger mest nytta på halva höjden. Man kan välja ett annat höjdläge om de behövs för att kunna skruva i. Upptill avslutar man normalt med en liggande regel, ett hammarband, som takbjälkarna vilar på.

2) Förankringen i det befintliga huset beror lite på hur dess yttervägg ser ut. Generellt sett är en horisontell regel som är ordentligt infäst i den gamla ytterväggen ett bra upplag för nya takbjälkar.

3) Om du klär taket ovanifrån med råspont, kan du låta denna sticka ut lämpligt taksprångsavstånd, ca 300 mm. I denna råspont fäster du vindskivor enlig bifogade skiss. Om du inte bor i Skåne kommer du behöva minst 45x220 C24 c/c 1200 mm som takbjälkar.[bild]
Stort tack för mycket informativt svar Justus! Och takreglarna fäster man i sidan på den horisontella regeln?
 
Ja. Gärna med hjälp av gaffelankare eller liknande beslag. Man måste alltid tänka på förekomsten av lyftande krafter. De är särskilt vanliga på läsidan av ett tak.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Ang
J justusandersson skrev:
Ja. Gärna med hjälp av gaffelankare eller liknande beslag. Man måste alltid tänka på förekomsten av lyftande krafter. De är särskilt vanliga på läsidan av ett tak.
angående dimensionering av takreglar så säger svensk trä-appen att 3,36 m är längsta längd för 45x220 med 120 cc men det står även "Max 5 graders lutning" i deras exempel... kan man tolka det som att med mer lutning på taket desto längre spännvid som regeln klarar av? Det låter ju troligt då belastningen rimligtvis borde bli mindre desto mer taket lutar eller? Mitt kommer ju endast ha en 3,50 m spännvid
 
J justusandersson skrev:
Ja. Gärna med hjälp av gaffelankare eller liknande beslag. Man måste alltid tänka på förekomsten av lyftande krafter. De är särskilt vanliga på läsidan av ett tak.
Har man gaffelankare både upptill - vid nock - och nertill?
 
Ju större lutning ett tak har desto större andel av taklasten kommer att uppträda i form av en normalkraft i bjälkens längdriktning och desto mindre del som en nedböjande kraft i bjälkens längdriktning. En konsekvens av det är att samma virkesdimension klarar en större spännvidd. Nu måste man upp i större taklutningar för att det skall få någon egentlig betydelse. Vid 30 graders lutning är den böjande kraften reducerad med 87 %, vid 45 grader med 70 %. Större taklutning har också effekt när det gäller beräkningen av snölast. Denna reduceras från och med 30 grader och är vid 45 grader hälften så stor och över 60 grader noll. En taklutning på 45 grader är mycket gynnsam ur konstruktionssynpunkt.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm och 1 till
  • Laddar…
Torbjörn Lindholm Torbjörn Lindholm skrev:
Har man gaffelankare både upptill - vid nock - och nertill?
Ja.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Ja.
Ah, då sätter man regel i väggen och ställer sedan takregel på den och fäster ihop dem med gaffelankare?
 
Ja.
 
  • Gilla
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.