hej

Jag tänkte sätta 9st downlights i vårt nya kök. Tänkte köpa tre downlight-set med tre spottar och tillhörande drivdon och grenbox/ set.

Det finns befintlig el i taket till befintlig belysning.

Min fråga är om jag utifrån den befintliga elen kan förgrena till tre kablar som var och en går in i ett drivdon och på så sätt få allt att funka?

Tacksam för svar.
Robert

Svårt att greppa vad du menar. Drivdonen har väl sina stickkontakter som ska kopplas till ett eluttag.

E etompau skrev:
Svårt att greppa vad du menar. Drivdonen har väl sina stickkontakter som ska kopplas till ett eluttag.
Ja de måste ju få el in, antingen om det är stickkontakter eller att man ansluter el på annat sätt genom kopplingsplint. Iom att jag sätter dem i sänkt tak finns ju inga stickkontakter. Men frågan handlar snarare om jag kan förgrena de befintliga elen till tre kablar som man kan ansluta till drivdonen via kopplingsplintar. Och att de tre downlight-seten sedan kan styras av den dimmer som är kopplad till befintlig el idag.

Hur drivdonen styrs beror på vilken typ du avser att använda. Många har ingångar för återfjädrande knapp och kan synka sin dimning mellan flera olika drivenheter.

Befintlig el - hur ser den ut?

• Gilla
Tomatpinne
  • Laddar…
tommib
Istället för att hålla på med downlight-set och trafos som är gjorda för stickproppsanslutning, köp riktiga grejer som är avsedda för fast installation. Om du vill komma undan billigt har Malmbergs ok prylar där deras MD-99 för konstantström är en vanlig spot. Ett eller möjligen två synkroniserade drivdon räcker för din tänkta belastning.

tommib tommib skrev:
Istället för att hålla på med downlight-set och trafos som är gjorda för stickproppsanslutning, köp riktiga grejer som är avsedda för fast installation. Om du vill komma undan billigt har Malmbergs ok prylar där deras MD-99 för konstantström är en vanlig spot. Ett eller möjligen två synkroniserade drivdon räcker för din tänkta belastning.
Hej det är exakt de Malmbergs du nämner jag tänkte köpa. De säljer ett set om 3 hos byggmax.

https://www.byggmax.se/belysning/in...ghts/downlightset-md-99-malmbergs-vit-p643298

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.