3 379 läst · 32 svar
3k läst
32 svar
Frågor som jag funderat på ett tag
Jo att ställa KA till svart e svårt då han utsåg sig sj till det byggaren alltså.. Sur på mig sj för att man inte tog reda på mer tidigare, kunde väll aldrig tro att det skulle kunna gå så här fel.
Sen angående hemförsäkring så har jag det men tyvärr gäller den inte mitt ärende utan det får jag ta med min byggförsäkring hänvisade hon mig så snällt..
"Men det e ju just det att jag inte ha nån" Tyvärr då kan vi inte hjälpa dig va vad jag fick till svar.. Jag har Folksam om det nu spelar nån roll.. Så här sitter jag nu med ett hus som inte e färdigt som skulle ha varit klart 20aug. Skulder upp över öronen pga att jag inte får dom avdrag på saker som jag legat ute med. Ena bolaget i Konkurs det andra ja vilket skämt.. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Sen angående hemförsäkring så har jag det men tyvärr gäller den inte mitt ärende utan det får jag ta med min byggförsäkring hänvisade hon mig så snällt..
"Men det e ju just det att jag inte ha nån" Tyvärr då kan vi inte hjälpa dig va vad jag fick till svar.. Jag har Folksam om det nu spelar nån roll.. Så här sitter jag nu med ett hus som inte e färdigt som skulle ha varit klart 20aug. Skulder upp över öronen pga att jag inte får dom avdrag på saker som jag legat ute med. Ena bolaget i Konkurs det andra ja vilket skämt.. Vet inte om man ska skratta eller gråta.
Hm om det kan vara till någon tröst är vi ju fler som gått i fällorna du beskriver se trådenlier skrev:Jo att ställa KA till svart e svårt då han utsåg sig sj till det byggaren alltså.. Sur på mig sj för att man inte tog reda på mer tidigare, kunde väll aldrig tro att det skulle kunna gå så här fel.
http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=20478
Men Carlssoni har rätt - har du hemförsäkring har du troligen ett rättsskydd i den! Rättsskyddet är utformat på olika sätt i olika försäkringar men i vårt fall betalade vi 10% och taket i försäkringen var 120 tkr. Rättsskyddet kommer alltså inte att hjälpa dig med att bygga klart huset men väl att skaffa en advokat som kan hjälpa dig med allt det trassliga juridiska.
Men varför sa hon då på mitt försäkringsbolag att jag inte hade rätt till advokat??Men Carlssoni har rätt - har du hemförsäkring har du troligen ett rättsskydd i den! Rättsskyddet är utformat på olika sätt i olika försäkringar men i vårt fall betalade vi 10% och taket i försäkringen var 120 tkr. Rättsskyddet kommer alltså inte att hjälpa dig med att bygga klart huset men väl att skaffa en advokat som kan hjälpa dig med allt det trassliga juridiska.
Konstigt det hära, jag ville ju bara ställa byggaren mot väggen. Jag ska kolla en extra gång hon kanske missuppfattade mig.. Man kan ju alltid hoppas.
Ja du co du hade inte heller en rolig story :'( Började nästan tro att vi anlitat samma byggfirma.
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Finessen med att ställa KA till svars skulle v. kunna vara att han ev. är personligen ansvarig för sina insatser som KA. Dvs det skulle kunna vara så att det kravet skulle kunna gå förbi konkursboet.
Tror du att det skulle gå? Isåfall ska jag prova Jag vet igentligen inte vad han haft för uppgift för KA som blev utsedd i början har jag aldrig träffat och vet igentligen inte vem personen i fråga är. Det ända jag vet är att han var delaktig i företaget. Min Andra KA är han som tog över bygget, men ändå inte verkar veta ett dugg.. Nä det e sån soppa så jag skulle verkligen behöva hjälp av en bra jurist.. Det e inte bara en sak som gått snett i detta kontraktskrivande, ju mer man rotar ju mer hittar man som e fel
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Tror och tror, det kanske är en punkt att kontrollera med en advokat. Troligen är det lite långsökt, men finessen som jag ser är att det troligen är en oväntad vändning för era bedragare.
Du säger "andra" KA. Nu blir jag lite förvirrad. Man byter ju inte KA bara för att man byter entrepenör. Det är ju en post som är kopplad till bygglovet.
Du säger "andra" KA. Nu blir jag lite förvirrad. Man byter ju inte KA bara för att man byter entrepenör. Det är ju en post som är kopplad till bygglovet.
Angående rättsskyddet på din hemförsäkring: Den dam som basar för rättsskyddet hos Folksam vet hur en slipsten ska dras ( jag tror mig veta vem du menar... ) .
;D
Du bör därför inte ta hennes tolkning som den enda tänkbara. Det är mycket sannolikt att hon ändrar åsikt när ditt anspråk på rättsskydd formuleras i "skarpt läge" av en advokat, som har lika mycket skinn på näsan som Folksamdamen själv...
;D
Du bör därför inte ta hennes tolkning som den enda tänkbara. Det är mycket sannolikt att hon ändrar åsikt när ditt anspråk på rättsskydd formuleras i "skarpt läge" av en advokat, som har lika mycket skinn på näsan som Folksamdamen själv...
Jag har varken anlitat eller ändrat KA det har min byggare gjort Först anlitade han en som var inblandad i företaget som gick i konkurs.. Och varför min andra byggare anlitade honom var för att han hade riksbehörighet.. Sen när dom konkade så utsåg han sig själv till KA alltså han som skulle bygga färdigt huset.. Det e så krångligt allt det här men den nya och den gamla byggaren hade någon form av samarbete..
billy_baver Du menar att om jag anlitar en advokat till att kolla så kommer damen på folksam att ge med sig??
Moderator
· Stockholm
· 52 303 inlägg
Ingen annan än du som beställare kan välja KA, eller byta.
Jepp! Jag menar att du bör låta en advokat bedöma dina utsikter att avkräva rättsskydd på din hemförsäkring. F-bolaget är din motpart, som ibland inte frivilligt kommer till samma slutsats som du...
många inlägg i denna tråkiga historia, och som nämns, byggherren har ett stort ansvar.
Vad jag inte får kläm på, är om de 550.000 utbetalda är första lyftet. Normalt brukar banken dyka upp vid första lyftet.
Men sedan är det spärrförbindelserna, överlät man dessa på annan byggare med nytt avtal/kontrakt? eller var det bara så att pengarna skulle gå till annan byggare?
Men lier säger han flyttat in i huset, då kanske det inte är så mycket jobb kvar.
Har alla pengar betalats ut, eller hålls en del inne?
Detta liknar min husaffär, men jag höll inne de sista 220` och det blev ett febrilt hackande på mig, för alla ville ha dessa stålar= konkursförv. andra entrepenörer och inte minst GAR-BO ;D= skurkföretag.
Du lär nog inte få hjälp från någon av dessa, och inte heller av kommunen
Försök att själv fixa till så att inget på bygget blir skadat av nederbörd.
Kan nämna att mitt ärende tog 7år, d v s tvisten om de 220`, som domstolen ansåg att jag fick behålla. Motpartens advokat väste till mig- nu fick du ett billigt hus- ;D
Vad jag inte får kläm på, är om de 550.000 utbetalda är första lyftet. Normalt brukar banken dyka upp vid första lyftet.
Men sedan är det spärrförbindelserna, överlät man dessa på annan byggare med nytt avtal/kontrakt? eller var det bara så att pengarna skulle gå till annan byggare?
Men lier säger han flyttat in i huset, då kanske det inte är så mycket jobb kvar.
Har alla pengar betalats ut, eller hålls en del inne?
Detta liknar min husaffär, men jag höll inne de sista 220` och det blev ett febrilt hackande på mig, för alla ville ha dessa stålar= konkursförv. andra entrepenörer och inte minst GAR-BO ;D= skurkföretag.
Du lär nog inte få hjälp från någon av dessa, och inte heller av kommunen
Försök att själv fixa till så att inget på bygget blir skadat av nederbörd.
Kan nämna att mitt ärende tog 7år, d v s tvisten om de 220`, som domstolen ansåg att jag fick behålla. Motpartens advokat väste till mig- nu fick du ett billigt hus- ;D
Jo vi har fått flytta in i huset det som återstår är en del takpannor, nockpannor fixa till ränndalar fixa plåtar runt fönster och på vindskivor laga husgrunden på ett ställe där den gått sönder, en del stuprör och hängrännor det fattas anlsutningar från hängrännor ner till backen Byte av 2st ytterdörrar fönsterspröjs täckplåtar som går mellan tornet och hustaket viktiga anser jag i detta rusk. bräda till golvet på balkongen, laga ett hål som dom borrade fel för friskluftsventilen, lite lockbrädor och fönsterinklädnad, dra ny ventilation pga av den dom monterad inte e godkänd > lite underspikning av takfoten e kvar åxo. På insidan är det kvar att byta ut ett ex antal klinkersplattor, spishäll som dom repat, frysdörr som e bynglig, göra diskbänksskåp säkert för ev vattenskada det skall läggas en matta i det, några tapetvåder ska fixas knoppar som fattas till garderoberna.. Så lite småjox e det kvar har säkert glömt nått ,men i det stora hela så är det det som fattas
Just nu så håller jag bara inne 150000kr vilket e på tok för lite och banken flyttade över spärrförbindelsen på det nya företaget. Dom 550000kr som e lyft är fördelat på 2st lyft det ena är uppstart det andra är färdig grund.. Och jag kan inte säga att mitt hus blev billigt i slutänden, får väll se om man överhuvudtaget har råd att bo kvar, ser inte lovande ut just nu iaf :'(
Just nu så håller jag bara inne 150000kr vilket e på tok för lite och banken flyttade över spärrförbindelsen på det nya företaget. Dom 550000kr som e lyft är fördelat på 2st lyft det ena är uppstart det andra är färdig grund.. Och jag kan inte säga att mitt hus blev billigt i slutänden, får väll se om man överhuvudtaget har råd att bo kvar, ser inte lovande ut just nu iaf :'(
Försök att fixa till det väsentliga, så att det inte uppstår andra följdskador, det är ändå ditt hus. Dokumentera=fota allt som rättas till.
Som jag förstår det med spärrförbindelserna, så är det endast pengaströmmen som ändrat riktning, ditt avtal med första byggaren ligger kvar. Innebär även att du har inget avtal med byggare nr 2, endast att pengarna skall betalas dit, när huset är färdigställt.
Vad gäller konkursförvaltarna, så kommer dessa att höra av sig med sin respektive fodran på dig, men då hänvisar du till brist och fel, och att du håller inne pengarna tills att huset är färdigställt. Vill råda dig att inte själv ta kontakt med kkf, det får ligga i deras intresse att slutföra jobben. Möjligheten finns även att de efter att du påpekat brist o fel, inte hör av sig på 3 år, då förfaller fordran. De som nu har en GAR-BO försäkring i detta läget, kan råka riktigt illa ut, om dom inte ser upp. Konkursförvaltaren kontaktar GAR-BO för att höra deras syn på eländet, samt hur man bedömer kostnaderna för att slutföra entrepenaden. Men dom felen du nämner lier,
kommer inte att ersättas av någon försäkring, då varje skada/fel skall uppgå till minst ett halvt basbelopp. Kanske kommer man fram till att en ersättning på 18.000 kan vara rimlig. Försäkringsbolaget begär då att byggherren skickar in de pengar som hålls inne, och så delar bolaget upp dessa, 18000 till byggherren 52000 till konkursboet och så resten i egen ficka ;D. Vad man inte räknade med i mitt fall, var att jag ville inte använda mig av försäkringen för varför skulle jag det, jag hade ju pengar, jag höll inne 220`. Så håll hårt i dina 150000:- lier, släpp inte en krona ifån dig.
Tyvärr får du finna dig i att det kan ta tid, innan allt i huset är färdigställt, vilket du förmodligen själv får ombesörja, med de pengar du håller inne. Konkursförvaltarna kommer inte att gå till domstol med sina krav på dig, men det är inte ovanligt att man överlåter fodran på en 3-dje klassens brännvinsadvokat, som då vill driva in skulden.
Men åter igen, ligg lågt.
Lite mycket OT kanske, men ändå viktigt att visa, att dessa skurkar till byggare fort-
sätter precis som tidigare, det verkar som att alla nya lagar är verkningslösa.
Som jag förstår det med spärrförbindelserna, så är det endast pengaströmmen som ändrat riktning, ditt avtal med första byggaren ligger kvar. Innebär även att du har inget avtal med byggare nr 2, endast att pengarna skall betalas dit, när huset är färdigställt.
Vad gäller konkursförvaltarna, så kommer dessa att höra av sig med sin respektive fodran på dig, men då hänvisar du till brist och fel, och att du håller inne pengarna tills att huset är färdigställt. Vill råda dig att inte själv ta kontakt med kkf, det får ligga i deras intresse att slutföra jobben. Möjligheten finns även att de efter att du påpekat brist o fel, inte hör av sig på 3 år, då förfaller fordran. De som nu har en GAR-BO försäkring i detta läget, kan råka riktigt illa ut, om dom inte ser upp. Konkursförvaltaren kontaktar GAR-BO för att höra deras syn på eländet, samt hur man bedömer kostnaderna för att slutföra entrepenaden. Men dom felen du nämner lier,
kommer inte att ersättas av någon försäkring, då varje skada/fel skall uppgå till minst ett halvt basbelopp. Kanske kommer man fram till att en ersättning på 18.000 kan vara rimlig. Försäkringsbolaget begär då att byggherren skickar in de pengar som hålls inne, och så delar bolaget upp dessa, 18000 till byggherren 52000 till konkursboet och så resten i egen ficka ;D. Vad man inte räknade med i mitt fall, var att jag ville inte använda mig av försäkringen för varför skulle jag det, jag hade ju pengar, jag höll inne 220`. Så håll hårt i dina 150000:- lier, släpp inte en krona ifån dig.
Tyvärr får du finna dig i att det kan ta tid, innan allt i huset är färdigställt, vilket du förmodligen själv får ombesörja, med de pengar du håller inne. Konkursförvaltarna kommer inte att gå till domstol med sina krav på dig, men det är inte ovanligt att man överlåter fodran på en 3-dje klassens brännvinsadvokat, som då vill driva in skulden.
Men åter igen, ligg lågt.
Lite mycket OT kanske, men ändå viktigt att visa, att dessa skurkar till byggare fort-
sätter precis som tidigare, det verkar som att alla nya lagar är verkningslösa.
[quote author=lier link=1164715689/15#18 date=1164988106]
Men varför sa hon då på mitt försäkringsbolag att jag inte hade rätt till advokat??
Antingen kan det ju vara som billy_baver säger att det sitter ngn speciellt illmarig typ och bossar över Folksams ansvarsförsäkring : eller så kan det ju vara så att du inte frågade riktigt efter rätt sak - han kanske trodde att du ville använda rättsskyddet till att färdigställa huset (varför skulle hon annars hänvisa till byggfelsförsäkringen?). Rättskyddet kan bara hjälpa dig att anlita en advokat så ni kan få hjälp i de juridiska turerna mott byggfirman.
Jovisst verkar det som om vi använt samma firma fast metoderna att blåsa kunder i den här branschen verkar vara ganska lika var man än vänder sig i landet!
Men varför sa hon då på mitt försäkringsbolag att jag inte hade rätt till advokat??
Antingen kan det ju vara som billy_baver säger att det sitter ngn speciellt illmarig typ och bossar över Folksams ansvarsförsäkring : eller så kan det ju vara så att du inte frågade riktigt efter rätt sak - han kanske trodde att du ville använda rättsskyddet till att färdigställa huset (varför skulle hon annars hänvisa till byggfelsförsäkringen?). Rättskyddet kan bara hjälpa dig att anlita en advokat så ni kan få hjälp i de juridiska turerna mott byggfirman.
Jovisst verkar det som om vi använt samma firma fast metoderna att blåsa kunder i den här branschen verkar vara ganska lika var man än vänder sig i landet!
Hej!
Om det inte funkar när du ringer tillbaks till din försäkringsbyrå testa Konsumenternas försäkringsbyrå, hopplösa att komma fram till men fantastiska
08-22 58 00
http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/frames.asp
Se dessutom upp för dåliga advokater som säger att det går att "få rätt" fast det egentligen betyder att de vill ha arbete :-/ :-X >
/fiddeli
Om det inte funkar när du ringer tillbaks till din försäkringsbyrå testa Konsumenternas försäkringsbyrå, hopplösa att komma fram till men fantastiska
08-22 58 00
http://www.konsumenternasforsakringsbyra.se/frames.asp
Se dessutom upp för dåliga advokater som säger att det går att "få rätt" fast det egentligen betyder att de vill ha arbete :-/ :-X >
/fiddeli