Nyfiken på hur det gick!!

Vilken modell blev det m.m???

Till skillnad från vad som sagts tidigare har moderna motströmsvärmeväxlare högre verkningsgrad än roterande växlare.
Har du några källor till detta?

Det bildas dock kondensvatten i värmeväxlare - på vintern kan den frysa =minskar verkningsgraden, men hur mycket beror på växlarens/aggregatets kontruktion. Kondensvattnet måste kunna ledas bort.
Men det är även en funktion av hur fuktig inluften är.

Snailman
Det är inte mig du frågar men jag svarar ändå :),

Jag tyckte det stod mycket nyttigt i denna brochyr, (fick iallafall mig att tro att detta kan jag fixa själv ;))  http://www.fresh.se/p93834/files/Varmeatervinning_SE-2376.pdf

På sidan 6 jämförs effektiviteten mellan olika system

motströms 90-95%
roterande 80-85%

Har en plattvärmeväxlare idag, vill inte ha roterande (allergi) så det får nog bli ftx i nästa hus. (samt bergvärmepump med golvvärme, samt med frikyla)

Mitt nuvarande system är hopblandat med spisfläkten, så det skyr jag som pesten, spisfläkten ska gå rätt ut, utan att blandas in i något ventilationssystem.

Något att tänka på med motströms är att det bör kunna bypassas under sommaren. Det måste man göra med det system jag har idag, om man inte vill förgås i värme, har skaffat luft/luftvärmepump efter den gångna sommaren så nu kan jag köra ac om jag vill

Det är inte mig du frågar men jag svarar ändå
Det går så bra så :)

På sidan 6 jämförs effektiviteten mellan olika system

motströms 90-95%
roterande 80-85%
OK. Det får duga. Skulle helst sett en oberoende..

Mitt nuvarande system är hopblandat med spisfläkten,
Hjäälp. Det är ett absolut no-no. Vi har helt separat toppfläkt för det.

Något att tänka på med motströms är att det bör kunna bypassas under sommaren.
Jag har sett system med "sommarkassetter", en roterande kan man ju enkelt stänga av.

Snailman
En fråga från en som går i FTX-tankar: är en plattvärmeväxlare samma sak som en motströms växlare, eller vad är skillnaden?

Snailman
Energimyndigheten hade en teknikutvecklingstävling för några år sedan.
FTX aggregaten testades och dokumenterades av SP i Borås. - Oberoende enligt min mening!
På ventilationsbutiken.se finns alla sorters aggregat.
Roterande är lätta att få med sommar funktion medan en plattis är svårare. Vanligast är sommarblock men även automatisk finns. Det finns ett aggregat på ventilationsbutiken.se som heter Temovex. Det vann ovan nämnda tävling och har dessutom automatisk bypass som standard.
Platt värmeväxlare kan delas in i två typer: korsströmsväxlare, ~55% verkningsgrad
resp motström, 80-90% verkningsgrad.

Hej! Vi har en Temovex 250s sedan 6år och är mega nöjda med den (vann pris hos nutek). Jag gör filterna själv av en ståltrådsram och vanlig filtermatta á 50 kr/m2. Bra verkningsgrad förövrigt 90% så att tillluften behöver aldrig förvärmas. Såg en sådan hos Rivners i Länna för ett tag sedan för 1000:- beg.

// Mange

Hejsan!
Jag en lite kompletteringsfråga till denna tråd. Jag har tänkt köpa ett Enervent LTR-3 aggregat. Nu undrar jag om någon har koll på vilka tillbehör man bör införskaffa i samma veva man köper aggregatet och vad dessa kan tänkas kosta.
Bör man köpa värmebatteri ?
Behövs alltid ljuddämpare ?
Behöver jag något styrsystem ?
Andra tillbehör ?

PS:
Någon som vet hur dessa styrsystem fungerar elektriskt? Om möjligt hade jag nämligen kanske tänkt försöka koppla aggregatet till en dator och programmera mitt egna lilla styrsystem, men det beror ju lite på hur det elektriska interfacet är gjort på aggregatet. :-/
:DS

MVH
Valle

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.