56 486 läst · 54 svar
56k läst
54 svar
När fälla björkar för att få ved
Har svårt att tro att det skulle vara nåt problem ens om du tänder med det.. om det ryker in så mycket att sporerna blev ett problem så lär du ha sot överallt också och det är nog inte heller så bra att andas in. I övrigt vet jag inte vad sporerna skulle göra som vore så farligt, det finns ju mögelsporer i luften ändå, helt naturligt.martin43 skrev:
Att veden låg i hög var och är brukligt på landet , vinden blåser igenom och torkar den , sedan närmare hösten travades den under tak , det enda som händer , hyresgäster ( getingar ) flyttar in i högen , klyven ved drar inte vatten det ligger utanpå och rinner av , klart efter ett år i det fria så börjar det suga in
Mögelsporerna kan enbart vara ett problem för luften i rummet innan veden kommit in i eldstaden. Det är inget problem att elda möglig ved, bara den är torr.
Ska man elda veden kommande vinter behöver man klyva den innan maj. Nu var det visserligen en väldigt torr sommar på många håll. Men torkningen avstannar normalt sett nästan helt efter midsommar. Så om man inte har den under tak då kommer den att återfuktas.
Ska man elda veden kommande vinter behöver man klyva den innan maj. Nu var det visserligen en väldigt torr sommar på många håll. Men torkningen avstannar normalt sett nästan helt efter midsommar. Så om man inte har den under tak då kommer den att återfuktas.
Det är nog mest en myt att gammal ved skulle ge sämre med värme. Om ved angrips av rötsvampar eller andra biologiska angrepp så tappar den i bränslevärde men det är väl inte så aktuellt för torr ved. Det påstås att verkningsgraden vid eldning av "övertorr" ved i vissa fall ska kunna sjunka.H heimlaga skrev:Bästa tiden att klyva ved är på vårvintern i minusgrader.
Bästa tiden att köra ut ved och virke ur skogen är under senare halvan av vintern då det förhoppningsvis finns snö och tjäle så att traktorhjulen inte skadar rötterna på de träden som man vill ha kvar eller kör fast traktorn i något surhål eller stenhålster. Vintertid kan man bygga tillfälliga traktorvägar genom stenhålster där man fyller groparna med hårdtrampad snö och granris och låter det frysa ett dygn eller två innan man börjar köra. Vintertid kan man dessutom vinscha och lunna virke direkt på marken utan att det fastnar sand och lera i barken så vinterhugget sparar på verktygen längre fram i förädlingsprocessen.
Därför blir det så att av de två lämpliga skogshuggningssäsongerna som Leif i Skåne föreslår så är vintern oftast den mer praktiska.
Vinterhuggen ved som man har kluvit eller randbarkat går att elda efter att den har torkat en vår och sommar men vi brukar låta den torka minst två år för då är den ännu torrare.
Efter ungefär 8-10 års torkning börjar värmevärdet minska märkbart men vi brukar hugga flera års ved på en gång då vi har tid och möjlighet och ibland har det tagit över 10 år innan någon pena gick åt.
har eldat 10 år gammal ved.. den brann nästan lite för bra.. Så jag skulle inte lita så mycket på myter..F FGLIN skrev:
Att de lättflycktiga ämnena, terpener och sånt minskar i ved över tid är väl fastslaget men förmodligen kompenseras det praktiskt av lägre fukthalt, om veden däremot tappar bark minskar ju den volym man praktiskt stoppar i eldstaden och då minskar ju värmevärdet över tid för lagrad ved.
Jag tittade på en rad bränsleprover på ved lagrad på stam utomhus utan tak. Där kunde man tydligt se att björk tappade kraftigt i värmevärde efter 1 eller 2 år. Gran och tall torkade, så det blev aningens bättre värmevärde (men de hade ju 50% fukthalt vid leverans).
Däremot är ju lagring av stamved, då speciellt björk något som inte direkt förekommer skulle jag tro. Tror björken klarar sig betydligt bättre om den klyvs som vanligt.
Men jag tror det kan användas som indikation i alls fall, och sannolikt tappar långtidslagrad björk mer än tall/gran, även om man klyver den. Så ska man lagra ved länge kanske man ska undvika björken i långtidslagret.
Däremot är ju lagring av stamved, då speciellt björk något som inte direkt förekommer skulle jag tro. Tror björken klarar sig betydligt bättre om den klyvs som vanligt.
Men jag tror det kan användas som indikation i alls fall, och sannolikt tappar långtidslagrad björk mer än tall/gran, även om man klyver den. Så ska man lagra ved länge kanske man ska undvika björken i långtidslagret.
Jag har mestadels kluvenbjörk i långtidslagret i den luftiga vedboden med tegeltak och min erfarenhet är att veden är torr och har gott brännvärdet även efter 7 år.B BSOD skrev:Jag tittade på en rad bränsleprover på ved lagrad på stam utomhus utan tak. Där kunde man tydligt se att björk tappade kraftigt i värmevärde efter 1 eller 2 år. Gran och tall torkade, så det blev aningens bättre värmevärde (men de hade ju 50% fukthalt vid leverans).
Däremot är ju lagring av stamved, då speciellt björk något som inte direkt förekommer skulle jag tro. Tror björken klarar sig betydligt bättre om den klyvs som vanligt.
Men jag tror det kan användas som indikation i alls fall, och sannolikt tappar långtidslagrad björk mer än tall/gran, även om man klyver den. Så ska man lagra ved länge kanske man ska undvika björken i långtidslagret.
Barrved i form av gran och tall går det betydligt oftare ohyra i och den tycker jag lämpar sig sämre för lagring
Aha där ser man. Gissar att det är väldigt beroende av fukthalten, anar att granen/tallen kåda hejdar nedbryningsprocessen när den är fuktig. Blöt björk blir ju dålig fort.
Med andra ord kanske inte alls relevant att dra slutsats kring det för långtidslagring i vedbod, eftersom det var test med lagring av relativt blöt stamved utomhus.
Med andra ord kanske inte alls relevant att dra slutsats kring det för långtidslagring i vedbod, eftersom det var test med lagring av relativt blöt stamved utomhus.
Björken måste barkas eller klyvas om den inte ska riskera ruttna, barträdens bark däremot är inte lika täta så gran åtminstånde så grov jag kan lasta in i min eldstad kan jag hoppa över bakning eller klyvning på om jag vinterhugger och lagrar luftigt under tak ett par år.B BSOD skrev:Aha där ser man. Gissar att det är väldigt beroende av fukthalten, anar att granen/tallen kåda hejdar nedbryningsprocessen när den är fuktig. Blöt björk blir ju dålig fort.
Med andra ord kanske inte alls relevant att dra slutsats kring det för långtidslagring i vedbod, eftersom det var test med lagring av relativt blöt stamved utomhus.
Liknande trådar
-
Kommunen förorsakade rörbrott under vår tomt. Vad finns det för regler kring ersättning när de måste fälla träd och gräva?
Juridik -
Två golvbrunnar och fallande längder, går det?
Badrum -
Quiz: Hamnar du i Lyxfällan?
Quizkommentarer -
Att bygga attefallare/friggebod mm när det är strandskydd?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Fälla granar kostnad
Trädgård allmänt