2 353 läst · 17 svar
2k läst
17 svar
Identifiera delar i mitt värmesystem - Speciellt den konstiga spiralen?
Strypning av returen? Hur menar du då?
Bästa svaret
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ungefär vid det blå strecket sitter en ventil som ställs in med ställskruven. När den är stängd måste internreturen (blå) från golvvärmen sticka ner i returen (blå) till det överordnade systemet / värmecentralen. Det betyder också att hela flödet i golvvärmesystemet kommer direkt från den överordnade centralen. 100% "tilloppsandel" kallar jag det i mitt system.
När den istället är fullt öppen får den blå returen slåss med den röda tilloppet från värmecentralen om hur blandningen skall bli (bestäms av tryck/flödeskurvorna). Säg till exempel 20% "tilloppsandel". Dvs 20% flöde från överordnad central och 80% intern cirkulation i golvvärmesystemet.
När den ställs någonstans mellan öppen och stängd kan man alltså i detta fall reglera den maximala "tilloppsandelen" mellan 20-100%, vid helt öppen "tilloppstermostat".
Allt detta med termostaten fullt öppen. Med helt stängd returventil stannar golvvärmeflödet helt när termostaten stänger (pumpen ogillar, termostaten kommer oscillera). Med delvis öppen eller fullt öppen returventil kommer termostaten "blanda in" tilloppsvatten i andel mellan 0% till "inställt maxvärde" %. I mitt system har jag ca 40% tilloppsandel med fulllt öppen termostat. Termostaten kan alltså "blanda in" mellan 0-40% tilloppsvatten i golvvärmesystemet för att begränsa maxtemperaturen i golvvärmen.
Hoppas det blir tydligare vad jag menar.
Hela detta resonemang bygger på antagandet att funktionen i trådskaparens ventil är samma som i alla andra golvvärmesystem jag sett, och jag har inte sett exakt detta förut, men schematiskt ser det precis likadant uppbyggt ut.
Redigerat: