@Daniel_N
Kanke du är medelålders i en ung kropp ;)

Mvh Findus
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
I så fall är jag också det;)
Fast Daniel brukar ju påstå att jag är gammalmodig fastän jag förmodligen är yngre än han:D

Gick man i yrkesskola med Kurt Öster som lärare så lärde man sig gammal god justersågssäkerhet som den var innan youtubeamerikanerna och advokaterna på olika tillverkares försäljningsavdelningar blandade bort korten totalt.
Synd att gubben är död så jag inte kan tacka honom för hans undervisning har räddat ett par tre fingrar och mina könsorgan:sick:
 
@heimlaga

Fick ni se de fina filmerna från Suva med skräckbilder och röngenplåtar på sargade händer som de visade när jag gick. Kraftverktyper med slickat hår i stålgrå verkstadsrockar och med stickad slips som visade hur man står och hur man håller. I dag kunde de ljudläggas med Rammstein och fungera som rockkonst ;).

Vår maskinlärare sade ofta "så här får man inte göra" "men om ni av någon anledning absolut måste så..."

Sedan fick vi veta vilka risker det finns och hur de om möjligt minimeras.

Tyvärr var han alkoholist och överlevde inte pensioneringen särskillt länge.

Mvh Findus
 
Kan meddela att kantningen fungerade fint, odramatiskt som Daniel sade. Då hade jag i och för sig kört några vändor på hyveln först. Jag kan tänka mig att det inte är någon hit om det glipar allt för mycket nära bladet.

Är dock lite fundersam på vad det är för träslag jag bearbetat, var rätt säker på Bok men min lilla fuskbok gör mig lite osäker. Det finns små bitar av 16 olika träslag, däribland bok, och jag tycker inte riktigt det stämmer.

Träplanka bredvid en bok om träslag på arbetsbänk, möjlig osäkerhet om plankan är bokträ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
B badtastex skrev:
Kan meddela att kantningen fungerade fint, odramatiskt som Daniel sade. Då hade jag i och för sig kört några vändor på hyveln först. Jag kan tänka mig att det inte är någon hit om det glipar allt för mycket nära bladet.

Är dock lite fundersam på vad det är för träslag jag bearbetat, var rätt säker på Bok men min lilla fuskbok gör mig lite osäker. Det finns små bitar av 16 olika träslag, däribland bok, och jag tycker inte riktigt det stämmer.

[bild]
Tycker det ser ut som bok!
 
Byggt en hörnhylla att ställa ölen på när man tvättar bilen
 
  • Trähörnhylla med ölburk ovanpå i garage, högtryckstvätt nedanför, grå och vit vägg med röd bård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
norrbottenssnickaren och 1 till
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Kan meddela att kantningen fungerade fint, odramatiskt som Daniel sade. Då hade jag i och för sig kört några vändor på hyveln först. Jag kan tänka mig att det inte är någon hit om det glipar allt för mycket nära bladet.

Är dock lite fundersam på vad det är för träslag jag bearbetat, var rätt säker på Bok men min lilla fuskbok gör mig lite osäker. Det finns små bitar av 16 olika träslag, däribland bok, och jag tycker inte riktigt det stämmer.

[bild]
det är bok
 
Findus
Nej något undervisningsmaterial minns jag inte förutom ett kompendium där varje maskintyp presenterades i korthet. Kompendiet tycktes till stor del vara från allra senast tidigt 70-tal och jag gick snickarutbildningen 1999-2000.
Kurt lärde ut maskinsäkerhet på plats i verkstaden.
Berättade och förklarade alla otrevliga detaljer om hur det kan gå då man gör fel och exemplen var bekanta och bekantas bekanta från trakten. Han skällde ordentligt på en inför klassen om man gjorde fel och berömde så det hördes om man gjorde rätt.

Dessutom hade han åsikten att skyddsanordningar skall vara väl uttänkta så de skyddar utan att vara i vägen mer än nödvändigt. För att då blir de använda i praktiken. Klyvknivsmonterade klingskydd hörde hemma i skrottunnan sade han. Helt oberoende av hur typgodkända de är så skall de bytas ut mot riktiga klingskydd på arm.

Det var han som lärde mig att man måste förstå maskinen för att kunna underhålla och ställa in den och kan man inte underhålla och ställa in blir ingenting snickrat.
 
SC Aero SC Aero skrev:
Byggt en hörnhylla att ställa ölen på när man tvättar bilen
Stänkskydd nästa projekt då?
 
Blandat pyssel i verkstan, barnen hostar och sover dåligt så allt måste gå att släppa med 30sek varsel..

Börjat montera ihop unimaten
Verktyg och delar på ett arbetsbänk inklusive en unimat och delar av en såg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Börjat fixa till en av mina 'dovetail'-sågar
Sliten och rostig dovetail-såg på ett rörigt verkstadsbord med diverse snickeriverktyg och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på om det går att rädda den här lockbettelnt..är rosenfors/ea berg men tyvärr är det inte så rakt.. Närbild av en hand som håller en Rosenfors/E.A Berg lockbete i en verkstad med spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Håller det mot sulan på hyveln som referens
Närbild på en ojämn och sliten handsvansad sågbladet mot en bakgrund av spån och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Det var en krokig hyvel... ;)

//Ronnie
 
inte mycket gjort idag. Börjat slipa kniven på gräsklipparen men hann inte klart innan mörkret kom. Tvättat och smort kedjan till drivningen av matarvalsarna på planhyveln. Nu skall det bara inhandlas ett nytt kullager till stryrningen också så är den detaljen klar att monteras.
Ren och smord kedja hängande på en verkstadsdörr i ett snickeri.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Frustrator Frustrator skrev:
Funderar på om det går att rädda den här lockbettelnt..är rosenfors/ea berg men tyvärr är det inte så rakt..[bild]

Håller det mot sulan på hyveln som referens
[bild]
Den torde gå att rädda. Nästan alla gamla svenska lockbettlar och också gamla Rosenfors stämjärn är lanminerade med bara ett tunt lager stål på ryggen resten blötjärn.

Sätter man fast dem mellan skyddsplåtar i skruvstycket går de oftast att böja raka om man tar det försiktigt och håller till i uppvärmd verkstad.
Ibland misslyckas man och bladet går av men det är en risk man får ta för oftast lyckas det.

Försök inte slå den rak....... det dummade jag mig med en gång i tonåren.
 
  • Gilla
nanowire
  • Laddar…
Önskar att jag hade vett nog att hålla på med stämjärn i tonåren.
 
Funktionstestat föravskiljaren på det jag gissar är kanske det svåraste att separera, handhyvelspån. Det fungerar inte 100 % men ändå hamnar en majoritet i tunnan.

Som bonus blir det en bild där man ser nästan hela min "verkstad".
 
  • Föravskiljare för handhyvelspån testas i en hemmabyggd verkstad med diverse verktyg och röranslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.