Puh.. nu är jag plöjt igenom hela tråden på 70 sidor inför ett ev köp av en HC2:a

Dock är jag mera skeptisk än vad jag var innan inför ett köp, är det verkligen så mycket problem med uppdateringar och buggar som alla säger?

Jag har idag en Telldus Tellstick Net som tuffat och gått i 4års tid, aldrig haft några problem om man bortser från att det är något meddelande som inte går fram. Vilket resulterar i att lampan inte tänds, nåt man kan leva med.
Dock har stabiliteten ökat sedan jag schemalage det i appen. Nog om det.

Vad jag inte fått svar på är om det även går att logga temperaturen likt energimärningen i HC2? Vore trevligt att få den i en graf.
Var någon som frågade det på sidan 51 men inte där gav det något svar

Är det värt att lägga pengarna på en HC2 eller kommer det att komma en HC3? Avsaknaden av Z-wave plus, något man saknar?

Kom gärna med kite feedback, både positiv och negativ!
Eller om man ska satsa pengarna på något annat?
Tack på förhand!
 
Jag har en jag inte använder om det är av intresse?

Har lite sensors också. Vatten, dimmers, brytare...
 
anders07 anders07 skrev:
Jag har en jag inte använder om det är av intresse?

Har lite sensors också. Vatten, dimmers, brytare...
Du har PM
 
trattalask
Min HC2 har tuffat på ett bra tag utan större problem. Jag skulle inte vilja byta den mot något annat.
 
J Jimmu skrev:
Puh.. nu är jag plöjt igenom hela tråden på 70 sidor inför ett ev köp av en HC2:a

Dock är jag mera skeptisk än vad jag var innan inför ett köp, är det verkligen så mycket problem med uppdateringar och buggar som alla säger?

Kom gärna med kite feedback, både positiv och negativ!
Eller om man ska satsa pengarna på något annat?
Tack på förhand!
Kom ihåg att det mest är nördar som skriver i en sådan här tråd... som testar allt nytt och trixar och fixar och utmanar systemet till max och säkert kör mer eller mindre välskriven kod som inte utvecklarna på Fibaro haft i tankarna.

Håller du dig undan betaversionerna och programmerar med förnuft så lär du bli helnöjd!!
Mitt system tuffar på finfint! :)
 
Sitter med en HC2 letar efter något annat att byta till egentligen tycker jag inte att den är dålig då allt jag använder den till fungerar. Men känner mig lite för inlåst i Fibaron.

Dock är det svårt att hitta en ersättare som kombinerar övriga filmens krav på användarvänlighet....

Vad du än gör köp ingen light modell då den suger hos alla jag testat den hos, seg, mycket problem etc...
 
Jag jar haft HC2 ganska länge och bortsett från någon betaversion för länge sedan så fungerar den väldigt bra måste jag säga. Har mest fibarobrytare men även några andra och allt fungerar som det ska. Jag är däremot lite besviken på Aeonlabs garageportsöppnare som jag inte kan använda så som jag vill.

Jag har aldrig haft möjligheten att testa Z-wave+ men jag upplever inga räckvidsproblem så jag klarar mig fint utan.

Jag upplever HC2:an mer stabil sedan jag lade in alla mina tidigare belysningsscener i två mer avancerade scener. Det gjorde även ett under för tydligheten i webgränssnittet.

Om jag skulle önska något så är det väl att jag gärna hade sett HomeKit-stöd utan omvägen via Homebridge som kag tyvärr inte upplever som fullt så stabil. Det är annars väldigt smidigt att kunna styra belysningen med hjälp av Siri.
 
Har inte haft problem med min HC2:a, tuggar på som den skall. Homebridge som iSnobber nämner och HA-bridge, som båda snurrar i samma Raspberry 2, i kombination med två Amazon Echo och Logitech Harmony Elite ökar på möjligheterna för styrning avsevärt, går att röststyrka det mesta via ecohna eller Siri inklusive AV utrustning, Plex Media Server och Player, digitalboxen, ja det mesta som finns i hemmet.
 
E Earplugged skrev:
Kom ihåg att det mest är nördar som skriver i en sådan här tråd... som testar allt nytt och trixar och fixar och utmanar systemet till max och säkert kör mer eller mindre välskriven kod som inte utvecklarna på Fibaro haft i tankarna.

Håller du dig undan betaversionerna och programmerar med förnuft så lär du bli helnöjd!!
Mitt system tuffar på finfint! :)
Kanske är så, vi hoppas på det iaf :)
 
iSnobben iSnobben skrev:
Jag jar haft HC2 ganska länge och bortsett från någon betaversion för länge sedan så fungerar den väldigt bra måste jag säga. Har mest fibarobrytare men även några andra och allt fungerar som det ska. Jag är däremot lite besviken på Aeonlabs garageportsöppnare som jag inte kan använda så som jag vill.

Jag har aldrig haft möjligheten att testa Z-wave+ men jag upplever inga räckvidsproblem så jag klarar mig fint utan.

Jag upplever HC2:an mer stabil sedan jag lade in alla mina tidigare belysningsscener i två mer avancerade scener. Det gjorde även ett under för tydligheten i webgränssnittet.

Om jag skulle önska något så är det väl att jag gärna hade sett HomeKit-stöd utan omvägen via Homebridge som kag tyvärr inte upplever som fullt så stabil. Det är annars väldigt smidigt att kunna styra belysningen med hjälp av Siri.
Låter bra det, barnsjukdomarna kanske är åtgärdade vid det här laget då de funnit en tid på marknaden.
Vad är det som du saknar på garageportöppnaren? Det är en funktion jag värdesätter högt på listan just nu.
 
J Jimmu skrev:
Låter bra det, barnsjukdomarna kanske är åtgärdade vid det här laget då de funnit en tid på marknaden.
Vad är det som du saknar på garageportöppnaren? Det är en funktion jag värdesätter högt på listan just nu.
Enheten saknar inställningsparametrar i HC2. Jag skulle vilja tända belysningen ingaraget när jag öppnar porten men ingen har lyckats svara på hur man gör detta. Just nu kan jag bara öppna och stänga på samma sätt som med garageportens tillhörande fjärrkontroll. Jag skulle även vilja få bort fördröjningen på öppning och stängning, den väntar nämligen 5s innan den öppnar/stänger. Jag skulle även vilja få en varning om porten inte går igen ordentligt. Men jag får kanske skaffa en fönstersensor från Fibaro som löser de sista bitarna.
 
iSnobben iSnobben skrev:
Enheten saknar inställningsparametrar i HC2. Jag skulle vilja tända belysningen ingaraget när jag öppnar porten men ingen har lyckats svara på hur man gör detta. Just nu kan jag bara öppna och stänga på samma sätt som med garageportens tillhörande fjärrkontroll. Jag skulle även vilja få bort fördröjningen på öppning och stängning, den väntar nämligen 5s innan den öppnar/stänger. Jag skulle även vilja få en varning om porten inte går igen ordentligt. Men jag får kanske skaffa en fönstersensor från Fibaro som löser de sista bitarna.
Så funktionen att öppna och stänga porten fungerar som önskat om jag förstått det rätt?
Lät lite drygt med fördröjningen, men det kan man ju leva med.

En fönstersensor skulle ju kunna skicka status på om porten är öppen och då tända belysningen.
Min portmotor har dock två små ledlampor dom tänds i själva motorn när den är i drift, tillräckligt för att hitta ut ur bilen iaf :)
 
Jo porten går fint att manövrera och jag har också en lampa i portmotorn men lösningen vore så mycket snyggare om den tände på riktigt.

Ja det går absolut att använda en fönstersensor för resten men det känns lite onödigt eftersom garageöppnaren inkluderade en sådan sensor.
 
Igår fick jag hem min HC2:a och har börjat kolls igenom lite menyer, skapat ett rum och testat lite.

Det som stör mig lite är att temperaturen längst upp till höger som hämtas från Yahoo inte stämmer med verkligheten, går det att ändra på det?

Stod något i manualen att när man ska konfigurera sensorer och brytare bör man vara Max 2meter ifrån controllern, hur gör ni när ni kopplar in en enhet som ska sitta bakom en befintlig strömbrytare? Parar ni ihop dem i ett uttag i närheten och flytta det sedan? Känns lite osmidigt, en Wall plug är ju inte lika svårt.

Nästa fråga är ang meshnätet, är det bara enheter som är anslutna till elnätet som skickar signaler vidare, alltså skickas inte en signal vidare om den drivs med batterier?
Vissa enheter kan ju anslutas till 12/24v på en plint inuti sensorn, men jag gissar att det inte går att använda den för att skicka signalen vidare med den lösningen?
 
Jag kopplar in mina enheter där jag ska ha dem och har aldrig haft några problem med det. Batteridrivna enheter skickar inte vidare signaler precis som du skriver. Antar att det är för att spara batterier. Vädret vet jag inte men jag har för mig att jag har vädret från YR... Använder annars egna termometrar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.