Hej på er!

Efter mycket om och men har jag fått utrett vad jag behöver ha för invändiga ytor på min garagevägg som vätter mot min bostad. Den skall brandklassas enligt EI30.

Jag har varit i kontakt med kommunen och jag har nu att välja mellan:

1. 9 mm mineritskiva (cementbaserad skiva)
2. OSB + enkelgips
3. Dubbelgips

Alternativ 3 utgår direkt eftersom det är skit att hänga upp grejer i. Alternativ 1 och 2 hamnar i princip på samma kostnad, men vad är egentligen bäst att hänga upp saker i? Är det enkelt att skruva i en mineritskiva? Det låter lite "klent" med 9 mm även om den ger det bästa brandskyddet.

Nån som kan råda? Det är ju betydligt enklare att sätta ett lager än två så om minerit är bra grejer så blir man ju glad!

L
Vad är det för vägg på huset . lockpanel eller ? den väggen ska vara klassad , vet inte vad kommunen menar med 30 och 2 skivor 13 gips , det är en klass 60 , varje 13 gips är 30 ,
sedan vad tänker hänga upp på övriga väggar är en tanke du själv har att ta ställning till ,
OSB eller spån + gips , normalt så om det är tunga saker , så sätt skenor på väggen som går ner och står på golvet , infästa i väggen med många skruv , det ska mycket till innan dom kommer ned
PS har du spån bör du borra hållet för skruven , det fläker upp på insidan , vid otur så finns det bara en halv skiva kvar som det drar i

Enklast är OSB och sen två lager gips för brandskyddet. Är troligen enklast och billigast men bygger mycket såklart. Värt att poängtera är att brandcellen ska vara gipsad dubbelt i sin helhet, dvs det räcker inte med det i garaget och sen har du nån krypvind under tak där det inte är det.

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Väggen är 95-reglar med z-panel. Isolerad. Jag har krav på mig att väggen som vätter mot min bostad (drygt två meter från) skall vara brandklassad och klara kraven på EI30, dvs 30 minuter. Resten av väggarna bryr jag mig inte om, ej heller taket. Jag har frågat specifikt och jag behöver inte göra något åt dem. Här kommer jag enbart ha OSB, vitmålad. Det är ett garage, låt skiten brinna ner. Jobbigt om bostadshuset fattar eld pga strålningsvärmen bara...

Men... är mineritskivor skräp att fästa i eller?

Låter konstigt om de resonerar så? Är kravet en riktig brandcell så gäller ju kravet hela väggen. Inte bara det man ser inne i garaget. Annars skulle du behöva dubbelgips i taket också.

Så vitt jag förstår när jag själv läser Boverkets byggregler, Avsnitt 5:6, så pratar man om utförandet av byggnadens yttervägg som vätter mot annan bostad. Detta om avståndet är mindre än 8 meter. Det har jag på resterande tre väggar. Taket nämns inte överhuvudtaget. Man pratar om strålningsvärme från väggen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.