Jag har precis beställt velux takfönster med bredden 94 cm. Dessa ska in i hål som är 94+(40-60mm) brett, alltså mellan 98-100cm stort.

Innan jag beställde hade jag mätt mellan takstolar och konstaterat att vi har ungefär 102 cm öppet mellan dem (ca 108 c/c).

När jag nu kikar mer noga så ser jag att man i snedtaket satt brädor på var sida om takstolarna. Mäter man mellan dessa blir avståndet bara 96-98 cm, lite väl på gränsen alltså.

Jag har inte riktigt lurat ut syftet med brädorna, men misstänker att de används för att fästa mineralisoleringen i. Ser att man satt upp smala reglar som liksom klämmer fast mineralmattorna mot brödorna som är fästa mot takstolarna.
Tror ni att det är detta som är brädornas funktion? Jag kan inte se ngt annat syfte, då brädorna endast finns i snedtaket.

I samband med renoveringen, och innan takfönster ska på plats, kommer vi ta bort alla väggar och gammal isolering för att sedan isolera med annan metod. Tror ni då att vi kan ta loss åtminstone en av dessa brädor, för att få plats med takfönstret?
Vill gärna inte behöva avbeställa fönstren, då jag köpt dem till bra pris på kampanjens sista dag

Känns ju inte som att brädorna har något med bärigheten att göra, och i sådana fall borde man ju kunna sätta dubbla brädor på andra sidan om takstolen istället!?

Bilden nedan är tagen i kattvinden och man ser precis där takstolen går upp i snedtak och där det sitter brädor på sidorna.
Takstol med fästbrädor och isolering i snedtak, synlig från kattvinden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Helt omöjligt att svara på med endast denna bild som underlag. Har du en sektionsritning? När är huset byggt?

Detta är den enda jag hittat. Där hänvisar man dock till "konstruktionsritning" och har inte hittat någon sådan ännu.

Huset är byggt 1973 och är 1,5 plan.

Arkitektonisk konstruktionsritning av ett 1,5-plans hus byggt 1973 med detaljerade mått och materialspecifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hade gissat att det är en lask, går det att se om det är någon skarv i det grövre virket en bit ner ?

Jag har svårt att se något vettigt skäl till de påslagna brädorna annat än att takstolens högben är skarvade just där. Ser det ut så på alla högbenen? Går det att kolla om de är skarvade med hjälp av ficklampa? Annars måste du nog leta fram konstruktionsritningen.

Hur nu krälat runt lite mer i kattvinden, och på några ställen har jag nu kunnat konstatera att de påspikade brädorna är cirka 80 cm långa. Pga isolering kan jag inte se om alla är lika långa. Men de verkar alltså inte löpa i hela snedtaket.

Gissar därför att det är för att stärka upp kring skarvningar av takstolarna.
Brädorna finns på samtliga takstolar.

Men de sitter som sagt lite i vägen om snickaren ska få in mina fönster... :(

Borde det gå att ersätta brädor med spikplattor istället, åtminstone på en sida av takstolsskarven?

Konstruktionsritningen finns tyvärr inte att finna. Så hela konstruktionen kommer inte fram förrän då vi river väggar och tak om någon månad.

Frågan är om vi vågar beställa fönstren, eller om beställningen ska avbrytas...

Det bästa hade varit om vi hade haft tillgång till alla mått, dimensioner och längder, då hade man kunnat räkna på de aktuella lasterna. Det är klart att det går att ersätta laskorna med någon form av spikplåt. Den skall vara så lång att skarven blir momentstyv. Med hänsyn till den höga taklutningen (39°) och att det finns en bärande mellanvägg mitt på i första våningen tror jag att du kan göra det bytet utan att huset rasar. Jag tycker inte du behöver avbryta beställningen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.