3 061 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Klarar jag mig med 1st 10mm rör till 2 tvättmaskiner?
Tänkte koppla in en till tvättmaskin i tvättstugan och funderar nu på om jag klarar mig med det 10mm rör jag har dragit för vattnet. Eller måste jag dra ett helt nytt rör för nya maskinen.
Vet inte hur en tvättmaskin fungerar om den får lite för dåligt med vatten, väntar den med att köra igång tills den fyllt upp helt, eller stannar den bara av/kör igång med för lite vatten?
Någon som vet med säkerhet om det fungerar eller ej? "Bör", "njae", "kanske", "jag tror" behöver inte svara.
Vet inte hur en tvättmaskin fungerar om den får lite för dåligt med vatten, väntar den med att köra igång tills den fyllt upp helt, eller stannar den bara av/kör igång med för lite vatten?
Någon som vet med säkerhet om det fungerar eller ej? "Bör", "njae", "kanske", "jag tror" behöver inte svara.
Bästa svaret
Medlem
· Korpilombolo
· 3 344 inlägg
Det fungerar. Däremot tar det (kanske) längre tid för maskinerna att fylla på med vatten. Är rörsträckan lång till maskinerna kan det bli problem med slag i ledningen när magnetventilerna stänger. Vattnet i en smal ledning kommer upp i högre hastighet än i en grov.
Tvättmaskinerna stannar och indikerar någon felkod omfylltiden blir för lång. Men det bör inte vara något problem i ditt fall.
Lite som jag trodde då, det är en 1.5m lång bit på 10mm röret som kommer från ett 28mm rör skulle jag tippa på utan att mäta.
Då får det bli en t-koppling.
Maskinerna kommer för det mesta gå omlott med varandra. Men finns säkert tillfällen där jag startat dom samtidigt.
Då får det bli en t-koppling.
Maskinerna kommer för det mesta gå omlott med varandra. Men finns säkert tillfällen där jag startat dom samtidigt.
Medlem
· Blekinge
· 10 424 inlägg
Detta är tyvärr fel. Det gäller endast om du transportera samma mängd vatten per minut genom röret.imported_Benno skrev:
Ett mindre rör har högre flödesmotstånd. Det givna matningstrycket vid rörets början driver en lägre hastighet när motståndet blir större, som t ex i smala rör.
Nej det är inte fel. Den stora flödes begränsningen är tvättmaskinen. Med samma tvättmaskin blir hastigheten högre i ett tunnare rör.
Liknande trådar
-
Klarar jag mig på tre bärlinor?
Byggmaterial & Byggteknik -
Klarar jag mig på 3*25A?
El -
U -Beräkning av utbyggnad för bygganmälan någon som kan hjälpa mig med detta klarar inte av detta
Bygglov -
Klarar jag mig med en cirkpump?
Värme allmänt -
Klarar jag mig med 2.3x6mm spik till 21x145 baspanel?
Byggmaterial & Byggteknik