51 557 läst · 72 svar
52k läst
72 svar
Blev nekad golvbrunn i garaget
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Jag skriver om att släppa ut oljan i marken som vissa avser.S smurfen72 skrev:
Men, det måste finnas en anledning att kommuner förbjuder inkoppling på avlopp. R
Naturligtvis har dom en anledning att dom inte vill ha oljan men tyvärr leder det till ful lösningar som inte gynnar miljön i stället. Det vore bättre oljan kom till reningsverket och att dom tog hand om den där än att det fuskas med diverse ful lösningar men då skulle det troligtvis medföra högre avgifter på avloppet och det går ju inte.S seniorkonsult skrev:
Man var tvungen att ansöka och betala för även ansöka om att ha en tank i trädgården som man själv tömmer vid behöv så om jag gör denna lösningen och tar hål i betongen efteråt det är besiktigat kan dom sen komma och ge mig böter för detta när dom sen upptäcker att golv brunnar finns där?
Medlem
· Västernorrland
· 10 859 inlägg
Sen får man ju inte fastna på just ordet olja i det hela. Det betyder inte att det är just droppande olja från bilen man ska ta hand om utan ALLT som rinner från ett fordon ska tas hand om på korrekt vis. Har man en brunn där det står ett fordon så är det som sagt gällande regler som gäller. Och detta då oavsett vad som rinner ner i avloppet. man får inte spola ner tvättvatten från biltvättar heller utan vidare.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Det är därför man skall tvätta bilen på gräsmattan och inte på asfaltuppfarten!Mikael_L skrev:
Varför gör du inte som kommunen föreslår och gjuter in ett kärl. Sedan kan du köpa en liten pump (i en båtaffär?) och pumpa vattnet ut på uppfarten om det är ren(ish) och i en behållare för transport till sopstationen om du hade en oljeläckage
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 591 inlägg
Inte alls. Så länge man inte köper färdiga produkter. Oljeavskiljare är en funktion, inte en produkt och du kan själv med hjälp av din byggare/rörläggare sätta ihop den funktionen i garageplattan. Det är också godkänt om du har en kunnig handläggare på kommunen som vet vad det handlar om.T Toddep skrev:
Jag har också mycket svårt att se varför man skulle vilja släppa ut olja i vårt avloppssystem? Vad är ens syftet med ett avlopp i garaget? Man tvättar ju inte bilen i garaget, och de mängderna vatten som blir av snö och regn är ju små.
Nu har vi inte längre bilen i garaget, men det hade vi de första åren. Det är bara asfalt på golvet, men blött golv var aldrig ett problem.
Nu har vi inte längre bilen i garaget, men det hade vi de första åren. Det är bara asfalt på golvet, men blött golv var aldrig ett problem.
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg
Byggveteran
· Åland
· 2 035 inlägg