Vi har gipsplattor med våtrumsmatta som har suttit fint i 35 år men det är dags nu att byta ut den mörkblåmönstrade väggmattan liksom det blåa golvet. Vi har cc 60 cm i badrummet på ovanvåningen. Jag har fått information om att det måste vara max 30 cc om man skall sätta upp kakel i våtutrymmet i duschen. Det skall bli något som är ljusare speciellt eftersom det saknas fönster. Att sätta in ett takfönster i snedväggen är för jobbigt.
Nu var jag hos en kompis som tagit ner väggmattorna och sedan hade satt upp liggande våtrumsplattor utanpå gipsen. Han hävdar att detta räcker enl byggnormen för att få tillräcklig stabilitet för att kakla. Har han rätt?
Det blir rätt så mycket enklare om man slippa riva ner väggen helt och regla mera.

Skall jag regla mera blir det nog väggmatta igen. Det finns ju rätt trevliga mattor från Tarkett.
Tror forumet att det är svårt att byta ut den gamla Purusbrunnen från 1979 i plast till en godkänd? Spånplatta i golvet.

Före.
Äldre badrum med mörkblå våtrumsmatta på väggar och golv, toalett, handfat och handdukstork.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mörkblå våtrumsmatta med mönster på vägg och golv i ett badrum utan fönster, och ett vitt stolsben syns.
Skapa konto

L
Är det bara en skiva i väggen i dag , vilken sort , tror du att du kan hitta reglarna efter att du rivit ner mattan , kanske syns bra

L Liteavvarje skrev:
Är det bara en skiva i väggen i dag , vilken sort , tror du att du kan hitta reglarna efter att du rivit ner mattan , kanske syns bra
Jag TROR att det är dubbel gips och jag VET att det är stående reglar med 60 cc. Jag vill inte börja riva innan jag har all planering klar.

L
Tror gör man i kyrkan , men är det dubbel gips , kan du skruva en platta på tvären , det binder upp hårdare , bara så att du huttar reglarna , samt att du får en slät yta att bygga på ,ingen rivning om det inte ändras på el och vvs

Men har man kryssfiner + gips så får man ha 60cc iallafall här i norge.

R Ragganof skrev:
Men har man kryssfiner + gips så får man ha 60cc iallafall här i norge.
Inte för att vara sån med det som är godkänt i Norge är godkänt där.

• Gilla
zsimpey
  • Laddar…
S shomakie skrev:
Inte för att vara sån med det som är godkänt i Norge är godkänt där.
Absolut, men byggnormerna är oerhört lika. vilket inte är så konstigt.
Håller det i Norge håller det ju i Sverige, annars borde det ju va enorma problem med kakel som spricker här.

Någon som har tillgång till regelboken?

Redigerat:
regerna är skärpt både i norge och här. cc450 i vägg vid klinker. min 15mm kplyfa och gips på det. utifrån säkert vatten som såklart alla borde följa.

vid matta på vägg gäller cc600

Z zsimpey skrev:
regerna är skärpt både i norge och här. cc450 i vägg vid klinker. min 15mm kplyfa och gips på det. utifrån säkert vatten som såklart alla borde följa.
Jag har senaste byggforsk, och där har det inte skärpts.

• Gilla
sqip
  • Laddar…
ok. kanske var firman jag jobbade på som safade. plåtreglar.

L
Det är ju våtrumsgips som gäller , den är lite styvare än vanlig gips , så med tre lager gips , blir det bra stumt då inget är levande materiel och rör inte på sig

Z zsimpey skrev:
ok. kanske var firman jag jobbade på som safade. plåtreglar.
Mycket möjligt, har själv byggt med 60cc plåtreglar funkar hittills :p

Bilden är för konstruktion som man även kan montera div utan kubbing.
Annars räcker 2lag gips

• Skärmdump av en tabell med byggkonstruktionsdetaljer innehållande text och kryssmarkeringar.
    Skapa konto
  • Gilla
zsimpey
  • Laddar…
rekomenderar iaf att man följer säkertvatten här i sverige. cc450 15mm plyfa och gips på det.

våtrumsgips är inget krav längre och skillnaden mellan den och vanlig är att den inte möglar.
våtrumsgips har samma krav på cc mått. förutom singelskiva som har cc 30. enligt boverkets regler då.

• Gilla
Johannes Kullgren och 1 till
  • Laddar…
L
NU är det väl så att det inte är vatten som behandlas utan om det går att kakla på väggen ,
säkert vatten blir det nog genom att använda de tätskift som är godkända ,

och godkänd underliggande konstruktion. det stämmer.

• Gilla
Valkyr
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.