Vi har gipsplattor med våtrumsmatta som har suttit fint i 35 år men det är dags nu att byta ut den mörkblåmönstrade väggmattan liksom det blåa golvet. Vi har cc 60 cm i badrummet på ovanvåningen. Jag har fått information om att det måste vara max 30 cc om man skall sätta upp kakel i våtutrymmet i duschen. Det skall bli något som är ljusare speciellt eftersom det saknas fönster. Att sätta in ett takfönster i snedväggen är för jobbigt.
Nu var jag hos en kompis som tagit ner väggmattorna och sedan hade satt upp liggande våtrumsplattor utanpå gipsen. Han hävdar att detta räcker enl byggnormen för att få tillräcklig stabilitet för att kakla. Har han rätt?
Det blir rätt så mycket enklare om man slippa riva ner väggen helt och regla mera.
Skall jag regla mera blir det nog väggmatta igen. Det finns ju rätt trevliga mattor från Tarkett.
Tror forumet att det är svårt att byta ut den gamla Purusbrunnen från 1979 i plast till en godkänd? Spånplatta i golvet.
Före.
Nu var jag hos en kompis som tagit ner väggmattorna och sedan hade satt upp liggande våtrumsplattor utanpå gipsen. Han hävdar att detta räcker enl byggnormen för att få tillräcklig stabilitet för att kakla. Har han rätt?
Det blir rätt så mycket enklare om man slippa riva ner väggen helt och regla mera.
Skall jag regla mera blir det nog väggmatta igen. Det finns ju rätt trevliga mattor från Tarkett.
Tror forumet att det är svårt att byta ut den gamla Purusbrunnen från 1979 i plast till en godkänd? Spånplatta i golvet.
Före.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tror gör man i kyrkan , men är det dubbel gips , kan du skruva en platta på tvären , det binder upp hårdare , bara så att du huttar reglarna , samt att du får en slät yta att bygga på ,ingen rivning om det inte ändras på el och vvs
Absolut, men byggnormerna är oerhört lika. vilket inte är så konstigt.S shomakie skrev:
Håller det i Norge håller det ju i Sverige, annars borde det ju va enorma problem med kakel som spricker här.
Någon som har tillgång till regelboken?
Redigerat:
Mycket möjligt, har själv byggt med 60cc plåtreglar funkar hittillsZ zsimpey skrev:
Bilden är för konstruktion som man även kan montera div utan kubbing.
Annars räcker 2lag gips
rekomenderar iaf att man följer säkertvatten här i sverige. cc450 15mm plyfa och gips på det.
våtrumsgips är inget krav längre och skillnaden mellan den och vanlig är att den inte möglar.
våtrumsgips har samma krav på cc mått. förutom singelskiva som har cc 30. enligt boverkets regler då.
våtrumsgips är inget krav längre och skillnaden mellan den och vanlig är att den inte möglar.
våtrumsgips har samma krav på cc mått. förutom singelskiva som har cc 30. enligt boverkets regler då.