M Markarbetaren skrev:
Precis! Folk lämnar sina Volvobilar hos Bilia där teknikern ligger på 1800kr+moms för att dom är livrädda att garantin inte ska gälla om dom lämnar den på Mekonomen för service.
Jag gick till en jurist en gång, 2100kr/tim. Efteråt fick jag veta att jag kunde ladda ned samma papper gratis från nätet och att man inte behövde en examen för att kalla sig jurist.
Mm fast mekonomen är inte billigare om det är exakt samma arbete som skall utföras.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
stanlund2 stanlund2 skrev:
Vi lever i en marknadsekonomi som styrs av utbud och efterfrågan. Så länge folk är villiga att betala dessa hitta på priser så länge kommer detta att fortsätta. Konkurrensen i elbranschen är näst intill obefintlig, andra aktörer hålls borta avd diverse auktoriseringsregler. Plus att konsumenterna är vettskrämda att deras försäkringar inte skulle lösa ut om något skulle hända.
Och detta är en stor bluff. Sålänge en installation är utförd fackmannamässigt kan inget försäkringsbolag neka ersättning. Men genom ihärdigt itutande från branchen är normalfolk skiträdd att ge sig in i elinstallation och ringer elektrikern för en sådan bagatell som att installera ett uttag.
Jag vågar påstå att det är inbitna hempulare som trots allt gör allt själv, men kanske utan större respekt och där kan det gå fel. Turligt nog har vi haft väldigt få eller inga alls el-olyckor i hemmamiljö så jag tycker vi kan slappna av lite.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
M Markarbetaren skrev:
Folk lämnar sina Volvobilar hos Bilia där teknikern ligger på 1800kr+moms för att dom är livrädda att garantin inte ska gälla om dom lämnar den på Mekonomen för service.
Jag gick till en jurist en gång, 2100kr/tim.
Precis! De talar om att de har den timpengen och arbetar inte med en väldigt låg timpeng och säljer material till ockerpriser, så kunden efteråt känner sig grundlurad.
 
  • Gilla
Hullefar och 1 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och detta är en stor bluff. Sålänge en installation är utförd fackmannamässigt kan inget försäkringsbolag neka ersättning. Men genom ihärdigt itutande från branchen är normalfolk skiträdd att ge sig in i elinstallation och ringer elektrikern för en sådan bagatell som att installera ett uttag.
Jag vågar påstå att det är inbitna hempulare som trots allt gör allt själv, men kanske utan större respekt och där kan det gå fel. Turligt nog har vi haft väldigt få eller inga alls el-olyckor i hemmamiljö så jag tycker vi kan slappna av lite.

Får väl säga att jag ville få dit elektrikern för att se om man kunde få fram fler 16A faser från mätarskåpet. Lösningen blev att "dela" trefasen till ett enfas och ett tvåfas. Får också säga att förfrågan till genomförande gick på två dagars varsel. Men detta blev lite väl även för mig.
 
M Markarbetaren skrev:
Ungefär som att ringa taxi "hej jag bor 8 mil utanför stan och vill ha en bil men jag betalar först när jag satt mig i bilen här hemma".
Jag har aldrig vart med om att taxametern är igångsatt innan jag sätter mig i bilen.
Vilken taxi tar du?
 
  • Gilla
jnse och 8 till
  • Laddar…
Och detta med servicebilen. Jag har ett vanligt jobb och tar bilen till jobbet. Ska jag fakturera min arbetsgivare en halv timme på morgonen och en halv timme på kvällen för jag kör egen bil till arbetsplatsen? Kalla det för servicebil för jag har min lunchlåda med mig?
Skulle kunna förstå detta om man skulle komma men typ brandbil där man har med sig allt som behövs. Men en vanlig firmabil... nej! Dom bör skämmas!
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Och detta med servicebilen. Jag har ett vanligt jobb och tar bilen till jobbet. Ska jag fakturera min arbetsgivare en halv timme på morgonen och en halv timme på kvällen för jag kör egen bil till arbetsplatsen? Kalla det för servicebil för jag har min lunchlåda med mig?
Skulle kunna förstå detta om man skulle komma men typ brandbil där man har med sig allt som behövs. Men en vanlig firmabil... nej! Dom bör skämmas!
Och debitera 450 plus moms per halvdag, dvs ca 25 tusen i månaden för wv caddy eller liknande.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Ang taxi så är det normalt med framkörningsavgifter när man bor "utanför stan" på typ 100:-/milen.

Var en elfirma o koppla in spis i min gamla bostadsrätt för kanske 5 år sedan. Jag var osäker på möjlig typ av inkoppling där.
När jag hade kontakt med dom över tfn innan, kom vi överens om att det var ett jobb på max 1h min o skulle "inte bli dyrt", minns ej exakt nu vad det blev, men runt ett par tusen då det var resor o bilkostnad fast jag bodde centralt i stan där de åker varje dag. 1h jobb fast tog 20min. Satte in en ny automatsäkring o den kosta flera hundra osv. Blev jävligt less o kopplar hellre själv numera...

Å andra sidan har jag ringt elfirma, kan tom varit samma, o frågat hur man kunde koppla en pelarborr och fått ett glatt svar över telefon gratis av elektriker, vilket är jävligt schysst!

Det gör att man vill anlita denna firma nästa gång. Så borde nog fler tänka.
 
Vad händer om man bara säger t.ex. "jag betalar ditt inköpspris + 15% på allt material"? Det är väl rimligt? Gärna före man får fakturan då...
 
martin43 martin43 skrev:
Vad händer om man bara säger t.ex. "jag betalar ditt inköpspris + 15% på allt material"? Det är väl rimligt? Gärna före man får fakturan då...
Då får du grossistens listpris plus femton procent, och hantverkaren får en enorm kickback i slutet av året.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
Vad händer om man bara säger t.ex. "jag betalar ditt inköpspris + 15% på allt material"? Det är väl rimligt? Gärna före man får fakturan då...
Min badrumsbyggare gjorde så. Upplevde jag som mycket rimligt.
VVSaren som lade på 100-500% kommer aldrig mer in här och jag är flitig att berätta om det för alla intresserade.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
N nata_e skrev:
Jag reagerade på själva fakturan. Om ni räknar priserna då summan stämmer inte med beloppet, mycket mindre. Om priserna är ex moms då måste skrivas i fakturan hur mycket moms är. Och plusas ihop.
Ni absolut kan bestrida fakturan. Man skriver :"Bestridas, kräver rättegång" och motivering. Utan dessa ord ni kan hamna i kronofogden. Men vid den formulering vid värsta fall han bli tvungen gå via tingsrätten.
Nej. Det är fel. Du behöver inte motivera, det räcker att skriva "Bestrides". Det kan till och med ligga en i fatet att ha motvierat när det går upp i tinget när advokaterna börjar titta på det.

I TS fall ska han betala det h*n tycker är skäligt och bestrida resterande belopp.
 
  • Gilla
thomas33 och 1 till
  • Laddar…
E ezed skrev:
Hej, lider med dig med oserlösa fakturor.
Det verkar vara en trend att salt eller fakturera luft.

Har själv ett ärende.
Bad en elektriker att säkra upp inkommande för mig, 25A till 35A.
Kräver viss ombyggnation av skåp då propparna kräver större gänga/fattning.
Sände över bilder så elektriken viste vad det var för skåp, ändå ville han komma o titta för att vara säker. Det vill säga att han fick till två besök för ett enkelt uppdarag, i min enkla värld såg jag det som att han lägger det på en hemresa/tar det mellan två jobb eler dyl. Kolla fakturan helt otrolig. 7eller 9 timmar beroende på hur man ser posten servicebil. Samt att de har räknat fel med rot. Försöka blåsa staten är inge bra.

Min kalkyl, tajt men görbar.

0,5 h kolla jobb (besök 1) faktisk tid
0,5 h inhandling av delar
0,5 h anmälan elverket
2,5 h arbet ( besök2) faktisk tid
0,5h x2 för resor

Totalt 5h

Se bild o skratta åt pajas fakturan.
Jag betalade in material, 5h arbet minus rot, 2x servicebil. Men än vad jag igentligen ville för att inte lägga mig exakt eller under en tänkbar kalkyl.
Har bestridit så klart, nu skall de skicka mig till kronofogden.
Helt galet, man gör fel och straffar den andra parten


Kom med kommentarer eller ideer hur man tacklar detta.
Mvh

Var det fast pris? Tänkte på posten om "ombyggnad" ingick inte det i de sju timmarna?

Din kalkyl fungerar bara i en perfekt värld. Är 50/50 att det går eller brister. Och om det inte går när man är halvvägs klar, ska man avbryta och åka till nästa kund? Haha.

Brukar inte vara särskilt försvarbart att debitera bil om man inte har varit på plats mer än 5 min. Jag brukar ta bort den i ordersystemet faktiskt.

Tycker inte att det ser dyrt ut i övrigt. Bara den där "ombyggnad till 63a" jag reagerade på. Fick du en ritning på det eller vad?

Jo, förresten. De där skruvarna för 300kr såg lite dyrt ut. Brukar räcka med en.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Helt rätt, mexi.
I mitt fall bestred jag ocker och bad om en vettig faktura. Då sa VVSaren: Ja, om du inte kan eller vill betala så skiter jag i det...
Det visar bara hur irrationellt vissa hantverkare tänker. Jag betalde det jag tycke var skäligt och hörde aldrig av mer av honom.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
T Thomas_Blekinge skrev:
Och detta med servicebilen. Jag har ett vanligt jobb och tar bilen till jobbet. Ska jag fakturera min arbetsgivare en halv timme på morgonen och en halv timme på kvällen för jag kör egen bil till arbetsplatsen? Kalla det för servicebil för jag har min lunchlåda med mig?
Skulle kunna förstå detta om man skulle komma men typ brandbil där man har med sig allt som behövs. Men en vanlig firmabil... nej! Dom bör skämmas!
Det är ju inte så det fungerar.
Elektrikern tar sin vanliga privata bil till jobbet, och får vare sig lön eller fritt bränsle för denna resa.
Väl framme på jobbet sätter han sig i arbetsbilen och kör ut till kunden, ungefär som busschauförren eller taxichauffören tar firmans fordon bort till kunden.

Det är detta fordon och fordonskostnad som avses med "servicebil" på fakturan.
Det är inte privatresan som elektrikern har för att ta sig till jobbet. **

Sen kan jag ändå tycka att "servicebil" är lite underligt att fakturera separat.
Den är ju defacto med på precis varenda uppdrag, då vore det kanske lika bra att baka in det i timpenningen, det är ju inte liksom att man säger, "Äh, det där jobbet ligger så nära så jag promenerar istället!" eller "För den sortens jobb kör vi inte bil!"

Om det är två saker som följer med elektrikern precis vid varenda uppdrag så är det ju bilen och skruvdragaren. Så har man servicebilsavgift så är det precis lika vettigt att ha en "skruvdragaravgift".

Vid fakturering kan man tjorva med att separatfakturera hur små poster som helst, man kan lägga på administrationsavgift, bokföringsavgift, div verktygsavgifter, lokalhyreavgift, telefonräkningsavgift osv osv.
Men man får ju inte glömma att ange alla dessa avgifter till kunden när man tar ett uppdrag, annars torskar man ju i rätten om det går dit.

Den kloke företagaren bakar in alla omkostnader som är relativt likvärdigt spritt på alla kunder och ger relativt lika påslag på varje arbetad timme till en generell timpenning.
Sen tar man ut sådant som skiljer mycket mellan olika kunder som separata fakturaposter. T.ex att hyra dyra maskiner, eller långa ressträckor eller dyr parkering vid kunden osv.
Det blir både rättvist och lättförståeligt.


**
Nu är det ju så att många elektriker och andra hantverkare kör med firmans bil gratis hem (men inte på arbetstid), helt emot lagar och skatteverkets regler.
Men det är lite typ en annan diskussion.
 
  • Gilla
jnse och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.