Någon som vet exakt vad som ingår i begreppet "nästan nyckefärdigt" på LB-hus? Har förstått att man lägger golv, spacklar, tapetserar o målar själv, även fixar listerna, men hur är det med kakel o klinkerläggning i bad, kök o tvätt? Nån som vet om man får det gjort eller om man gör det själv?
Frågan är ju om det lönar sig i så fall...

/Pillan

När vi kollade Lb-hus så fick man kakla själv. Det ingick inte i nästan nyckelfärdigt, ej heller golvläggning i övriga huset däremot så ingick trägolvet. Vet inte om det skiljer sig åt beroende på var man bygger.

När vi var inne på att bygga LB-hus så ingick det kakling i nästan nyckelfärdigt. Däremot så fick man montera lister, måla och lägga golv själv. På deras hemsida och i katalogen kan man läsa:

NÄSTAN NYCKELFÄRDIGT
Allt arbete utvändigt är avklarat. Invändigt återstår bl.a att lägga golv, spackla tak och väggar, måla och tapetsera och montera lister, socklar och dörrstycken [/i]

Fiffi skrev:
När vi var inne på att bygga LB-hus så ingick det kakling i nästan nyckelfärdigt. Däremot så fick man montera lister, måla och lägga golv själv. På deras hemsida och i katalogen kan man läsa:

NÄSTAN NYCKELFÄRDIGT
Allt arbete utvändigt är avklarat. Invändigt återstår bl.a att lägga golv, spackla tak och väggar, måla och tapetsera och montera lister, socklar och dörrstycken [/i]
Ja, det var precis där jag läste o blev fundersam, vad innebär egentligen "invändigt ingår bl.a att lägga golv..." Bland annat kan innebära mycket, eller inget alls...

LB-hus har en bra sammanställning på 6-8 sidor vilka moment som ingår i "Stomrest", "Nästan nyckelfärdigt" resp. "Nyckelfärdigt". Kolla med ett försäljningskontor om ni kan få en sån skickad till er.

Har precis fått leveransdeklarationen, så nu har det klarnat något. Det man gör själv är kaklar, klinklar, tapetserar, lägger golv, målar o spikar lister + nåt mer som jag inte minns. Av detta ingår golvet som material, resten köper man själv om jag fattat saken rätt.

Av den info vi fick av LB så har du nog fattat det rätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.